Forum: Alarmerande program

Forum huvudsida -> Programmering -> Alarmerande program

Sidor: 1

Till botten

Vitdom 12:30 - 8:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 71


Skicka PM
Tja, jag har nyss bytt till Xubuntu från Windows XP. Jag undrar om det finns något sätt i något standardbiblotek eller linux så att man kan alarmera(altså indikera med ljud), t.ex windows funktionen Beep(, ); men det behöver inte vara ifrån högtalaren innuti datorn.

När jag använder escapesekvensen '\a' verkar det inte fungera.

Jag använder Xubuntu 8.04, Geany som IDE och g++ som kompilator.

-------------------------



Senast redigerad 12:30 - 8:e Maj 2008


sdac 15:48 - 8:e Maj 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 235


Skicka PM
Det beror på vad du har för ljudkortsdrivrutin. Enklast är väl att starta ett annat program, från ditt eget, som spelar upp en ljudfil. Har du alsa, testa aplay, har du OSS (eller OSS-kompatibilitet) kan du köra
ls /dev | grep dsp
för att hitta en lämplig ljudenhet (antagligen /dev/dsp eller /dev/dsp1), sedan kan du köra
cat fil.wav > /dev/dsp1
för att spela fil.wav

Pipljud kan du sedan enkelt skapa i audacity och spara som wav. Men även "yes > /dev/dsp1" genererar ett pipljud, och "cat /dev/urandom > /dev/dsp1" genererar slumpmässigt brus.

Vill du inte köra externa program kan du öppna wav-filen själv via fopen("fil.wav", "rb");, följt av att öppna /dev/dsp1 med "wb", och sedan kopiera över fil.wav till /dev/dsp1.

Sedan finns det självklart system som sköter ljudkorten, primära enheter och allt jobbigt åt dig, kolla upp gstreamer, då kandu även spela format som MP3 och OGG Vorbis (och t.o.m. videofiler).


Senast redigerad 15:50 - 8:e Maj 2008


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Alarmerande program
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen