Forum huvudsida -> Programmering -> Tagenttryckningar i C++
Sidor: 1
sulito | 03:11 - 13:e Augusti 2008 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Hej! Jag är lite ny i c++ och undrar om det är någon som vet hur man får sitt program att ta emot tagentbordstryckningar tex från piltagenterna i windows för tex att få en gubbe att röra sig åt höger när man trycker på den högrapiltagenten?? Jag har försökt att hitta de hos microsoft men de visar inget bra sätt alls att avända deras funktioner |
Asetelint | 17:45 - 19:e Augusti 2008 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 22 Skicka PM |
Det har jag ochså undrat lite över... Jag tänkte starta en tråd men såg den här. Det är nog uniefär samma sak. Det skulle räcka för mig och det kom en text när man trycker på t.ex A. det skulle vara mycket bättre för nu måste jag trycka på A och sedan Enter. Hoppas någon svarar snart jag är lite otålig. ------------------------- du kan ju alltid hjälpa mig på MyMiniCity http://the-cityofmmc.myminicity.com/ |
Rww | 20:03 - 19:e Augusti 2008 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 40 Skicka PM |
Hej hej, för det första, tangenttryckningar funkar inte 'direkt' i C++ man måste använda SDL till det och för det andra så kan man lära sig det här på sidan ------------------------- Shure you dont like it? Yea Why? Couse you dont like that answer. Senast redigerad 20:11 - 19:e Augusti 2008 |
tobbez | 00:17 - 20:e Augusti 2008 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
Citat av Rww:Hej hej, för det första, tangenttryckningar funkar inte 'direkt' i C++ man måste använda SDL till det och för det andra så kan man lära sig det här på sidan Man måste inte använda SDL till det. SDL är ett grafikbibliotek som även stödjer inmatning. SDL är inte nödvändigtvis rätt val bara för att det stödjer det. Det låter dock passande i trådskaparens fall (antaget att det är ett spel han vill göra). |
Linkowiezi | 13:43 - 1:a Oktober 2008 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 5 Skicka PM |
Citat av tobbez:Citat av Rww: ,,ven om det var en månad sen lite drygt så tänkte jag kontribuera lite iaf till den här tråden. Jag håller med tobbez om att SDL låter som ett passande alternaiv i detta fall. Särskillt om det ska in grafik mm i programmet(vilket det verkade som när det var prat om att flytta gubbar mm). Det finns mycket som man kan använda i SDL men det tar lite längre tid än att ex.vis använda sig a conio.h och getch(). ...vilket iofs ej är standard C, utan en kompilator implementation, en är enkel att använda. Här är ett exempel:
Annars så rekomenderar jag SDL i detta fall som sagt. Om det i framtiden blir mer avancerade spel, grafik mm så går det att använda OpenGL till SDL och SDL har även bibliotek för ljud, nätverk mm om jag ej missminner mig. Och lär man sig det så blir det enkelt att göra applikationer som ej är lika beroende av vilket OS man kör. Värt att kolla på dessa länkar http://www.libsdl.org/ http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/ http://nehe.gamedev.net/ om du inte nöjer dig med conio.h lösningen som ej är standard C så då får du hoppas att din kompilator stöder det. ------------------------- Silence is an option... Listen to it and behold the hidden message. Otherwise the silence might be the last thing you'll ever hear... |
jockepockee | 13:24 - 5:e Oktober 2008 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 192 Skicka PM |
jag skulle rekomendera SDL eller kanske windows egna API funktioner för användar input. SDL är crossplatforms så jag skulle helst använda det, det är även ett lättare alternativ. conio.h ska man helst undvika, det är ett tillägg från borlands gamla kompilatorer till dos och fungerar inte på alla system. -------------------------
|
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Tagenttryckningar i C++
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 03:54
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.