Forum: Datorn startar inte

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Datorn startar inte

Sidor: 1

Till botten

Kerp 17:49 - 2:a Mars 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej!

Som titeln antyder har jag ett problem med min stationära dator, den startar inte.

Jag lämnade den på och gick iväg ett par timmar och när jag kom tillbaka var den avstängd och vägrade starta.

Jag har kollat så att det är ström i uttaget och det kommer även fram ström till datorn eftersom det sitter en liten lampa på moderkortet som börjar lysa när man sätter på strömmen.

När jag trycker på startknappen händer det ingenting.

Jag är inte så bra på hårdvaran i datorer men kan det ha varit en säkring i nät agget som har gått? eller kan det vara så simpelt att det är knappen som har pajat?

Detta kanske är helt uppåt väggarna fel men som sagt så har jag ingen aning om vad som kan ha hänt.

Tacksam för svar.






FunkyChicken 21:39 - 2:a Mars 2010 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Titta i manualen till ditt moderkort efter felkoder, t.ex. ljudsignaler eller andra indikationer som det ska ge ifrån sig när något är på tok, och se om du kan identifiera dem när du försöker starta datorn.




Kerp 18:17 - 3:e Mars 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack för svaret men problemet är att det inte händer någonting alls när jag trycker på startknappen.
Det är förmodligen nät aggregatet som har gått sönder, men om någon annan har någon annan erfarenhet skulle det vara bra om de delade med sig av den






ozamosi 21:27 - 3:e Mars 2010 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har nätagget brunnit helt borde ju inte lampan på moderkortet lysa.

Nu har väl moderna nätaggregat hyffsat separata kanaler för olika strömstyrkor, och det är ju inte omöjligt att lampströmstyrkan är kvar, men processorströmstyrkan inte är det, men…

När jag plockat ihop nya datorer har det hänt ett par gånger att jag inte fått dit processorn ordentligt, och då händer det du beskriver. Rimligen skulle samma sak kunna hända om processorn dör eller halvdör eller så.

Jag skulle därför inte slänga ut massa pengar på nya delar innan jag flyttat runt delarna i datorn till en annan dator för att försöka verifiera vad som dött. Sedan finns det iofs en teoretisk möjlighet att den trasiga komponenten bränner upp den andra datorn också… Du kan alltid testa att plocka isär datorn i smådelar och plocka ihop den igen — kanske är det bara någonting som glappar.

Vill du testa om knappen dött är det bara att plocka bort alla knappar från "knappanslutningen" på moderkortet, och ta valfritt strömförande metallföremål och slå lite på metallpinnarna med detSmiley

-------------------------
Ljusblå



Kerp 17:41 - 5:e Mars 2010 | Post #5
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack för svaren, antar att jag får kolla runt lite och testa med ett annat nätaggregat och se om det funkar bättre.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Datorn startar inte
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen