Forum: Problem med C::B och SDL

Forum huvudsida -> Programmering -> Problem med C::B och SDL

Sidor: 1

Till botten

Gnerf 12:39 - 11:a Juni 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Till att börja med vill jag bara säga att jag har kollat på google och försökt följa lazy foo's guide till att sätta upp SDL, men tyvärr med liten framgång.

Iallafall, när jag försöker starta ett SDL project i C::B (codeblocks om det är oklart) så sker följande:

1. Den frågar vart jag vill spara projectet

2. Den ber mig att tala om vart jag installerat SDL, och det är här det blir problem.

för att citera instruktionerna:
"Please select the location of SDL on your computer.
This is the top-level folder where SDL was installed (unpacked).
To help you, this folder must contain the subfolders "include" and "lib". "

För det första blev jag förvånad över att den skulle inehålla "include" eftersom jag försökte följa lazy foo's guide, och enligt den skulle man lägga SDL i "include" mappen. Jag provade dock att hänvisa C::B till SDL mappen som låg i "include" mappen, men då klagade den (såklart) på att mappen inte innehöll "include" eller "lib".

Då provade jag att flytta om det så att "include" och "lib" faktiskt låg i SDL mappen tilsammans med alla bibliotek för att se om det funkade då. Då klagade den iställer på att den inte kunde hitta "SDL.h".
"okej" tänkte jag, "jag kanske missade att packa upp den". Men den låg tillsammans bland de andra biblioteken i SDL mappen.

Nu tänkte jag att det kanske inte var någon idée att följa lazy foo's guide utan bara packa upp hela zip filen som innehöll SDL och bara hänvisa till den, men då klagade den också på att den inte kunde hitta "SDL.h" trots att den ingick.

så nu har jag helt slut på idéer, om det är någon som satt upp SDL med C::B tidigare och vet vad som är fel vore det mycket upskattat med svar.

-------------------------
Ingen signatur!



achnorr 14:45 - 11:a Juni 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
om jag fattade det hela rätt så har du lagt SDLs includemapp i codeblocks includemap? då måste du nog skriva såhär :
#include "include/sdl.h" istället för #include "sdl.h".
dessutom måste väl du länka sdl. fråga bara inte mig hur man gör eftersom jag använder visual studio

-------------------------
Ohhoo*



Gnerf 15:08 - 11:a Juni 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
uh, det rättade till sig till slut, men det var ett så pinsamt misstag från mig, så jag vill inte ens säga vad det var.
Smiley

tack för svaret iaf.

-------------------------
Ingen signatur!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Problem med C::B och SDL
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen