Forum: Programmera en kalender.

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmera en kalender.

Sidor: 1

Till botten

limp4n 22:37 - 16:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Jag har en idé och funderar på om nån kan göra den. det är ingen svår uppgift tror jag inte.

Grejjen är att jag vill ha en kalender. Där alla månader per år ska finnas med och rätt antal dagar varje månad, dvs feb 28 dagar och 31 på endel osv. så som det ska va.

Sen om man till exempel vill lägga till att tja vi säger att vi är ett bilföretag och hyr ut bilar.

så trycker man på arkiv "lägg till hyrning"
så skriver man in vilket reg nr bilen har och vad det är för bil sen säger skriver man i vilket datum den kommer att hyras ut och vilken tid och när den kommer komma tillbaka.

(alternativt) att man kan lägga in alla bilar i programmet vilka man har sen skriver man bara regnr och bilens namn osv kommer upp automatiskt när man lägger till en hyrning.

då ska det synas på kalendern att det är (antingen färgat eller tjockare) en hyrning där så klickar man på det datumet så ser man vilka bilar och tider osv.
Det ska vara olika färg/tjocknad alt. kursivt på ett datum som man hyr ut en bil och en bil kommer tillbaks samt olika färg om det är en bil som kommer in samma datum som ska hyras ut samma dag efter att den kommit in.
Det låter väl inte så jätte avancerat eller hur? =)





FunkyChicken 08:32 - 17:e Maj 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Windows? Webben? Spara i databas?

Det låter som att det är ett biluthyrningsföretag som ska ha programmet, så den som kodar lär ju vilja ha betalt för sitt jobb. Annars finns det ju många gratis kalenderprogram redan.






kode 14:02 - 17:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 45


Skicka PM
Nej, det låter inte särskilt avancerat, så varför inte sätta igång, limp4n? Jag hoppas att du förstår att det är svårt att få andra att göra saker åt en om de inte får något för det.

FunkyChicken: Det är väl nästan lika troligt att det handlar om en skoluppgift, egentligen?




Hetzz 13:04 - 18:e Maj 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Jag skulle rekommendera att du skriver ner lite grovt hur du vill att det hela ska vara utformat, det hjälper dig och eventuell medhjälpare mycket.
Som FC var inne på, ska det vara ett program? Då dyker frågor som vilket/vilka operativsystem som ska stödjas. Hur ska vi spara informationen? Behövs en databas eller något liknande?
Om vi talar en hemsida så dyker det upp andra frågor såsom hosting och hur man tänker göra reklam för sin sida.

Sen kan jag tänka mig att man skulle vilja utforma tex ett program som fungerar lokalt på firman(för personalen) och sen en hemsida(utåt mot kunderna), dessa arbetar mot en gemensam databas.


lycka tillSmiley

-------------------------





limp4n 18:59 - 19:e Maj 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
ja santSmiley haha, tänkte väl mer ett program för vista/xp som sparar på datorn. Men ja får väl börja pilla på det självSmiley haha




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Programmera en kalender.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen