Forum: C++ SDL Objekt

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ SDL Objekt

Sidor: 1

Till botten

140chris140 20:06 - 22:a April 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Tjena jag försöker göra objekt till mitt platform spel . Men det funkar inge vidareSmiley såhär har jag gjort

void läggtillobjekt(vector<objektclassen*> objekthållaren
{
//X och Y var objekten ska hamna
int x = 0, y = 0;

//objekt typen
int obtyp = -1;

//loopa igenom antalet objekt som får plats på banan
for(int i = 0; i < antalobjekt; i++)
{
//läser från min .txt fil till objekttypen
objektleveln >> obtyp;

//om den hittar en 1 i .txt filen
if(obtyp == 1)
{
objekthållaren.push_back(new objectklass(x,y,1);
}
x += 32;
if(x > lvl_wh)
{
y += 32;
x = 0;
}
}

//ok så vad detta ska göra- ( missade ifstream map("lvl.txt") - är att den tar från min txt fil och letar igenom den och om den hittar en 1 tex så ska den lägga in en ny objektclass i min vector och sedan så sätter den ut den på X och Y cordinaterna ( 1 är vilken clip typ den har) .
saken men iaf)
och min class ser ut såhär


//objekt class
class coin
{
private:
    SDL_Rect box;

    int type;

public:

    coin(int x, int y, int tiletype);

    void show();

    int get_type();

    SDL_Rect get_box();
};

//tile constructor
coin::coin(int x, int y, int tiletype)
{
    box.x = x;
    box.y = y;

    box.w = 32;
    box.h = 32;

    type = tiletype;
}

void coin::show()
{
    displayimage(box.x - Camera.x, box.y - Camera.y, obtile, screen, &Tclip[type]);
}

vet inte om det här är tillräckligt för att ni ska kunna hjälpa mig men jag hoppas detSmiley Om jag e helt ute o cyklar och om detta va en dum fråga så ba .. säg tillSmiley

tack på förhand





NetNinja 10:31 - 23:e April 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Ett tips hade varit att du gör ett system som är mer överskådligt, istället för att kolla efter en 1a osv så kan man skriva:

coin{x=15,y=64}

osv. Det lönar sig i längden att lägga lite extra krut på denna delen utav programmet, då man enklare kan göra nya banor. Coin klassen verkar vara på rätt väg men lägg ner lite extra tid på laddningen utav banor.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> C++ SDL Objekt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen