Forum: Funktioners funktion

Forum huvudsida -> Programmering -> Funktioners funktion

Sidor: 1

Till botten

xmas 14:25 - 11:a December 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
Hejsan!

Jag har nyligen börjat med C++ och tror jag har förstått funktioner nu. Men jag vill ha en bekräftelse och påpekningar om jag tänker fel.

Om jag använder exempelvis funktionen sqrt(kvadratroten ur)
Om jag förstått rätt så kan man antingen använda biblioteket <cmath> som innehåller källkod som anger funktionsprototyper osv, eller ange funktionsprototypen själv. Om vi säger att jag ska ange den själv borde koden bli såhär exempelvis:

(Det är alltså ett program som tar reda på en kvadrats sidor genom att ta kvadratroten ur arean)



  1. #include<iostream>
  2.  
  3. using std::cin;
  4. using std::cout;
  5. using std::endl; //behöver bara dessa objekt
  6.  
  7. int main(void)
  8. {
  9. double area;
  10. double sida;
  11.  
  12. double sqrt(double);
  13.  
  14. cout << "Ange kvadratens area: ";
  15. cin >> area;
  16.  
  17. side = sqrt(area);
  18.  
  19. cout << "Varje sida på kvadraten är " << side << "meter lång." << endl;
  20.  
  21. return 0;


Om jag förstått rätt nu så fungerar funktionen såhär:

(area) är ett "argument" som skickas till funktionen sqrt. Funktionen är tillsagd(står i källkoden) att ta kvadratroten ur argumentet och skicka tillbaka resultatet till variabeln side.




Senast redigerad 19:53 - 11:a December 2009


martin310 17:13 - 11:a December 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Ser inte ut som om att det skulle funka, men det är ju värt att prova.

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





Vitdom 17:20 - 11:a December 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
"Om jag använder exempelvis funktionen sqrt(kvadratroten ur)
Om jag förstått rätt så kan man antingen använda biblioteket <cmath> som innehåller källkod som anger funktionsprototyper osv, eller ange funktionsprototypen själv. Om vi säger att jag ska ange den själv borde koden bli såhär exempelvis: <KOD>"

Vad ska du med funktionsprototypen med när det inte finns någon funktionsdefinition?

I din kod; vadå, vart har du skrivit funktionsprototypen? Ser tyvärr ingen funktionsprototyp någonstans i din kod.

"Funktionen är tillsagd(står i källkoden) att ta kvadratroten ur argumentet och skicka tillbaka resultatet till variabeln side." Tillsagd???? Du menar väl definerad.

-------------------------





xmas 19:52 - 11:a December 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 7


Skicka PM
    Citat av Vitdom:
"Om jag använder exempelvis funktionen sqrt(kvadratroten ur)
Om jag förstått rätt så kan man antingen använda biblioteket <cmath> som innehåller källkod som anger funktionsprototyper osv, eller ange funktionsprototypen själv. Om vi säger att jag ska ange den själv borde koden bli såhär exempelvis: <KOD>"

Vad ska du med funktionsprototypen med när det inte finns någon funktionsdefinition?

I din kod; vadå, vart har du skrivit funktionsprototypen? Ser tyvärr ingen funktionsprototyp någonstans i din kod.

"Funktionen är tillsagd(står i källkoden) att ta kvadratroten ur argumentet och skicka tillbaka resultatet till variabeln side." Tillsagd???? Du menar väl definerad.


sorry jag glömde funktionsdefinitionen. Japp du har rätt i allt.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Funktioners funktion
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen