Forum huvudsida -> Programmering -> sdl cpuanvändning
Sidor: 1
achnorr | 19:24 - 26:e Maj 2008 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
vad gör man för fel om cpuanvändningenalltid går upp till max i vartenda program man gör?(c++ och sdl).
------------------------- Ohhoo* |
Nissebosselasse | 19:33 - 26:e Maj 2008 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Testa och lägg in en SDL_Delay (0) i loopen. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
achnorr | 19:41 - 26:e Maj 2008 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
då blir väl resten av programmet lidande? om jag tex har bakgrundsbilder, gubbar och lite av allt möjligt hoppande omkring märks det väl av att det ligger en liten delay med. dessutom måste det väl vara delay på några millisekunder(eller vad det är för mått) för att ge ngn verkan? ------------------------- Ohhoo* |
Nissebosselasse | 19:52 - 26:e Maj 2008 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Nu vet jag inte hur det är med andra operativsystem, men under Window så innebär en Sleep av noll millisekunder bara att man (d.v.s. programmet) ger ifrån sig sin resterande tilldelade tid (alla program får ju en viss tid att köra på innan Windows växlar över till nästa process). Det blir alltså ingen delay i egentlig mening. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
achnorr | 19:54 - 26:e Maj 2008 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
funkar inte iaf ------------------------- Ohhoo* |
achnorr | 21:34 - 26:e Maj 2008 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
ngn som har ett annat förslag ? ------------------------- Ohhoo* |
Independence | 22:11 - 26:e Maj 2008 | Post #7 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Kör med sleep på några ms i loopen, kanske 10 eller nåt, och sen ser du till att inte rita om allting om det redan ritats inom ett visst intervall (typ rate-limit på FPS, mer än ~25 FPS sägs vara onödigt har jag för mig). ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
viblo | 22:24 - 27:e Maj 2008 | Post #8 | |
Medlem Inlägg: 25 Skicka PM |
Citat av achnorr:då blir väl resten av programmet lidande? om jag tex har bakgrundsbilder, gubbar och lite av allt möjligt hoppande omkring märks det väl av att det ligger en liten delay med. dessutom måste det väl vara delay på några millisekunder(eller vad det är för mått) för att ge ngn verkan? Du kan inte ha kakan kvar och samtidigt äta upp den Om du vill att datorn ska köra din loop så fort som möjligt så är det klart att den kommer använda så mycket som möjligt av sin kraft för att göra det. ------------------------- Ingen signatur! |
achnorr | 16:20 - 28:e Maj 2008 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
jovisst xD testade indys förslag och det funkade bra ------------------------- Ohhoo* |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> sdl cpuanvändning
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-22 19:05
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.