Forum: Programspråk & Mjukvara i VW bilar?

Forum huvudsida -> Programmering -> Programspråk & Mjukvara i VW bilar?

Sidor: 1

Till botten

Hamedeus 16:09 - 30:e Juni 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Hej!

,,r det någon som har koll på vilket programmeringsspråk som används för all den mjukvara som återfinns hos VW, AUDI eller SKODA bilar?

Vet någon vilken typ av uppkoppling dessa bilar har mot nätet? Finns det någon uppkoppling överhuvudtaget? Skulle det vara enkelt att koppla upp bilens "dator" mot en extern server/databas?

Tack!




Omega 21:42 - 30:e Juni 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 42


Skicka PM
Hej!

Jag har inte "koll" på något sätt, men jag gissar att eftersom varje modern bil har ett stort antal processorer kan det nog variera mellan de olika processorerna beroende på uppgiften.
Någon som håller på med realtidsprogrammering kan säkert tala om vilka språk som är vanligast, men jag skulle gissa att C är ett av dem.

Uppkoppling mot nätet? Sök kanske på Telematik på google.
Det är troligen inte enkelt för någon av oss vanliga "Svenssons" att koppla upp bilens dator mot någon egen server.

-------------------------
Fall omkull sju gånger och res dig upp åtta.



FunkyChicken 19:45 - 1:a Juli 2008 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Uppkoppling mot nätet? Skulle du ha en GPRS/Satellit-sändare inbyggd i bilen, eller vad? Det brukar finnas en COM-port nånstans där man kan plugga in sin laptop på vissa bilar, vet inte hur det är med just de du undrar över. Antar att du behöver köpa speciell mjukvara för att kunna göra något vettigt, och komma åt källkod (eftersom du frågar om språk?) är nog inte möjligt




Hamedeus 22:49 - 1:a Juli 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Ok.

Jag ville nämligen utveckla en mjukvara för Windows/MacOS, där man kan ladda upp olika data från min bil till en server, och från servern till PCn. Typen av data kan vara "antalet körda mil", "bensinförbrukning", etc.

Man skulle också kunna föra över multimediafiler från PCn hemma till bilen mha denna mjukvara. Då laddas filerna upp till en server, som bilen sedan automatiskt laddar ner till sin egen hårddisk. På så sätt slipper jag ta med mig en massa cd skivor, usb minne el dyl, när jag behöver musik/film i bilen.

Saken är den att jag inte vill ha detta som ett "extern system", med "synlig" tillsatt hårdvara, utan att det på något sätt skulle gå att integrera med det system som idag redan finns, om så möjligt?

Tack!




FunkyChicken 23:26 - 1:a Juli 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det låter inte särskilt troligt att det finns en inbyggd hårddisk i bilen, ivf inte med plats för massor film och musik...

Pappa har ett sånt där program till sin bil (en cheva) där man kan hålla koll på saker och ting. Faktiskt ganksa häftigt, man kan se i detalj mätvärden för varje cylinder, osv, det finns hur många givare och saker som helst att sitta och övervaka, så är man en bilnörd är det säkert skoj. Dock kräver det ju att man pluggar in sin dator nånstans.

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle finnas en trådlös uppkoppling inbyggd i bilen, så det får du nog installera själv om du vill ha det. Det kanske går att göra något litet och diskret som kan prata med en accesspunkt i ditt garage tex och synca där.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Programspråk & Mjukvara i VW bilar?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen