Forum: VIlket språk ska man börja med?

Forum huvudsida -> Programmering -> VIlket språk ska man börja med?

Sidor: 1

Till botten

reflexar 10:26 - 10:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tjena, jag är helt ny med programmering.
jag undrar då vilket språk som är bäst att börja med!
Jag har börjat med C++, är det bäst?






//oj oj, fel forum xD


Senast redigerad 10:28 - 10:e Maj 2008


DatorHacker 11:04 - 10:e Maj 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 20


Skicka PM
Jag började med C++, och håller fortfarande på med det. Har dock hört från andra att man inte ska B-RJA med C++ för att det är det svåraste att förstå.

Det hörde jag inte först var på guide nr 10 här på blinkenlights..

Följer du C++ Guiden här på Blinkenlights så kommer det gå braSmiley

Men tänk på att du måste koda lite själv med, exprimentera lite, kolla vad som funkar och inte funkar. Om du bara sitter och läser guiden kommer du inte lära dig mycket.




Python 11:14 - 10:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Jag började med Python http://www.python.org.
Det var lätt att förstå och man kan göra allt mellan miniräknare och 3d-spel i det. Jag tycker att det är ett bra nybörjarspråk.

-------------------------
-------------------------



FunkyChicken 17:10 - 10:e Maj 2008 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Detta är en fråga som många undrar över. Svaret är oftast "det beror på". Olika språk har olika fördelar.
Förr var det vanligt att man började med att lära sig BASIC, vilket har fördelen att det är extremt enkelt. Ozamosi brukar i sådana här diskussioner meddela att hans första språk var assembler, vilket har fördelen att man lär sig mycket om hur datorn fungerar och hur vanliga program ser ut efter kompileringen (dock är det helvetiskt krångligt att skriva). Nuförtiden är det vanligt i skolor och universitet med java, det går fort och simpelt att göra "stora" program. På samma vis kan man motivera VB.NET eller C#. Python är väldigt trevligt att skriva men är inte så utbrett för att göra vanliga applikationer. C++ har fördelen att det är väldigt vanligt, det är fortfarande "standardspråk" inom väldigt många områden. Dessutom tvingas man lära sig saker som att jobba direkt med pekare och minneshantering, vilket är nyttigtSmiley Det är lätt att lära sig många andra språk om man kan C++.

Fast i praktiken skulle man nog hellre kunna svara "det spelar ingen roll". Vill du i framtiden delta i något projekt så avgörs språkvalet av vilka speciella behov som finns och ev befintlig kod, inte vad du råkar kunna från början. Men det är ganska lätt att lära sig nya språk, de flesta man kommer i kontakt med är ganska lika (sedan finns det förstås undantag som är lite annorlunda, LISP, Haskell och prolog för att nämna några vanliga, men de används oftast inom olika specialområden). Det viktiga som nybörjare är att komma in i "tänket". Hur man strukturerar program och funderar ut algoritmer, lär sig vilka kommandon som finns (även om de heter lite olika i olika språk) och förstår grundläggande koncept som datatyper, villkor, iterering, funktioner, klasser och arv.




ozamosi 17:14 - 10:e Maj 2008 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Ozamosi brukar i sådana här diskussioner meddela att hans första språk var assembler, vilket har fördelen att man lär sig mycket om hur datorn fungerar och hur vanliga program ser ut efter kompileringen (dock är det helvetiskt krångligt att skriva).


*muttra något om hur det var bättre förr*

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 01:27 - 11:a Maj 2008 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Tror det är ESR som har nån historia på sin sida om en snubbe som i ett sträck kodade ett operativsystem i oktal maskinkod på nån gammal monsterdator. Det fungerade på första körningen.




ozamosi 01:46 - 11:a Maj 2008 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Eftersom jag har läst texten, och störde mig på att jag inte riktigt kom på vem det var, så var jag tvungen att leta upp texten ifråga:
http://catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/hacker-history/

Seymour Cray var det, ja.

Fast det var ju inte riktigt så man gjorde på den tiden - då satt man ju och klottrade ner koden på papper i några veckor, satt och funderade på om det möjligen kunde finnas några buggar i några månader i väntan på att superdatorn skulle bli ledig så att man kunde gå dit och dra på spakar som motsvarade den koden man skrivit. Typ.

Det finns en liknande historia om Knuth, som han debunkade i en intervju nyligen. Legenden säger att Knuth var med i en programmeringstävling med sina kursare. Hans kompisar satte igång med att skriva kod, mata in på den supermoderna mainframen, vänta på resultat, debugga, börja om.

Knuth, däremot, nedlåter sig ju såklart inte till sådana fåniga metoder - han är ju en superhjälte! Han gick därifrån, och kom tillbaka efter några timmar när hans kompisar fortfarande debuggade för fullt, skrev in lite kod han hade kluddat ner på några papper. Koden fungerade perfekt första körningen, och han vann alltså tävlingen.

I verkligheten hade han bara insett att ett gäng programmerare på samma dator som körde utvecklingskod aldrig kunde sluta bra, och gick därför ner till den mycket äldre, sämre mainframen som alla flumutbildningar delade på. Eftersom praktiskt taget ingen använde den fick han mer datorresurser på den värdelösa datorn, än hans kompisar fick på den bra datorn, och han kunde därför utföra debuggningscykeln mycket snabbare än de andra.

Jag tror det finns någon slags viktig sensmoral här, men jag kan inte riktigt precisera denSmiley

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 02:00 - 11:a Maj 2008 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Ok, jag kallade just Seymour Cray för "nån snubbe". Jag skäms. Men det var länge sen jag läste texten.

