Forum: Bestämma rotationsaxelns position i DX9

Forum huvudsida -> Programmering -> Bestämma rotationsaxelns position i DX9

Sidor: 1

Till botten

martin310 17:52 - 19:e Juli 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Hej!

Går det att bestämma vart objektets rotationsaxel ska vara någonstans i DirectX9?

Och har någon en länk till en bra guide till Instancing i DirectX9?

Jag använder C++

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!





GregerW 02:21 - 25:e Juli 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 16


Skicka PM
Kolla här kanske är det det du letar efter

http://www.xbdev.net/maths_of_3d/rotation/index.phpSmiley

-------------------------
-----------------------------
MVH
std::cout <<"Greger";

Senast redigerad 10:51 - 25:e Juli 2009


Tordin 02:25 - 9:e Augusti 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
D3DXVec3Dot eller vad den heter räknar ut vinklen mellan 2 st D3DXVECTOR er, den är välldigt fin!

om jag antar att du tex vill ha en stationerad kanon skall rotera "Tornet" efter tex en punkt. annars får du förklara dig, om du dock vill ha en Tank som är i 4 Delar (1 torn, 1 kropp, 2 band) så gångrar du bara de olika sakernas Matriser med Kroppen eller standard saken World Matris!




martin310 09:33 - 18:e Augusti 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 132


Skicka PM
Tackar båda

EDIT: Vart ska man ge outputten?

-------------------------

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!



Senast redigerad 09:49 - 30:e Augusti 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Bestämma rotationsaxelns position i DX9
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen