Forum: C++ randomfunktionen

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ randomfunktionen

Sidor: 1

Till botten

Osten 00:17 - 13:e Juni 2009 | Post #1
Medlem

Skicka PM
Hej alla, jag är ny här på forumet... hoppas att jag kommer stanna och träffa mycket folk med samma intresse som jag härSmiley

Om någon bryr sig så började mitt programmerande med html för 6 år sedan, då jag var 12... efter detta så lades det på hyllan, köpte några gamla C++ böcker som jag tänkte lära mig men så blev det aldrig. Förra året gick jag en löjlig kurs i programmering på gymnasiet, jag trodde vi skulle lära oss java... men i själva verket fick vi jobba med ett program som heter Alice, som förenklar hela java så de blir mer som att bygga ett hus på the sims än att skapa programSmiley
Men nu när jag äntligen kommit ur mitt missbruk av WoW hade jag tänkt börja programmera igen, och då hittade jag hit till denna sidan som jag under de senaste 2 dagarna funnit väldigt intressant!

Så här är jag nu, har gått igenom nybörjarguiden för C++. Och i skrivande stund sitter jag med att utveckla det lilla spelet från sista delen av guiden till några fler banor och lite sådant. Men efter att testkört det ett antal gånger så märker jag att den slumpar bara fram 2 och 3 när man möter monster, och det är ju inte det man vill uppnå.
Så jag ändrade koden till
  1. iEType = rand() % 3 + 1;
istället för
  1. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1;
. Efter denna ändringen så fungerar det som det ska, nu undrar jag bara finns det någon anledning till att det stod som det gjorde i exemplet i guiden? Kan de bli helt fel om man skriver om de så som jag gjorde eller går det bra?
För övrigt var guiden jättebra och lättförståelig!Smiley

För er som inte orkar läsa min Wall of text,
Går det bra att skriva
  1. iEType = rand() % 3 + 1;
istället för
  1. iEType = rand() / (RAND_MAX / 3 + 1) + 1;
?

-------------------------
"Ingen föds till idiot. Idioter odlas däremot i religösa sekters växthus." - Brian Warner

ozamosi 10:26 - 13:e Juni 2009 | Post #2
Administratör

Skicka PM
Din lösning är mycket snabbare, mycket tydligare, och tydligen mindre trasig. Jag tycker det låter som om det går utmärktSmiley

Ljusblå

Osten 14:44 - 13:e Juni 2009 | Post #3
Medlem

Skicka PM
Ok då kör jag vidare såSmiley

Men nu har jag stött på ett litet problem, jag satt o knackade en kod på drygt 250 rader igår... spelet funkar när jag startar den som ett dos program, men när jag försöker öppna koden i Dev-cpp så kommer inte koden fram.

1. [Project]
  2. FileName=Project1.dev
  3. Name=Project1
  4. UnitCount=1
  5. Type=1
  6. Ver=1
  7. ObjFiles=
  8. Includes=
  9. Libs=

Det kommer 58 rader med liknande sådan text istället, kan någon förklara varför de blir så?
Jag hade tänkt fixa några banor till och lite sånt på spelet innan jag går vidare till grafisk programmering. Men de går ju inte om jag inte kan öppna koden och redigera den Smiley

"Ingen föds till idiot. Idioter odlas däremot i religösa sekters växthus." - Brian Warner

FunkyChicken 16:54 - 13:e Juni 2009 | Post #4
Nyhetsredaktör

Skicka PM
Du har nog försökt öppnad en .vcproj fil eller så.... själva koden ska ligga i en fil med ändelsen .cpp

Osten 18:06 - 13:e Juni 2009 | Post #5
Medlem

Skicka PM
Dessvärre är det inte så enkelt det är den .cpp filen som jag sparade till spelet, de andra filerna som en miniräknare och ett par andra grejer med samma filtyp fungerar som de ska... :/

martin310 19:17 - 13:e Juni 2009 | Post #6
Medlem

Skicka PM
Looks like INI fileSmiley

Hjälp jorden med Granola, det är gratis och funkar på både Windows och Linux, och försämrar inte datorns prestandad!

Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ randomfunktionen
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen