Forum huvudsida -> Programmering -> Encryptkod (Nybörjar kritik)
Sidor: 1
arkof | 17:52 - 16:e Mars 2010 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 8 Skicka PM |
Hej. Har läst nybörjar kursen här på sidan. Slängde ihop en encrypt kod, skulle vilja ha lite kritik på den, tex vad jag gjort fel / onödigt / dum / bra / smart osv. Vill lära mig därför frågar jag. Ganska lång kod, hoppas ni orkar läsa:
Ett exempel:
|
martin310 | 18:28 - 16:e Mars 2010 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 132 Skicka PM |
Kan inte mycket om krypterning men om du använder ett lönsenord till encryptionen och gör om texten till bytes och sedan komprimerar den skulle den blivit ännu svårare att knäcka. ------------------------- Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad! |
achnorr | 21:07 - 16:e Mars 2010 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
du går utanför strängen med ett tecken borde vara
ganska onödigt att ens göra en så simpel kryptering på stränglängden.
utanför strängen igen + att det tar upp onödigt med utrymme att skriva ut ny rad efter varje tecken. Det underlättar även att urskilja varje tecken om de följs av ny rad = lättare att "knäcka"
antar att du vill kolla om filen gick att öppna eller ej och då måste readFile.open("cng.drl"); ligga före if (!readFile) dvs.
utanför igen men det rättar du till med en random -1? och det är inte speciellt svårt att "knäcka" denna form av kryptering. översätter du varje tecken i filen till motsvarande heltal så ser du ganska direkt ett mönster. ------------------------- Ohhoo* |
martin310 | 11:16 - 17:e Mars 2010 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 132 Skicka PM |
Jag gjorde denna nu i morse (C# med froms):
Koden för SHA512 är inte min. Den tar en sträng från användaren där den har ett lösenord. Och sedan tar den ett "nummer" eller rättare sagt: en sträng som den gör om till ett nummer. ------------------------- Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Encryptkod (Nybörjar kritik)
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-21 17:51
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.