Forum huvudsida -> Programmering -> Java Programmering A hjälp!
Sidor: 1
noxy | 15:12 - 13:e Februari 2009 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 6 Skicka PM |
Hej! Jag har just registrerat mig på detta forum och hoppas jag kan få hjälp! Jag har ingen större erfarenhet av programmering, och jag har 4st program jag skulle vilja ha då och utgå ifrån för att lära mig. Ha något att gå tillbaks på och titta, så om ni känner att ni har tid så kan ni hjälpa mig om ni vill. Det skulle uppskattas. Jag vet grunden: public class test{ public static void main(String[] args){ Här nedan är det 4a programmen jag skulle vilja ha: 1
2
3
4
Tack Noxy |
Slash | 15:40 - 13:e Februari 2009 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 141 Skicka PM |
Hejsan noxy. Ta en fråga i taget. Om vi börjar med ettan, hur långt har du kommit och var har du kört fast? ------------------------- Ingen sigantur! |
noxy | 17:13 - 13:e Februari 2009 | Post #3 | |
Hej Slash! Jo det är faktiskt så att jag redan kört fast vi den där for-satsen, vad jag har fattat ska den känna av alla nummer och sedan när den tagit ut alla "vinstnummer" så ska if-satsen rätta och se om det är vinst. i en bok jag har står det så här: Men då är det 500 låter och om jag ska skriva 500 uttryck blir det lite jobbigt så jag antar att det måste finnas någon lättare väg. Så förstår jag väll inte hur man ska lägga upp det efter: public static void main(String[] args){ så man får allt att passa ihop (for-satsen). Edit: Jag gjorde detta:
Då så kommer detta upp: Men det vill jag ju inte. Hur får jag nu så att det ser ut som ex: Måste man inte skriva in något för att få dom rätta "lotterna" (alla som är lika ex 444) som nr 1 säger? Senast redigerad 17:39 - 13:e Februari 2009 |
Slash | 18:53 - 13:e Februari 2009 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 141 Skicka PM |
För att undersöka om ett tal x är jämnt delbart med ett tal n så kan man skriva:
Utläses "om resten vid divisionen m x/n är lika med 0" som alltså betyder att x är jämnt delbar med n. Så för att kolla om ett lottnummer är jämnt delbart med 50:
För att kolla om alla siffror i ett tal är lika kan det vara bra att veta att man kan göra om ett tal (int) till en sträng så här:
EDIT Kom på att du kanske ska lösa det med modulo (%-operatorn) eftersom du använde det i den första delen. Isåfall:
Lite enklare kanske... ------------------------- Ingen sigantur! Senast redigerad 19:03 - 13:e Februari 2009 |
kode | 19:08 - 13:e Februari 2009 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 45 Skicka PM |
Modulo-operator är ett hett tips, ja:
Det framgick inte riktigt om 11, 22, 33, osv skulle ge 500, så jag gick efter exempelutskriften och struntade i det... |
noxy | 19:12 - 13:e Februari 2009 | Post #6 | |
Tack Slash! Bra uppdelat! Men det står dock att jag ska lösa det i for och if, vet inte om jag kan använda modulo då? Nu kanse jag är helt ute och cycklar Kode tack! Men jag får inte med hela rad 3:( |
kode | 20:41 - 13:e Februari 2009 | Post #7 | |
Prova en vettig webbläsare isf... och ja, givetvis kan du använda modulo i dina if-satser. |
tobbez | 21:45 - 13:e Februari 2009 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
/me bidrar med en fin lösning i C på #1
|
noxy | 16:52 - 15:e Februari 2009 | Post #9 | |
...h tack! Underbart! noxy Edit Skulle bara fråga om ni har något bra tips på något hjälpmedel så jag slipper sitta och skriva mina koder genom Anteckningar? Senast redigerad 17:38 - 15:e Februari 2009 |
noxy | 20:50 - 15:e Februari 2009 | Post #10 | |
Dock kom jag på att C inte hjälper mig men jag börjar tappa humöret på detta dock. Har läst alla kapitlet i boken men har inte kommit fram till någon av svaren och jag har suttit mer än 4a timmar varje dag sedan nästan en vecka tillbaks. Jag har iaf lärt mig att veta vad ett program gör när jag har koden framför mig, men det hjälper ju inte mig när jag ska göra koden Men jag får tacka er så otrolgit mycket för er hjälp! Tack NOXY |
kode | 01:42 - 16:e Februari 2009 | Post #11 | |
Nå. Principen är ganska enkel, egentligen. Du vill veta när ett lottnummer är jämnt delbart med vinstnumren. Om man använder heltalsdivision för att ta reda på det innebär det att resten blir 0. Operatorn för att få resten vid heltalsdivision är %. Lite pseudokod:
ser man på, både for-loop och if-satser... |
noxy | 18:52 - 16:e Februari 2009 | Post #12 | |
TAck! Nu är det ju denna jag inte kan fatta mig på:
Senast redigerad 18:59 - 16:e Februari 2009 |
michcio | 22:45 - 27:e April 2009 | Post #13 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Hej! Har löst alla uppgifterna lite snabbt : (OBS! klassen Keyboard.class behövs för att det ska vara möjligt att köra vissa uppgifter därför lägger ja först ut denna):
UPPGIFT 1 (lotteri):
UPPGIFT 2 (bilar):
UPPGIFT 3 (simmning):
mvh michcio Senast redigerad 23:24 - 27:e April 2009 |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Java Programmering A hjälp!
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 08:56
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.