Forum: Överklockning, ett par noob frågor

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Överklockning, ett par noob frågor

Sidor: 1

Till botten

Kerp 18:17 - 2:a Augusti 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej!

Som titeln beskriver har jag ett par nybörjar frågor om överklockning.

Jag har ingen som helst erfarenhet av överklockning så frågorna kanske är lite enfaldiga.


Jag har en processor som heter AMD Athlon 7750 Black Edition, den är på 2700MHz.
Det var en kille från Techworld som hade överklockat just den processorn till 3500MHz.
Det jag undrar är om jag på något sätt kan förstöra processorn eller några andra delar i datorn pga att de till exempel blir för varma?
Eller funkar det inbyggda säkerhetssystemet till 100%?
Så att datorn stänger av sig om något blir för varmt.

Jag har säkert mer frågor men jag får återkomma med dom efter lite googlande fram och tillbaka.

Tacksam för snabbt svar.







InDigo176 00:54 - 6:e Augusti 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 72


Skicka PM
Ja, man kan förstöra komponenter genom att överklocka dem. Dessutom förtkortas livslängden (iaf vad jag har läst) på en komponent om man kör den för varmt eller pressar den för hårt, (men processorer brukar man ju slänga efter bara två-tre år, så det märks antagligen inte).


Bara man läser noggrant om hur man ska göra när man överklockar så ska det inte vara någon fara. (Hur det är med garantier vet jag inte.)

-------------------------
Sebban

Senast redigerad 00:55 - 6:e Augusti 2009


tobeco 13:56 - 6:e Augusti 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Det var ett på år sedan jag höll på, men jag lyckades klocka en 750 till 950 mhz och den gick stabilt, med endast luftkylning. Körde så flera år och den fungerade till nu i sommar när jag skrota datorn.
Så livslängden minskade inte så mycket att det märktes. Men kylning är viktigt, prollen håller längre om den blir ordentligt kyld oavsett om du klockar eller inte. Så först och främst så ska du ha en rejäl cpu-kylare, om man klockar mycket och köra så en längre tid.
Jag skulle inte lita 100%:igt på de inbyggda systemen vid överklockning, utan se till att ha rejäl kylning och extra övervakningsprogram.
Ställ även ner gränserna i bios så att den stänger av tidigt ifa något skulle hända, om det går. Detta är även ett bra sätt att hålla koll på om kylaren är tillräcklig, går det inte att köra datorn normalt utan att den blir för varm så måste kraftigare kylning sättas dit.
Ett bra nät-agg som klarar av att lämna jämn och fin ström är bra. Helst ett som klarar att prestera ett par ggr mer än som behövs så allt i det är anpassat för att klara av lite påfrestningar, samt att dess kylning är anpassad för höga laster.
Bra kylpasta, så det inte blir en isolering mellan prollen och kylaren, och så läg inte på för mycket, det ska bara vara för att fylla ut ojämnheterna mellan prollen och kylaren. Det ska inte se ut som en pastejmacka med tjockt lager.
Garantier har jag för mig inte gäller när man börjar mixtra.
Sen är det väl bra att ha allmänt bra kyllning till resten av datorn så att cpu-kylaren inte behöver andas varmluft.

PS. Ett sista litet tips när man håller på och kopplar och meckar, ta för vana att alltid kolla så att cpu-kylarens fläkt är ansluten innan du startar. Ganska enkelt att missa bland alla kablar. Nu för tiden finns det checkar för sånt har jag för mig, men det skadar inte att vara extra noga DS.

-------------------------
Less is more
Funktion framför designe!!!!!



Kerp 17:14 - 6:e Augusti 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tack för svaren.

Jag får se om jag överklockar eftersom jag inte har så mycket pengar just nu så kan jag inte spendera så mycket på extra kylning etc.
Eftersom den redan nu blir väldigt varm, ibland till och med så att det nästan är obehagligt att ta på chassit så verkar det inte vara en bra idé.

Men tack iallafall.




sepok 12:58 - 1:a September 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Sweclockers överklockningsguide == Har alla dina svar.




Kerp 16:24 - 1:a September 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
    Citat av sepok:
Sweclockers överklockningsguide == Har alla dina svar.


Okej tack, får kolla på den sen




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Hårdvara -> Överklockning, ett par noob frågor
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen