Forum: Sdl skott

Forum huvudsida -> Programmering -> Sdl skott

Sidor: 1

Till botten

140chris140 20:15 - 19:e Februari 2009 | Post #1
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Tjena igen xD sry att jag skapar så många trådar . Vet inte hur/om jag kan ta bort dem . men iaf

Jag har försökt mig på ett space invaders men har fastnat på bullets.
Jag har sökt runt på google och hittar Cone3d . Men då måste jag typ skriva om koden . Den e lite för advancerad för mig också .

Så om någon vet hur jag ska kunna göra så att en ny bullet skjuts ut varje gång jag trycker på text Space så vore det trevligt med ett svarSmiley
Sökte också på forumetSmiley

Tack på förhandSmiley




Devmoon 20:46 - 19:e Februari 2009 | Post #2
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
det finns många sätt du kan göra på
här är ett sätt

antar c++

  1. class Entity
  2. {
  3. public:
  4.  
  5. virtual void Update() = 0;
  6. virtual void Render() const = 0;
  7.  
  8.  
  9. float x, y, z;
  10. };
  11.  
  12.  
  13. class Bullet : public Entity
  14. {
  15. public:
  16.  
  17. Bullet(float x, float y, float z, speed, ...)
  18. {
  19. // just assign
  20. }
  21.  
  22. void Update()
  23. {
  24. MoveUsingXYZ();
  25. }
  26.  
  27. void Render() const
  28. {
  29. RenderBulletAtXYZ();
  30. }
  31.  
  32. float speed, direction, pitch, ....
  33. int damage_etc;
  34. };
  35.  
  36.  
  37. //then you use some kind of container
  38. //to hold your objects, i pick a list
  39.  
  40. typedef std::list < Entity* > EntityList;
  41. EntityList list_of_entities;
  42.  
  43.  
  44. //now to create a new bullet we can do
  45. list_of_entities.push_back(new Bullet(x, y, z, speed, ...);
  46.  
  47. //and to update them
  48. EntityList::const_iterator i;
  49. for (i = list_of_entities.begin(); i != list_of_entities.end(); ++i)
  50. {
  51. (*i)->Update();
  52. }
  53.  
  54. //samma för render



tack för kod tagarna

Denna princip funkar utmärkt att applicera på andra språk
går självklart att göra på andra, jag skulle göra på andra sättSmiley men detta är enkelt.

Gissar att det var där du ville ha taggarna? //herj

-------------------------
Game Programmer

Senast redigerad 22:09 - 19:e Februari 2009


140chris140 20:50 - 19:e Februari 2009 | Post #3
Medlem
Inlägg: 22


Skicka PM
Tackar ska tästa dit sättSmiley ska jag andvända float Z om jag har 2D? antar att man bara behöver X och Y dåSmiley




Devmoon 22:14 - 19:e Februari 2009 | Post #4
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
inge 'z' om du ska ha 2D bara Smiley

tänkte du ville ha 3d när jag såg Code3d


-------------------------
Game Programmer



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Sdl skott
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen