Forum: Filer

Forum huvudsida -> Programmering -> Filer

Sidor: 1

Till botten

DatorHacker 18:30 - 12:a Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Hej såg att ni har ett firarkiv här med spel och andra projekt som ägaren independence m.fl har gjort. Finns det något sätt att öppna källkoden till dem projekten? helst i dev c++.

Om inte, vet ni några ''uppgifter'' man kan jobba med och exprimentera lite..

Anledningen till detta är att jag känner att jag ''förstår'' (i princip alla guider, förutom funktioner som jag måste jobba vidare med.)

Men när jag väl sitter där med mitt Dev c++ har jag svårt att komma på idéer på vad jag ska göra. Det är skillnad på att läsa kod och att skriva kod.

Har mest tänkt mig att jag ska göra program med mina kunskaper lite senare, (,,r inte så jätteintresserad av spel)
,,r det nån mening att ge mig in på grafikprogrammering då?

Det var bara en liten fråga men det jag mest är ute efter nu är idéer eller träningsuppgifter på vad man kan göraSmiley







ozamosi 19:25 - 12:a Maj 2008 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det är på ungefär samma plats jag brukar fastna också. Oftast slutar det med att jag tröttnar och börjar lära mig något annat programmeringsspråk istället. En betydligt bättre ide är som du säger att läsa och att skriva kod.

Tyvärr är blinkenlights filarkiv inte byggt för att dela med sig av källkod. Independences projekt kan någon säkert skaka fram källkod till. Andra som är aktiva här som har projekt där kan du alltid fråga om. Känner du inte igen nicket är chansen stor för att du inte kommer få se koden.

Grafikprogrammering är förmodligen poänglöst. GUI-programmering, däremot, brukar vara bra att ta sig förbi - det är så mycket roligare att titta på sina program när de är grafiska, och när det är roligare att titta på dem är det roligare att använda demSmiley

...och eftersom de flesta GUI-frameworks brukar vara objektorienterade, så måste jag rekommendera att du lär dig i alla fall grundläggande objektorientering.

Min väg för att faktiskt komma någonstans med programmering var dock inte så mycket via GUI-programmering som webbutveckling - jag upplevde att HTML var en bra kompromiss av jobbigt och roligt för att bygga interfaces, och att bygga lite logikkod här och var mellan HTML-högarna kräver inte så mycket jämfört med annan kod. Och det går alltid att hitta på en motivering till att världen behöver ytterligare en bloggmotor (jag har skrivit fyra...), gästbok, bildgalleri, fildump, och så vidare

Och även om jag försöker sluta tjata om det, så tänker jag ändå säga det en gång till: jag måste rekommendera att du byter till ett mindre överjobbigt språk. Det du har lärt dig är inte alls bortkastat - det är mest i det du ska lära dig framöver som det skiljer sig åt.

På Windowsplattformen antar jag att C# är smidigast, annars skulle jag säga Python, men det finns många språk som tar hand om så väldigt många saker åt en som man måste pilla med själv i C++.

Och ska man, som jag nyss nämnde, utveckla webbsidor så är C++ direkt olämpligt - då är Python eller Ruby, tillsammans med frameworksen Django eller Turbogears respektive Rails, betydligt lämpligare. Och ska jag nämna webbprogrammering måste jag nämna PHP, även om det så är bara för att avråda från detSmiley

Edit: programmerare är sällan snåla med hjälp. Om du hittar ett spännande Open Source-projekt som fortfarande är aktivt, letar upp chattkanalen för projektet eller möjligen en MSN-adress till utvecklaren eller motsvarare, och förklarar att du inte är så bra på programmering, men att du skulle vilja implementera en viss funktion eller lösa en viss bugg och behöver hjälp, så får du oftast så mycket hjälp du behöver.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 19:31 - 12:a Maj 2008


DatorHacker 20:24 - 12:a Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Japp, precis vad jag gjorde. Försöker tänka hårt på vad jag ska skapa för något och tillslut tröttnar jag och sitter bara och tittar på kompilatorn.

Jag var faktist inne och kikade lite på Python guiden
här och det såg betydligt mycket lättare ut. Och som du säger, det jag lärt mig inom C++ hittils kommer jag ha nytta av när jag börjar med det mindre överjobbiga språketSmiley

Nu säger jag inte att jag ska skita i C++ och börja med ett annat språk bara för att nå mål och hinna klart så snabbt som möjligt, utan att jag startar med ett lite mindre språk, som jag säkert kommer ha nytta av när jag börjar kika mer på C++ igen.

Faktum är att jag började med C++ för att jag trodde att det var ''startspråket'' inom hela programmeringen. Men när nu flera, inte bara du rekomenderat mig att byta till ett lite mer lättare nybörjarspråk inom programmering har jag bestämt mig för att göra de.

Jag har ju hur lång tid som helst på mig att lära och programmera, ingen andlening att ha bråttom.

C# säger du, om jag nu börjar med ett annat språk så är C# det du rekommenderar? Annars tyckte jag att Python såg riktigt roligt ut när jag kikade på guiderna här på blinkenlights men det är inte för windows tydligen(Om jag inte är helt ute och snurrar.)








ozamosi 20:45 - 12:a Maj 2008 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det finns för windows. Lite shameless self-promotion (och eftersom jag tydligen är administratör här så kan jag bestämma att jag får göra det) skulle vara att länka till ett projekt jag skrivit på den senaste månaden som är skrivet i Python, och som har en fin windows-installer tillgänglig. Så visst går det.

Eftersom jag skrev Python-guiden så har jag dock rätt att säga att den inte precis är den bästa guiden i språketSmiley Dock så känner jag på svenska i övrigt bara till "Bli ormtjusare" på linuxportalens wiki, och även om den eventuellt är mer pedagogisk (jag har inte läst hela, men han som skrev den jobbar med pedagogik), så hoppar den över viktiga delar som t ex pythons for-loopar, som är lite speciella och den viktigaste looptypen i python, för att det skulle bli "komplicerat" då, så jag kan inte rekommendera att bara läsa den. Du skulle kunna kika i båda - annars finns det massor bra guider på engelska, men jag har fått för mig att du föredrog svenska.

Edit: ...C# ja. Anledningen till att jag säger C# är att det är byggt av Microsoft för Windows, och har bra stöd av Microsofts utvecklingsverktyg, kompileras till .exe-filer, och går att köra på alla Windows-installationer som har .Net, vilket nuförtiden är nästan alla. Att få Windows-användare att kunna köra Python-kod är lite pilligare. Jag tycker Python är ett trevligare språk att programmera i, men C# är som sagt direkt byggt för Windows. Vi skulle kunna vänta på att några andra kommer hit och skriker vilket språk de tycker att du ska lära dig, så väljer du detSmiley

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 20:51 - 12:a Maj 2008


add 21:08 - 12:a Maj 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Lär dig python och ha roligt!
När du haft roligt en längre tid så kommer du troligen hitta vad du vill göra och då kan du avgöra vad du vill fortsätta med, det är (för det mesta) så det "dunkar"!

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





DatorHacker 22:04 - 12:a Maj 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Okej, tror jag kör igång med Python dåSmiley






Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Filer
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen