Forum: IT LINJEN

Forum huvudsida -> Övrigt -> IT LINJEN

Sidor: 1

Till botten

DerKing 22:38 - 24:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Nu när jag plötsligt blivit intresserad av datorns uppbyggnad och programmering har jag fått tanken att byta linje till IT från industri och gå om år 1.

Tycker ni att det är värt det eller är it linjen bara onödigt?
Kan man lära sig den informationen man får på it linjen hemma vid sin egna burk?

Någon som går it kanske?




HärJ 03:51 - 25:e Maj 2008 | Post #2
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
jag gick teknik med inriktning IT.
Vet inte om jag kan rekommendera dig till att byta eftersom industri låter som det ger jobb...
men om du verkligen är intresserad av IT kan det vara värt att byta, men kolla kvaliten på utbildningen också så du inte får skräp.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



DerKing 11:49 - 25:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
okej, var it-linjen bra? vissa säger att den bara är fail, och att man inte får nåt jobb efter. Det är därför jag har lite svårt att välja, går jag klart till 3an i industrilinjen får jag garanterat jobb sen, byter jag kanske jag blir arbetslös.

Men det handlar ju om vad man verkligen vill göra också, inte bara om pengar. Jag trvist inte så bra där ute i verkstaden.




HärJ 13:48 - 25:e Maj 2008 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
det finns alltid bra och dåliga it-linjer. Generellt kan man säga att man inte får jobb med gymnasiekompetens. Man får helt enkelt plugga vidareSmiley
Det finns ju undantag, men de är nog inte så många.
Tips är att när du mönstrar, om du får det, be att få bli ISdriftassistent. Det är kul och kan ge jobb efter lumpen.
Finns tyvärr inget facit på sådanna här frågor...

EDIT: du kan bli isda senare också, brukar alltid vara brist på ossSmiley
http://www.ledningsregementet.mil.se/article.php?id=17200

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 14:15 - 25:e Maj 2008


FunkyChicken 21:52 - 25:e Maj 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
IT-linjer är oftast "dåliga", där hamnar ju de teoretiker som är för nördiga för att passa in på samhäll och för lata för att gå natur...
MEN naturligtvis ska du byta om du inte trivs där du är nu. Om du får läsa om från början så är det ju surt, men jämför med att gå klart ditt program nu och sen jobba hela livet vid nån bullrig maskin när du säger redan nu att du inte trivs i verkstan...
Sen lär du nog inte få nåt IT-jobb bara för att du gått gymnasiet. Iaf inte nått bra IT-jobb. Bygga små hemsidor eller administrera små datasalar kanske, men annars får du plugga vidare - universitet eller en KY-utbildning.
Men det ligger långt in i framtiden för dig, not to worry about now. Gör det du känner för och tycker är kul helt enkelt så ordnar det sig i framtiden. Det spås ju bli brist på IT-folk (det ,,R brist på IT-folk) och det betalar bra...





HärJ 23:30 - 25:e Maj 2008 | Post #6
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
IT-linjer är oftast "dåliga", där hamnar ju de teoretiker som är för nördiga för att passa in på samhäll och för lata för att gå natur...

vad har samhäll med saken att göra?
antar att det andra stämmer ganska bra...

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Hetzz 16:02 - 26:e Maj 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av HärJ:
    Citat av FunkyChicken:
IT-linjer är oftast "dåliga", där hamnar ju de teoretiker som är för nördiga för att passa in på samhäll och för lata för att gå natur...

vad har samhäll med saken att göra?
antar att det andra stämmer ganska bra...


Det finns en del "teoretiker" som hamnar där, därför är det relevant i hans argument.
Personligen har jag ingen koll på vad för folk som söker till Samhällsinriktade program inte heller vad de läser. ^^
^

Jag gick i samma klass som Härj och därmed samma linje. Min uppfattning är som tidigare nämnt att det inte är något man kan räkna att få ett "IT-jobb" av, om man med "IT-jobb" syftar på lite mer välbetalda jobb som är datorrelaterade.(vilken är en uppfattning jag märkt är vanlig)

För att vända på det så kan jag visserligen inte rekommendera någon specifik linje på gymnasiet för att garantera att man hamnar inom den branchen i arbetslivet. Kvalitén varierar alldeles för kraftigt runt om i landet som jag upplever det.

-------------------------





HärJ 21:49 - 26:e Maj 2008 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM


-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> IT LINJEN
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen