Forum: Klarar jag datavetenskapliga programmet?

Forum huvudsida -> Övrigt -> Klarar jag datavetenskapliga programmet?

Sidor: 1

Till botten

tenor 10:06 - 31:a Juli 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 0


Skicka PM
Hejsan. Jag har fått besked att jag är behörig till DVP inriktning spel och även allmänn inriktning. Jag har inte kommit in på betyg utan på reel kompetens. Jag har inte någon bakgrund inom matematik och funderar på om jag ens ska börja på programmet innan jag har åtminståne ma a,b och c i ryggen. Vad tror ni? Jag har hört att många hoppar pga just mycket matte men jag är mycket motiverad och vill gärna inte vänta ett år med att börja om det inte är alldeles nödvändigt. Jag menar, antagningen tycker att jag är behörig så helt snett ute är jag kanske inte?

\ chrille


Tillägg:
Jag ska tillägga att jag har jobbat som pc tekniker ett antal år (typ 4) och senaste tiden som server/drifttekniker och har 2 st ms cert på active directory 2003 server och 2008 server.


Senast redigerad 10:21 - 31:a Juli 2009


FunkyChicken 13:17 - 31:a Juli 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Såklart du ska iaf testa att börja på programmet om är sugen! (DVP i västerås har för övrigt galna fester. Har jag hört.)
MEN. Datavetenskap är inte detsamma som programmering. Du kommer ha en mycket mer teoretisk approach än den tekniska bakgrund du kommer ifrån. Det finns en risk att du får problem med just matten om du inte har åtminstonde gymnasiekompetens. De tar ju allt från början, men det kommer kanske gå ruskigt fort. Vet inte vad för mattekurser du kommer gå, men du bör nog minst ha ett hum om derivator, integraler och komplexa tal - eller vara beredd på mycket jobb i början. Men kom ihåg att de är vana vid att ta hand om nya studenter, alla med olika bakgrund - det fixar sig!


EDIT: Tog en titt på din kursplan, det var ju inte så mycket matte alls. Bara diskmatte första året (det handlar om talteori, kombinatorik, sannolikheter osv) det har inte så mycket med ma C (som var särskild behörighet) att göra. Och när ni väl börjar med analysen så har alla som gått maC hunnit glömma det ändåSmiley


Senast redigerad 13:25 - 31:a Juli 2009


tenor 14:22 - 31:a Juli 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 0


Skicka PM
Tackar för svaret. Jag känner mig genast lugnare. Fest är alltid kul hehe. Jag läser ganska friskt hemma med och har matteböcker och så som jag läser efter jobebt och gör övningar. Sen kollade jag på project euler och började på det första problemet och lyckades efter många timmar på nätet lista ut hur jag skulle göra. Som sagt, jag har ett intresse och viljan så jag tror med att det kommer gå.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Klarar jag datavetenskapliga programmet?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen