Forum huvudsida -> Programmering -> Kul med strängar i PHP
Sidor: 1
nibbo | 22:30 - 5:e Juni 2008 | Post #1 | |
Administratör Inlägg: 446 Skicka PM |
Hej! Jag har huvudvärk efter att ha försökt lösa detta problem ett tag! Kära genier, jag behöver er hjälp! Jag har en variabel:
Det jag vill göra är att ta bort alla "<br />" som finns inom "[table]" och "[/table]"-taggar men låta de utanför vara kvar... Den här strängen kan innehålla massor med bbcode-tabeller blandade med text... Några ideér? ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
tobbez | 13:16 - 6:e Juni 2008 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 364 Skicka PM |
Steg 1: Ta fram alla [table]-block (regexp). Steg 2: Kör replace på de blocken. Annars kan man iterera över varje rad, och sätta en bool till true när man hittar en [table] och sätta den till false när man hittar [/table] Sedan är det bara köra replace på raden du itererar förbi om bool:en är true. |
nibbo | 19:33 - 6:e Juni 2008 | Post #3 | |
Regexp och sånt ja... det var det jag skulle lära mig ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
tobbez | 19:54 - 6:e Juni 2008 | Post #4 | |
Regexp är inte så svårt och använder du #2 så behövs det inte ens. Annars borde regexpet för att matcha ett [table]-block vara '\[table\].*?\[/table\]'. |
nibbo | 20:09 - 6:e Juni 2008 | Post #5 | |
Citat av tobbez:Regexp är inte så svårt och använder du #2 så behövs det inte ens. okej... hur beter jag mig för att använda det i nån funktion?`Du har inte lust att peka mig i rätt riktning på php-dokumentationen? ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
tobbez | 20:36 - 6:e Juni 2008 | Post #6 | |
Någon/några av funktionerna med prefixet preg. ,,r inte helt säker på vilka som behövs i just ditt fall, det får du tänka ut själv |
PythonGalning | 10:30 - 8:e Juni 2008 | Post #7 | |
Medlem Inlägg: 14 Skicka PM |
str_replace("<br />","", $string); Kanske funkar? |
nibbo | 14:25 - 8:e Juni 2008 | Post #8 | |
Citat av PythonGalning:str_replace("<br />","", $string); Då försvinner ju även de utanför table-taggarna... Problemet är i alla fall löst nu. Körde på metoden att gå igenom strängen rad för rad ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
PythonGalning | 23:58 - 25:e Juni 2008 | Post #9 | |
Kan du visa den metoden? Jag vill gärna lära mig den |
nibbo | 14:49 - 26:e Juni 2008 | Post #10 | |
Har inte koden tillgänglig just nu. Ska titta efter den när jag kommer hem om tre veckor ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
PythonGalning | 17:50 - 15:e Juli 2008 | Post #11 | |
Nu vill jag gärna ha koden |
nibbo | 19:39 - 16:e Juli 2008 | Post #12 | |
Sådär. Hoppas inte den är allt för dumt konstruerad ------------------------- Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Kul med strängar i PHP
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 20:07
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.