Forum: Läxhjälp: Lottorad i Pascall

Forum huvudsida -> Programmering -> Läxhjälp: Lottorad i Pascall

Sidor: 1

Till botten

hoffiee 13:55 - 5:e December 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej! mitt första inlägg på detta forumet så kan inte var jag ska lägga det eller så men flytta tråden ifall det skulle behövas.

Jag har sökt lite men inte hittat något.

jag har fått i uppgift av min lärare att programmera ett program som skriver ut en lottorad med siffrorna 1 till 35.
Det ska vara 7 tal och Talen får inte vara lika varandra.

har bara läst halva programmering A kursen i skolan och inte suttit så mycket med det hemma, så kan inte alltför mycket.

min fråga är hur ska jag göra för att programmet ska tilldela 7 variabler varsitt tal och sen jämföra dom med varandra och ifall det nu är likadant så ska den tilldela ett nytt tal?

Vill inte ha en kod på hur jag gör det utan vill ha tips på funktioner till att göra det skriva ihop det vill jag göra själv så jag lär mig det.

MVH Rickard




martin310 17:08 - 5:e December 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Du måste i sådana fall slumpa fram ett tal (?).
Eftersom det ska var olika måste du se så att talet inte redan finns. Det gjör du genom att sätta en if-sats i en while-loop. Sätt en timeout/sleep efter varje slumptal så att inte alla tal blir lika (Slumpa den tiden).

Hoppas det hjälpteSmiley

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





hoffiee 14:55 - 6:e December 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
aa slumpa fram ett tal, med random funktionen det vet jag, och if sats vet jag också men våra lärare pratar om en helt annan funktion som ska vara mycket smidigare än en massa if satser. men dom vägrar säga den.Smiley


Senast redigerad 15:38 - 6:e December 2009


martin310 15:52 - 6:e December 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Me know (iaf i c)

ger dig ledtråd: Tänk dig en switch, den kan göra en sak när den är på en annan när den är av, tänk dig nu i en större skala vad man kan göra med t.ex. en spak...

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





hoffiee 19:05 - 6:e December 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Den ledtråden verkar värd att tänkas på


Senast redigerad 13:48 - 8:e December 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Läxhjälp: Lottorad i Pascall
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen