Forum: PC - Mac är samma sak som Mac - PC

Forum huvudsida -> Övrigt -> PC - Mac är samma sak som Mac - PC

Sidor: 1

Till botten

yestomtom 11:42 - 13:e Maj 2005 | Post #1
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM

OBS Börja med att läsa detta stycket!



Jag tänkte vi kunde starta en tråd där vi som jobbar både i PC och Mac skriver lite om våra tankar och reflektioner över dom olika systemen. Detta är inte tänkt som någon jag hatar PC eller jag hatar Mac tråd uten tanken är helt enkelt att vi ska kunna skriva om båda systemen på ett moget vis.


-------------------------
= Plats för gratis reklam = Syns du inte finns du inte =



yestomtom 12:13 - 13:e Maj 2005 | Post #2
Medlem
Inlägg: 13


Skicka PM
Läget just nu. (Jag har bara kört mac i 45dagar så det dyker upp mera saker hela tiden)

Några av dom saker som jag personligen tycker är mycket bra under OS X är:

Det är mycket överskådligt om man har många program uppe. (F9 rockar fett)
Vill jag rensa bort allt från min arbetsyta görs det med ett tryck. (F11)
Har jag laddat ner en DvD som en polare redigerat kan jag öppna den direkt från skrivbordet utan krångel. Om den ligger som en DvD map eller ISO spelar ingen roll.
Mycket programmerings saker med från starten.(har inte kollat Xcode än) OS X fick mig att börja snegla lite på Python. (Det ligger med från starten)
Sexig och framför allt otroligt snygg fönstehantering. Det ser helt änkelt rent och otroligt trevligt ut.

Lite om datorn och systemet.
Inga problem att rendera en DV produktion under tiden man kollar på en annan film. Samtidigt som man har blinkenlights.se uppe, laddar ned en polarens senaste DV klipp och där är ändå kraft till att öppna flera program om man kommer på att man skulle behöva fixa något.
Funktionen Vila är grymt skön. Med två musklick taggar datorn ned till sparläge där allt läggs i dvala. Fläktar (är jäkligt tyst om jag ska refferera till mina tidigare PC burkar) stängs av helt och endast två små dioder skvallrar om att datorn faktiskt är på.

Vad saknar jag från PC just nu? Skulle vara alla spel i så fall.



-------------------------
= Plats för gratis reklam = Syns du inte finns du inte =



ozamosi 13:27 - 13:e Maj 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag har inte märkt någon skillnad på mac och pc. När jag är klar med dem kör de båda ubuntu. De stödjer samma program, samma funktioner, och båda är lika bra. Jag slipper propertariära (hur fan stavas det!?) OS och program i båda fallen. Jag har ju såklart slängt ut gnome från alla burkar (påminner för mycket om Mac OS 9) och tryckt in xfce och/eller fvwm istället.

Skulle aldrig köpa en mac. Högre pris för hårdvara som inte är bättre, men saknar å andra sidan specifikationer och därmed fria drivers. Ush!

-------------------------
Ljusblå



Celeron 15:33 - 13:e Maj 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 418


Skicka PM
Det finns ju fler spel till PC och det är fler som spelar spel över nätet på PC så PC är roligare om man älskar att spela spel mot andra över nätet.

-------------------------
Det viktigaste är att ha roligt! Har ny hemsida: http://www.freewebs.com/cpperik/



void 19:33 - 13:e Maj 2005 | Post #5
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Kört mac (12" iBook) i över ett år nu och det är det bästa datorköpet jag gjort. Lite för lite kraft för avancerad 3d-programmering, men i det stora hela funkar det bra.

Man kan känna sig lite instäng i OSX till att börja amed, men när man väl lärt sig använda det så... ja jag vet inte vad jag ska säga =) Hade det inte varit för spel och att mac:ar med feta grafikkort kostar aldeles för mycket så skulle jag ha mac som stationär också.

Som ozamosi säger kan mac:en verka dyr, men det är bara om man inte räknar med det programpaket man får med (jaja, fri programvara är "gratis" =). Mycket värde för pengarna tycker jag.

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 20:51 - 13:e Maj 2005 | Post #6
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
funderar på att köpa laptop till sommaren. har blivit mer och mer sugen på en mac.
något man ska tänka på om man knappt varit nära en mac innan?? vad är det för stora skillnader??

har lekt lite med med en mac iofs, men den hade linux. OSX verkar skit schysst.
ska man satsa på att bli mac-ägare?

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



void 20:57 - 13:e Maj 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Det bästa är nog om du lånar en kompis dator ett tag eller går in på macoteket och leker sönder en =)

Det är ovant att få struktur på filerna och programen ibörjan tycker jag, men allt löser sig =)

-------------------------
Ingen signatur!



tobbez 22:40 - 13:e Maj 2005 | Post #8
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
jag tycker inget vidare om OSX, det enda jag har hittat med det som jag tycker om är enkel mountning och useendet




HärJ 22:51 - 13:e Maj 2005 | Post #9
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
void tack för tipset.
vad är ett macotek?? var ligger närmaste sånt??

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



void 09:42 - 14:e Maj 2005 | Post #10
Medlem
Inlägg: 63


Skicka PM
Macoteket är en macaffär... www.macoteket.se

Finns bl.a i Linköping.

Jag måste också säga att jag inte riktigt gillade OSX i början... Jag kände mig instängd och begränsad, men när man väl har hittat freewareprogram som för livet lite enklare (quicksilver var underbart, men nu finns ju spotlight =) och lärt sig XCode och exposé så är jag br mycket mer produktiv på mac:en än på PC:n. trots att pc:n har mycket större skärm och bättre kraft.

Det blir dock mest PC ändå, för jag sitter bättre vid en riktig dator (inte bärbar), den har bättre grafikkort (jag sysslar mycket med 3d) och till råga på allt så gillar min flickvän mac:en på tok för mycket =)

-------------------------
Ingen signatur!



HärJ 17:08 - 14:e Maj 2005 | Post #11
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
ok.
får gå dit och kolla. man har ju studentrabatt Smiley

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



LadyFrost 17:46 - 14:e Maj 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Det som alla säger är så fantastiskt med macos är ju aqua, och jag gillar inte ens aqua == jag kan lika gärna köra opendarwin.
Jag tycker inte om windows heller, så jag säger som oz: Sak samma, de ser likadana ut och beter sig likadant när jag är klar med dem... Men jag tycker bättre om Debian Smiley

-------------------------
Frihetskämpe



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> PC - Mac är samma sak som Mac - PC
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen