Forum: Nästa språk?

Forum huvudsida -> Programmering -> Nästa språk?

Sidor: 1

Till botten

Kerp 17:26 - 22:a December 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej

Jag har sysslat en del med C++ det senaste halvåret och har lärt mig en hel del, men jag vill ha nya utmaningar och undrar därför vilket programmerings språk jag ska satsa på nu.

Mitt mål i livet är att bli programmerare och ha det som fulltidsjobb, därför kanske det är något speciellt språk som är bra att kunna?

Det skulle också vara kul om det är enkelt att göra grafiska program och spel i stället för att bara printa ut saker i console, men det är inte ett måste.

Tacksam för svar.
Kerp




Vitdom 11:43 - 23:e December 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Själv lär jag mig C++ på fritiden, i skolan går jag en kurs i Java-programmering. Jag kan även Brainfuck(LOL) och en bit Assembler.

Jag har en bok hemma som går igenom det mesta av den standardiserade C++-funktionaliteten. Jag har läst den nästan hälften av den nu. Men jag vet att det finns extremt mycket mer i C++ än vad boken berättar.

Jag tror inte att man kan ha lärt sig det mesta i C++ på bara ett halvår, annars kanske om man går på universitetet eller något, jag har aldrig sett hur det är där.

Det bästa vore om du fortsatte med C++ tills du kan typ +80% av språket, och sedan börjar med något annat språk som du skulle kunna ha användning för. (För fördjupning i programmering, rekommenderar jag starkt Assembler som nästa språk, man lär sig SUPER-mycket)

Ett bra språk att kunna är C++, det är även ett språk som har många bibliotek som hanterar grafik, ljud med mera.

Vilka bibliotek du behöver till ditt grafiska program/spel beror på vad för sort du vill göra. Vill du göra ett enkelt roligt rekommenderar jag SDL. Annars om du vill göra ett stort, avancerat spel rekommenderar jag OpenGL eller DirectX.

-------------------------



Senast redigerad 11:44 - 23:e December 2009


Kerp 17:17 - 23:e December 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack för svar, självklart har jag inte lärt mig det mesta i C++ jag har bara läst en bok som jag kan det mesta i, det var en dålig formulering.

Men jag får väl fortsätta med C++ och kanske köpa en mer avancerad bok än den jag har.
Den heter lär di C++ på tre veckor av Jesse Liberty.

Tack




Olivierko 00:36 - 24:e December 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Hej,

Jag är en nybörjare själv, har införskaffat mig Stephen Pratas bok "C++ Primer Plus" vilket hitills har varit en helt lysande bok, har dock bara läst några kapitel. Om du kanske vill läsa vidare om C++ kanske det vore ett hett alternativ. Finns hos bokus.se, fick min kopia efter 5 dagar fraktfritt.

Jag har fått råd om denna bok blandannat här på forumet och andra forum, dessutom så tyckte en programmerare som jobbar heltid med databaser att denna bok innehöll det mesta man behöver veta om C++.

Däremot har jag läst att det utvecklas en 'uppföljare' till C++ nu som ska vara färdigställt runt årsskiftet. Kanske vore klokt att lära sig det när det kommer.

Någon som har information om detta?




NetNinja 19:21 - 27:e December 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Om en syund kommer C++0x som e en ny version utav c++. Man kommer fortfarande kunna göra i princip allt man kunnat göra innan, däremot kommer trådning och en otrolig utökning av template hanteringen.

Kommer utöka STL med threadpool biblioteket som man använder genom att skicka funktions pekare till void funktioner. Dessa kommer den alternerande skicka ut till porcessorer som e lediga. Det e iaf den uppfattningen jag fått.

-------------------------





tobeco 20:11 - 27:e December 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Kerp, om du vill bli programmerare skulle jag om jag var i dina kläder läsa lite om projekthantering, och ta in den biten så fort som möjligt. För att vara ren programmerare finns inte kvar i så stor utstreckning sånt går till export till indien, så du måste även kunna projekterings biten om du ska lyckas bra.
Så satsa på att läsa lite om RUP, Scrum, uml mfl.
Sen är ju inte språk så olika från varandra, visst skiljer det men när du väl har lärt dig programmera, kan du byta till nya språk utan några större problem.

Men ett litet förslag på språk skulle väl vara python eller ruby, när du kan C++, då java och C# och c är ganska snarlika.

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



Kerp 18:36 - 28:e December 2009 | Post #7
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Okej, tack alla för svar.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Nästa språk?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen