Forum huvudsida -> Programmering -> Nybörjar hjälp med array [C++]
Sidor: 1
arkof | 20:58 - 10:e Mars 2010 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 8 ![]() Skicka PM |
Hej. Som sagt jag är nybörjare. Satt och tänkte göra ett litet kortspel, där datorn väljer 5st olika kort mellan 1-13 och varje kort får en korttyp mellan 1-4. (Hjärter, Ruter, Spader & Klöver). Allt funkar fint tills ja kört programmet klart. Då får jag ett fel msg som lyder:
min kod ser ut så här (ursäkta röran jag är nybörjare ^^)
skriv gärna vad jag gjort fel och varför, vill lära mig ![]() |
Kerp | 21:08 - 10:e Mars 2010 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 2 ![]() Skicka PM |
Felet beror förmodligen på att du försöker komma åt element nummer 5 och sex i variabeln cardtype de existerar inte. |
arkof | 12:00 - 11:a Mars 2010 | Post #3 | |
Jag testa ändra rad 23 till
men hjälpte inte något. När försöker jag komma åt cardType[5] & [6]? Var i koden? ![]() |
tobeco | 12:49 - 11:a Mars 2010 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 13 ![]() Skicka PM |
Ett litet tips, när du kör if , else if, else if så avsluta alltid med en else sats som skriver ut någon bra text, tex "Error - felaktigt värde på korttyp". För då ser du om det blir något fel, man fångar upp värden som inte ska finnas, men kan uppstå iaf ibland när man programmerar större program. Så som god vana redan vid små program börja felhantera och säkra upp koden för att det ska funka bättre. Det gör livet mycket enklare att leva![]() ------------------------- Less is more Funktion framför designe!!!!! |
Kerp | 16:41 - 11:a Mars 2010 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 2 ![]() Skicka PM |
Citat av arkof:Jag testa ändra rad 23 till Jag är ledsen men jag tror jag blandade ihop termer där, hoppas denna förklaringen hjälper. Om du deklarerar CardType[4] har den 4 element med index 0 - 3. Alltså är följande okej att skriva.
Men om du gör en while loop som räknar från 1 och slutar när variabeln är 5 så kommer du sätta dessa positioner i arrayen istället.
Och eftersom Cardtype[4] och 5 inte existerar får du ett fel vid körning. Jag hoppas jag förklarade bra och förlåt mig om jag pratar om självklarheter men som jag sa är jag inte någon expert själv. |
arkof | 16:28 - 12:a Mars 2010 | Post #6 | |
Tack. Ja de slog mig att den börjar med [0] och inte [1]. :) |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Nybörjar hjälp med array [C++]
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2025-03-11 02:52
Vecka: 11
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.