För övrigt:
"A few pieces of revered hacker folklore date from this era, including various lists of Murphy's Laws and the mock-German ``Blinkenlights'' poster that still graces many computer rooms."
\o/




viblo 21:03 - 11:a Maj 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 25


Skicka PM
Läste ett blogginlägg av en programmeringslärare för några dar sen, där han kommit fram till att den vikigaste egenskapen på det första språket man lär sig är att det kräver korrekt indentering. Dynamiskt eller statiskt typat med mera tyckte han inte hade nån större betydelse, men däremot verkade hans elever mycket bättre komma in i programmeringen, hitta buggar snabbare osv när spåket dom använde krävde rätt indentering.

Så, jag skulle föreslå att du börjar med ett språk som kräver att koden indenteras "rätt". Python som någon redan föreslagit är ett exempel på ett sådant språk.

-------------------------
Ingen signatur!



FunkyChicken 21:26 - 11:a Maj 2008 | Post #10
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Hrm... Det räcker väl att L,,RAREN kräver det...




ozamosi 21:43 - 11:a Maj 2008 | Post #11
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Läraren ser inte hur koden ser ut under utvecklingen.

Jag vet att iaf jag är bland det lataste som finns - om läraren säger att indenteringen ska se ut så Bara För Att (och sedan kommer säkert någon förklaring till varför som jag inte hör för att jag läser slashdot just då), så fixar jag så att indenteringen ser ut så. När jag lämnar in.

Om språket säger att jag inte kan testa min kod utan att den är rätt indenterad, så indenterar jag den rätt. Hela tiden. Och, som viblo säger att programmeringsläraren säger, så är det lättare att hitta buggar och i allmänhet att navigera koden, om den väl är indenterad korrekt.

...sedan har jag själv aldrig gjort några experiment på området, så jag kan egentligen inte säga att läraren har rätt eller fel, bara att jag tror att jag, om jag skulle lära mig programmera, skulle ha större chans att få ihop saker om indentering var det första jag lärde mig, och sedan tvingades fortsätta med.

Tyvärr finns det inga språk som går sönder lika spektakulärt om man har inkonsekvent variabelnamngivning, för lite luft och kommentarer, mer än fyra indenteringsnivåer, eller rader på över 80 tecken, så där får jag sitta och slå på mig själv för varje rad jag skriverSmiley

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 21:59 - 11:a Maj 2008 | Post #12
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Vad jag menar är att man alltid ska skriva snygg kod. Att välja bort ett språk abra för att det inte tvingar en att skriva snyggt känns dumt.
"I den bästa av världar..." går det inte att skriva ful kod, och därmed är all kod snygg. Nu är det dock så att det finns en massa bra språk som det är helt genomförbart att skriva oläslig kod i - men det är knappast skäl att inte använda dem. Resultatet blir väl för övrigt bara att man lär sig den hårda vägen *varför* man ska indentera, lufta och kommentera, och ha en genomtänkt notation...




Destrukt 00:01 - 18:e Maj 2008 | Post #13
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Många hade nog svarat Python på denna fråga. Men personligen tycker jag du borde välja C++. Det är inte så svårt som alla tror.

Dessutom, har du en utmärkt guide här på blinkenlights, svensk guide.

Min bror håller på att lära sig C++ just nu faktist, han följer den guiden.


Senast redigerad 00:02 - 18:e Maj 2008


Sabbath 10:31 - 18:e Maj 2008 | Post #14
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Jag började med Java, iom att det är rätt så likt C++ syntax messigt så kan det vara bra när man ska gå vidare sen men samtidigt är det enligt mig mkt lättare att börja med. Man slipper all klöd som behövs för att få programmet att läsa in och så som man behöver fixa i C++.

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



ELF 11:51 - 18:e Maj 2008 | Post #15
Medlem
Inlägg: 73


Skicka PM
Jag började med VB6 då det var det språket vi skulle läsa i skolan (år 2007). Men när jag märkte att VB.NET fanns så började jag läsa på om det hemma och älskade det för att det var så lätt att jobba med. I år så började jag plugga C++ och fann det lättare än vad jag trodde. Det var ju tack vare att jag hade läst VB ett tag och kommit in i programeringens värld. Vår lärare slängde tyvärr till oss kursen lite sent så vi hinner inte läsa färdigt den innan vi slutar och jag läser B-kursen i C++ istället för A-kursen. Så någon enstaka grej hoppar jag över som inte förklaras i B-kursen. Men annars så har jag inga svårigheter alls att få in C++ i skallen. Nu tycker jag att det är ett väldigt enkelt språk att förstå...
Du ska nog se att du tycker C++ är lätt när du väl börjar läsa det.

-------------------------
May the Elf be with you



DooD 00:18 - 10:e Juli 2008 | Post #16
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Vet inte om jag är sent ute men det kvittar väll. Jag började med C++ samtidigt som jag skrev lite HTML för att variera lite.

Men jag är en sådan person som gillar variation, sen vet jag ju inte hur det är i ditt fall. Men om du tröttnar på att läsa det språket du läser för stunden, gå inte ifrån datorn utan kika lite på andra språk du lär dig mer än du tror bara att läsa om språkenSmiley

Jag tycker du borde välja Python som start just för att det är det enklaste språket att komma igång med och att förstå enligt mig. Jag gav mig på C++ direkt och det har varit ganska svårt att lära sig allt - det har gått i vågor, jag har tagit uppehåll från programmeringen osv.

Det var min åsikt.
Lycka till med programmeringen!

// DooD




Senast redigerad 00:18 - 10:e Juli 2008


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> VIlket språk ska man börja med?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen