Forum: Vad prioriterar ni helst?

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad prioriterar ni helst?

Sidor: 1

Till botten

CryptoN 02:11 - 30:e Juli 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Hejsan.

När ni programmerar, vad prioriterar ni mest?

Snabbhet - Ska det gå snabbt att göra programmet, så val av programmeringsspråk spelar inte så stor roll, bara om språket anpassar sig till uppgiften.(C# eller Java)

Språket - Det får ta lite extra tid samt får det finnas några mer kodrader. Språket är dock bland de bästa som finns för att göra mjukvaruprogram (C/C++)

Vilket prioriterar ni?


-------------------------
Glad Fisk



FunkyChicken 08:45 - 30:e Juli 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
"Det beror på." Nästan alltid är språkvalet givet av omständigheterna. Programmet jag jobbar med nu har en relativt kort deadline och befintlig kod är C# så det är inte mycket att orda om.

Hur menar du för övrigt att C/C++ vore "bättre" språk än managed code? Det är krångligare att skriva, svårare att läsa och alldeles för lätt att skapa buggar och säkerhetshål i.




CryptoN 17:55 - 30:e Juli 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
,,r inte C/C++ kraftfullare språk än t.ex C# när det gäller att skriva mjukvara samt spel? Blir det inte bättre program med C/C++?

Vad prioriterar ni andra?

-------------------------
Glad Fisk



FunkyChicken 19:20 - 30:e Juli 2008 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du får som sagt definiera "bättre" och "kraftfullare". Hur bra programmet blir beror väl i princip på hur duktig programmeraren är. Generellt krävs det en duktigare programmerare för att göra något i C++.




sdac 15:33 - 12:a Augusti 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
C/C++ finns inte... Det går inte att jämföra "C/C++" med andra språk, eftersom skillnaden mellan C och C++ är betydligt större än skillnaden mellan t.ex. C++ och C#.

Man kan jämföra språken med lego, kodar du C skapar du legobitarna själv och lägger ihop dem. I C++ lägger du ihop redan existerande legobitar. C# och Java blir lite som att trolla, alla legobitar ser likadana ut och du måste med trollstaven magiskt lägga ihop dem.

Nackdelen med språk där "legobitarna" redan finns är ju att programmeraren inte har någon aning om vad som gömmer sig under skynket (och nej, trollstaven kan inte trolla bort det).

Vid en direkt jämförelse kan man säga att C är mer vänlig mot datorns primärminne än vad de andra språken är. Men för att program i C ska vara snabbare och effektivare krävs det en erfaren och kunnig programmerare som håller reda på exakt vad som försiggår, och är vettig och tålmodig nog att dra nytta av den kunskapen.

Om tre ERFARNA programmerare tar beslutet om att alla programmera samma program i varsitt språk, C, C++ och C#, så är det ett faktum att det i C# blir långsammast. Det spelar ingen roll hur mycket Microsoft skryter om JIT-kompilering och andra .NET-optimeringar, det kommer alltid vara för mycket som pågår i bakgrunden. C däremot arbetar direkt mot datorns RAM, och programmeraren har så mycket kontroll att det till och med går att designa koden på ett sätt som minimerar cache-fills, för att bara nämna en av de optimeringar som programmeraren inte har någon aning om i C#.

C++ är till en viss gräns kapabel till lika effektiv och optimerad kod som C.

... Och så till mitt svar (som baserar sig på ovanstående information). Eftersom jag har programmering som intresse lägger jag ingen vikt i att få klart ett program så snabbt som möjligt. Istället föredrar jag välstrukturerad kod som jag har full kontroll över, där inget pågår i bakgrunden, och därför kodar jag i C.

... andra sidan, om jag behöver en ful-lösning på ett problem snabbt, till exempel ett program som en kompis önskar, så lägger jag inget värde i kodens kvalite eller effektivitet, och föredrar därför ett språk som går 10 gånger snabbare att utveckla i än C.

När jag jobbar föredrar jag C++, som ett mellanting - det ska gå ganska snabbt att programmera i, och det behöver givetvis ändå vara effektivt.

Egna projekt - C
Jobb - C++
Ful-lösningar - C# eller ett scriptspråk (bash, perl eller php)

Sen fanns det även en tid då jag föredrog assembly, men det tycker jag är ganska korkat såhär i efterhand.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Vad prioriterar ni helst?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen