Forum: Frågor om Branschen

Forum huvudsida -> Programmering -> Frågor om Branschen

Sidor: 1

Till botten

Ms_Bowser 13:20 - 26:e September 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej!
Jag funderar smått på att utbilda mig till programmerare. Min fokus ligger inom spelutveckling, men skulle även vara bra att kunna ta jobb utom spelbranschen.
Därför har jag en del frågor:
(Kanske dumma, men tänk på att jag är 100% nybörjare)

Vilka språk skulle ni rekommendera mig att lära mig?
Främst för spelprogrammering, är det C++ som gäller då?
Kan man få jobb på andra ställen med dessa språk också?
,,r det några språk som som verkar vara på uppgång, alltså de kommer man ha nytta av i framtiden?


Man har ju hört att i programmeringsbranschen krävs att man vidareutbildar sig hela tiden i takt med utvecklingen. Till vilken grad stämmer det?

Blir det lättare och lättare att lära sig fler programmeringsspråk ju mer man har lärt sig?? Dvs. att många språk liknar varandra till viss del?

(Som tex. att det är lättare att lära sig italienska om man lärt sig spanska??)



Och till er som arbetar inom spelbranschen:
Man har hört mycket om hur hektiskt det är att jobba som speldesigner/spelprogrammerare inom projekten. Till vilken grad stämmer det?

Vad jag menar är måste man offra sitt familjeliv till viss del?
Om man vill ha make, hus, hund, barn ngn gång menar jag

Smiley

Jag vill absolut inte bli en sådan människa som offrar så mycket för sin karriär, eller för pengar.
Hoppas ni förstår hur jag menar.
Den funderingen är nog det som hindrar mig från att kasta mig hals över huvud in i spelbranschen.


Eller går det hektiskta livet i vågor?
Det är ju självklart hektiskt i slutet av ett projekt. Eller är det det hela tiden?

När ett projekt är slut har ni en period där ni tar det lugnt, eller måste ni kasta er direkt in i nästa?



Det var nog allt för denna gång ^^
Jag skulle bli jätteglad om ni kunde svara på några frågor och berätta om era erfarenheter. Göra mig lite klokare.
Tack på förhand/
Frågvisa Magdalena E






Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Frågor om Branschen
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen