Forum: hur gör man?

Forum huvudsida -> Programmering -> hur gör man?

Sidor: 1

Till botten

Gnerf 19:12 - 27:e Februari 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Ursäkta att titeln blev lite konstig men det skulle blivet en jäkla lång titel om jag skulle skriva hela frågan där. Frågan är då följande:

Om jag nu har skrivit ett program där jag använder bilder och länkar till diverse bibliotek, hur kan jag göra för att kompilera programmet så att det kan köras på vilken dator som helst med de filer som finns i programmet. D.vs den dator som ska köra behöver ingen kompilator eller dylikt.

ex. Jag har skrivit ett programm som använder SDL. Jag har en massa bilder för sprites och länkar till biblioteken som krävs. När jag kompilerar projektet så bildas en .exe fil, men också en .ilk som (jag antar) är till för att länka ihop biblioteken med filen, men denna .ilk fil känner inte datorer som inte har visual studios (t.ex) igen. Detta gör att det inte går att köra programmet.

Så om någon förstod vad jag ville ha sagt och har ett bra svar så blir jag glad.

edit: kanske ska tillägga att det är visual studios 2008 jag använder

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 19:38 - 27:e Februari 2009


FunkyChicken 21:10 - 27:e Februari 2009 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
I visual studio kan du lägga till bilder etc som "resurser" som läggs till inuti projektet. Men det vill/ska du inte göra med hela SDL tex. Istället skickar du med en SDL runtime fil som finns att hämta på deras hemsida.




achnorr 21:44 - 27:e Februari 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
msvcp90.dll , msvcr90.dll , msvcm90.dll + alla sdl dll;er + ngtnamn.manifest..
om jag inte minns helt fel

-------------------------
Ohhoo*



Gnerf 22:28 - 27:e Februari 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Ingen framgång ännu, men här är iaf vad jag gjort:

Först följde jag funkys råd och laddade ner runtime filen från :

http://www.libsdl.org/download-1.2.php

men det visade sig att jag redan hade den med.

Sedan provade jag achnorrs tips och la in alla .dll filerna, dock inte manifestet eftersom jag inte har en aning om vad det kan vara för namn.

sist men inte minst, här är vad den klagar på varje gång jag försöker köra + bild på min mapp så ni kan se om det fattas något.

Felmeddelande:
"Det här programmet kunde inte startas eftersom konfigurationen är felaktig. Detta kanske kan lösas genom att du installerar om programmet".

Bild:
http://www.dumpt.com/img/viewer.php?file=lbvd7j50djfxmlo69mfr.jpg






-------------------------
Ingen signatur!



achnorr 23:13 - 27:e Februari 2009 | Post #5
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
.manifest ligger i debugmappen

-------------------------
Ohhoo*



Gnerf 00:20 - 28:e Februari 2009 | Post #6
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
ok, det hade jag ingen aning om, fast det funkade fortfarande inte =/

-------------------------
Ingen signatur!



tobbez 22:08 - 28:e Februari 2009 | Post #7
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Man vill se till att kompilera det man ska distribuera med gcc (använd till exempel msys eller Code::Blocks under windows).

Använder du visual studio, däremot, så måste den som ska köra det installera runtimes för kompilatorn. De finns att ladda ner från microsoft.




Gnerf 17:30 - 1:a Mars 2009 | Post #8
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Nu provade jag det som tobbez sa. Först provade jag med att ladda ner runtimesen från hans länk för att sedan köra dem på datorn som saknade kompilator. Fortfarande samma fel =(.

Sen provade jag att kompilera med code::blocks, men där verkar det som jag misförstått någonting. När jag kompilerat programmet och sett att det fungerar så provade jag att köra .exe filen i debug mappen för att se att det funkade. Men när jag kör den så ploppar bara en svart ruta fram i någon sekund. ,,ven om jag lägger alla bilder och .dll filer i samma mapp så blir det samma resultat.
Det känns som det är något grundläggande fel jag gör med C::B, så om någon vet vad det är så vore det upskattat med lite hjälp.

tack för all hjälp hittillsSmiley

-------------------------
Ingen signatur!

Senast redigerad 18:37 - 1:a Mars 2009


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> hur gör man?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen