Forum: Grafisk programmering

Forum huvudsida -> Programmering -> Grafisk programmering

Sidor: 1

Till botten

Gnerf 22:00 - 20:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Sitter och hobbyläser lite C++ programmering i hopp om att någongång lyckas göra ett spel, vilket kanske är ett rimligt mål. Iallafall så börjar det bli ganska segt att sitta och nöta programmeringsuppgifter om och om igen som i princip gör samma grej, fast med olika metoder.
Vad jag undrar då är, då jag inte har någon som helst erfarenhet i det, när kan man börja syssla med något grafiskt ?
Så långt som jag läst nu så kan jag väll säga att jag kan hantera funktioner,klasser,vektorer,variabler av alla sorter samt villkorssatser och diverse funktioner från standardbiblioteken.
Om det är rimligt att börja göra lite grafiska grejer så skulle jag vara lycklig om ni kunde tipsa mig om vad jag ska använda (De två användargränssnitten som jag vet om är väll WinAPI och OpenGL, men dessa kanske inte är bra och börja med, vad vet jag.)
Tack på förhand.
/Gnarf


-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 22:30 - 20:e Maj 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du menar nog "grafikprogrammering". Rekommenderar SDL, det finns en guide om det här på blinkenlights.




achnorr 22:31 - 20:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
ska du göra spel så är väl SDL en bra API ?
http://lazyfoo.net/SDL_tutorials/index.php
http://www.blinkenlights.se/articles/grafikmedsdl/part1/

-------------------------
Ohhoo*



HärJ 22:52 - 20:e Maj 2008 | Post #4
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Den enda grafiska programmeringsspråket jag känner till är PietSmiley
Om det är grafikprogrammering du menar säger jag håller jag med FC.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!

Senast redigerad 23:39 - 20:e Maj 2008


Gnerf 23:07 - 20:e Maj 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
hm, jag syftade inte riktigt på grafisk som i kurvorna Smiley
(silly me), men ni förstod uppenbarligen.
Tack iallafall för hjälpen, och jag antar eftersom ni inte kommenterade det att jag har de grundläggande kunskaper som behövs?

-------------------------
Ingen signatur!



tobbez 23:24 - 20:e Maj 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Det jag kan komma på som du inte explicit listade är väl referenser och pekare, vilka kan vara värt att ta en titt på i så fall.




Gnerf 23:45 - 20:e Maj 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Har läst om både pekare och referenser (allt för mycket om pekare... dumma bok som går igenom 2 kapitel om pekare och sen nämner referenser). Så jag får väll sätta mig in i SDL imorgon.

-------------------------
Ingen signatur!



tobbez 01:06 - 21:a Maj 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Det mest irriterande med pekare/referenser när man skulle lära sig det var nog att både referenser och address of-operatiorn använder sig av samma tecken (&).




Gnerf 19:52 - 21:a Maj 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
läste igenom "Lesson 2" där man får göra ett programm som lägger upp en bild som bakgrund och en ovanpå som säger "Hello world". Allt detta innehöll ca 10 nya funktioner av olika slag som var ganska avskräckande. Så därför undrar jag, ska man se till att lära sig vad alla funktioner gör direkt eller är det bara att kämpa på eftersom de används så mycket att man lär sig till slut?

-------------------------
Ingen signatur!



achnorr 19:58 - 21:a Maj 2008 | Post #10
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
du kan ju börja med blinkenlights egen guide först då den är en aning lättareSmiley

-------------------------
Ohhoo*



Gnerf 20:02 - 21:a Maj 2008 | Post #11
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
får väll göra det, för det känns som det kommer bli lättare bara man börjar få lite grepp om alla inbyggda funktioner

-------------------------
Ingen signatur!



ELF 15:35 - 22:a Maj 2008 | Post #12
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Kan ju tillägga att innan jag hade börjat plugga VB och kollade på C++ kod så tyckte jag att det såg ut som spagetti kod. Men nu när jag har bra erfarenhet av VB6+VB.NET så har jag inte haft några större problem med att ta till mig C++. Så det är ju som sagt bra med någon slags grund. Heslt så bred som möjligt för att göra fortsatta påbyggnader så lätta som möjligt.

-------------------------
May the Elf be with you



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Grafisk programmering
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen