Forum: Programmering = Svår matte?

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmering = Svår matte?

Sidor: 1

Till botten

Nible 18:13 - 24:e Februari 2010 | Post #1
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Halloj. Hoppas att det här är rätt del av forumet att skriva i. Annars får väl någon mod flytta tråden.

Tills för någon månad sen ungefär var jag helt säker på vad jag skulle bli: Pilot.

Sen kom jag på att programmering kanske skulle kunna vara coolt och jag kollade upp det. Jag såg någonstans att man kunde ladda ner C++ helt gratis så jag gjorde det och jag har nu programmerat i lite mindre än en månad ungefär i Visual C++ 2008 Express Edition. Än så länge går det ganska bra men just nu lär jag mig ju bara grunderna.

Jag går nu i nian och har gjort mitt tillfälliga val av gymnasium.
Jag har valt Naturvetenskap med inriktning Matte/Data som förstahandsval på två olika gymnasier.
Hehe, lite ironiskt är då att jag inte är särskilt duktig på matte. Jag har G just nu. "Ett starkt G" säger min lärare.
Så nu fattar ju jag själv att mitt förstahandsval av linje kommer bli riktigt tufft för mig. Fast jag är inte så dålig på matte egentligen. Jag har bara problem med problemlösning och sånt.

Men jag undrar jag om det är riktig svår matte som programmerare. Och hjälper plugg eller måste man ha ett "mattesinne"?
Jag är 100% villig att plugga eftersom alla yrken som verkar roliga kräver matte. T.ex. ingenjör, pilot, sjökapten, programmerare osv.
Både min mamma och min syster är riktigt duktiga på matte och jag har aldrig haft särskilt stora problem med matte förrän nu. Så egentligen kanske det finns någonting där som bara behöver väckas.

Finns det kanske någon hemsida som kan hjälpa mig med min problemlösning? Jag har frågat min lärare men han säger bara att jag ska göra problemlösningstal i boken. Men där finns inte så många och dessutom så vill jag ha någonting som kan lära mig själva tänket. Så att jag kan lösa svårare problem sen.

Eller ska jag kanske bara ge upp och söka Samhälle - Ekonomi istället...? För att bli ekonom... Världens tråkmånsjobb...

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand.




tobeco 20:58 - 24:e Februari 2010 | Post #2
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Ska försöka svara på lite hur jag uppfattar programmering, har hållt på med det ett tag nu.
Visst är det en del matte, men i regel så är det mer logik än rena beräkningar. Svår matte det får man plugga iaf om man ska bli ingenjör, en ingenjör ska ju kunna lite av varje även om huvudämnet är data.
Oftast när man programmerar så är mycket som inte innehåller några särskilda beräkningar, det krävs sällan att man löser icke linjära diff. ekv.. Det finns ju klart delar som är krångliga, tex vid reglering av en process. Spelprogrammering innehåller en del matte inom grafik delen, vilken kan vara knepig, men spelbranschen är ganska liten och det är ganska svårt att lyckas med. Men om man ska hobby programmera spel så är det ganska mycket matte om man bestämmer sig för att ha med fysiska lagar tex gravitation påverkan.
Däremot är ju problemlösning något som man bör ha en viss förkärlek för att lösa problem eftersom det är vad man gör när man programmerar. Man skriver ju sällan av någon annans kod en gång till, känns ju lite dumt.
Man jobbar oftast i projektform, och då börjar man med frågeställningen, kundens önskemål, sen går man vidare på lite olika sätt att hitta på lösningen på problemet. Och vill kunden att det ska komma upp en litet fult gem på rutan som säger att du har skrivit något konstigt som den har rättat till, så delar man upp problemet. Först måste man kunna tolka det som man har skrivit så den ser att det är fel, sen måste man göra lite grafik mm. Så tar man sedan itur med varje problem för sig om det är möjligt och går till så små delproblem som möjligt. Sedan när små problemen är "lösta" så börjar man köra samman delarna till större delar och testar och grejar. Man kan inte göra allt på en gång och oftast så hittar man fel i sin plannering och vissa saker måste ändras och då är det bra om man börjat i rätt ände och inte behöver ändra på 300 ställen bara för att det blev fel. Man kan inte planera allt innan för då kommer man inte längre än plannering.
Men som jag sagt tidigare till någon som jag inte minns vem det var så, du är ju ung, och har alla möjligheter att bli bra på problemlösning och matte. Så tycker du det är intressant så kör på.
Problemlösning är något man övar på hela tiden, är en sak trasig laga den, saknar du något bygg en egen lösning. Problemlösning finns överallt man måste bara orka att engagera sig och så blir man bättre med tiden.
Om du tycker att allt annat är försvårt så kan du bli ekonom, i korridoren jag bodde i brukade vi skämta med att "Bratts läser ekonomi endast för att allt annat är försvårt", men vill du ha ett intressant arbete med utmaningar satsa på ingenjörsutbildning.

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!

Senast redigerad 21:00 - 24:e Februari 2010


Nible 23:07 - 24:e Februari 2010 | Post #3
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Tack för svaret. Är lite lugnare nu.

Jag tycker egentligen att problemlösning kan vara roligt. Man känner liksom hur man bara blir glad när man löser ett problem. Men är det för svårt blir jag lätt frustrerad...

Jag ska försöka leta efter någonting som kan hjälpa mig att komma igång bara med tänket. Om jag kommer igång så kanske jag kan fortsätta på egen hand.
Och jag vill verkligen inte bli ekonom. Så otroligt segt... Naturvetenskap är mycket intressantare. Man får jobba mer praktiskt och så. I alla fall är det så jag har uppfattat det.

Jag tänker nog inte ge upp, jag kommer nog att fortsätta försöka med matten.

Nu vet jag hur det ligger till i alla fall, hur svårt det är osv. Tack.




FunkyChicken 23:10 - 24:e Februari 2010 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du ska absolut satsa på det du tror att du skulle ville göra i framtiden. Många väljer kanske en utbildning efter vad föräldrarna förväntar sig, eller för att de inte vågar följa sina drömmar... och ångrar sig grymt sen. Natur är den bästa gymnasielinjen, inget annat ger så många möjligheter i framtiden. Välj det och plugga hårt så kan du bli vad du vill. Det värsta som kan hända är att du inte hänger med i matten tex och då är det bara att byta till samhäll eller whatever efter ett tag. Det är inga problem att byta program, kanske får du läsa några extra kurser sen för att komma ifatt på det du byter till men det är inget som spelar roll i längden och då har du i alla fall försökt.

Så gå natur ett år och börja sedan på pilotutbildningen i Västerås eller Arvidsjaur. Min syster gick i Västerås och den utbildningen kan verkligen rekommenderas, det är en väldigt bra skola. Du kan fortfarande plugga vidare och bli programmerare efteråt om du skulle vlja det, men är du det minsta flygintresserad så är en (i princip gratis, staten betalar!) pilotlicens något du kan ha nytta/glädje av hela livet.

Matten på gymnasiet, särskilt natur, är svår. Men du kommer också ha bättre lärare som kan hjälpa dig mer att utvecklas. Och om du börjar med programmering som hobby så kommer du utveckla din analytiska förmåga och problemlösning!




Nible 16:38 - 25:e Februari 2010 | Post #5
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Tack för uppmuntran. Det är nog det jag behöver. Jag blev mycket mer taggad inför gymnasiet nu och ska plugga stenhårt. Och det är ju som du säger att man kan ju alltid byta.

Jag har kollat in flyggymnasierna förut men dem kommer läggas ner efter nästa år. 2010 blir sista intagningen sa dem till mig...Smiley
Anledningen var att allas psyken var inte tillräckligt utvecklade vid examen och då kunde dem inte få sitt flygcertifikat för att dem inte kunde hantera stress och sånt där och därmed fick dem ingen examen från gymnasiet eller något. Och skolorna få bara pengar för elever som lyckas ta sin examen så dem fick ju inte igen alla pengar dem la ut på eleverna.
Det kanske blev lite rörigt men jag har för mig att det var så dem sa. Riktigt tråkigt...


Tack för svaret.



Senast redigerad 16:49 - 25:e Februari 2010


ozamosi 05:46 - 26:e Februari 2010 | Post #6
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
En liten inflikning i vad FunkyChicken sa, bara.

Det är mycket svårare att få högre betyg i matte i grundskolan än i gymnasiet, enligt min upplevelse. I grundskolan är de flesta eleverna inte ett dugg intresserade av matte, så läraren måste spendera all sin tid med att få de som ska läsa bygg eller omvårdnad eller något annat mattefritt att lyckas nå godkänt. I en naturklass på gymnasiet har de flesta i alla fall inställningen att de faktiskt behöver ta sig igenom mattekurserna, och många vill gärna ha högre betyg än g, och då kan läraren också lägga tid på mer komplicerade uppgifter som hjälper en att få högre betyg.

-------------------------
Ljusblå



Nible 18:03 - 26:e Februari 2010 | Post #7
Medlem
Inlägg: 6


Skicka PM
Är det så? Hoppas verkligen det för jag vill verkligen lära mig. För som sagt så är ju matte essentiellt när det gäller naturvetenskap, programmering osv. Och de roligaste jobben bygger mycket på naturvetenskap.

Tack för alla svar. Ni har varit väldigt hjälpsammaSmiley. Nu gäller det bara för mig att plugga på... i 10 år till...Smiley




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmering = Svår matte?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen