Forum huvudsida -> Programmering -> Skapa ett spel
Sidor: 1
AmandaLahti | 11:21 - 14:e Maj 2008 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 1 Skicka PM |
Hejsan! Jag behöver hjälp med en programeringsuppgift i skolan! Jag skriver i Gel och använder mig av Java. Min uppgift är att skriva ett program som simulerar ett tärningsspel. Spelet går ut på att en tärning kastas ett valfritt antal gånger men då det blir en 1:a förloras alla poäng som erhållits under den kastomgången. Målet är att nå den sammanlagda poängen 100 (eller högre) under så få kastomgångar som möjligt. Det går alltså att meddela att kastomgången är slut, varvid den erhållna poängen räddas och en ny kastomgång påbörjas. När summan 100 är uppnådd ska antalet använda kastomgångar presenteras. Vore jättetacksam för hjälp med uppgiften eller kommentarer som kan hjälpa mig påvägen! |
HärJ | 13:41 - 14:e Maj 2008 | Post #2 | |
Moderator Inlägg: 1198 Skicka PM |
Tärningen är bara ett slumpat värde mellan 1 och 6. Om du sedan lägger till tärningens värde till en, variabel som håller ordning på summan av alla omgångar, så är programmet nästan färdigt. Bara att lägga en if-sats innan du lägger till värdet för att kolla om det är en 1:a, för då ska du ju sätta summa = 0. Lägg allt i en while(summa < 100)-loop och så är saken biff. Hoppas det var till nån hjälp. ------------------------- Tänk om jag vore en skalärprodukt! |
Hetzz | 12:46 - 15:e Maj 2008 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 516 Skicka PM |
Nu vill jag inte låta elak, det är dock inte alltid uppskattat att be om hjälp med skoluppgifter, om man inte som du gör ber främst om vägledning och liknande. Mer regelräta kodstycken kan folk bli lite bittra om man frågar efter. (gäller som sagt inte bara här) -------------------------
|
kode | 18:39 - 15:e Maj 2008 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 45 Skicka PM |
Jag kan bidra med lite pseudokod eller nåt. Eller iofs, pseudokoden är rätt så körbar, iom att det är ruby.
Det brukar alltid underlätta att försöka bena ut exakt vad som menas med uppgiften och hur en körning av detta skulle kunna se ut. Eller nåt i den stilen. I det här fallet blir det ju då något i stil med: 1. Summan är noll, antalet kast är noll. 2. Fråga hur många tärningar som ska kastas. 3. Avsluta om inte några tärningar ska kastas (eller, i det här fallet, börja om?, dvs gå till 1). 4. Addera det inlästa antalet tärningskast till det totala antalet kast. 5. Kasta tärning. 6. Blev det en etta, nollställ summeringen. 7. Annars, addera tärningens resultat till summan. 8. Upprepa steg 3-5 tills det antal tärningar som skulle kastas har kastats. 9. Om summan är 100 eller mer, presentera antalet kast som gjorts. |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> Skapa ett spel
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-02 17:24
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.