Forum: Unicode på IRC

Forum huvudsida -> Övrigt -> Unicode på IRC

Sidor: 1

Till botten

Independence 14:58 - 1:a Maj 2005 | Post #1
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag tänkte att vi kunde diskutera lite om Unicode på IRC här. Som jag har förstått det så är unicode tänkt att ersätta alla andra teckenuppsättningar så att hela världen kan ha en gemensam teckenuppsättning, på detta sätt slipper man allt krångel med att det kommer upp konstiga tecken överallt. Detta skulle då gå att likna vid att hela världen pratar olika språk, och att man skulle ersätta alla dessa språk med ett enda. Det vore ju underbart fint, men sen kommer ett litet problem, nämligen att övergå till det nya språket.
Sättet att konvertera hela världen till det nya språket är troligtvis inte att en person börjar prata det här nya språket så att ingen förstår honom/henne. Ett bättre sätt skulle enligt min åsikt vara att alla kommer överens om att byta först, sedan byter man samtidigt. Då slipper man 200år då ingen fattar vad någon säger.
ozamosi däremot verkar vara av en annan åsikt, han verkar nämligen anse att alla som hänger på samma ställe som han ska byta till det nya språket, sedan är hans problem över. Det han inte tänker på är att vi andra kanske pratar med andra, som i sin tur måste konverteras. Detta kan ta extremt lång tid, om man inte gör som jag tidigare föreslog och säger åt alla att byta samtidigt.
En annan intressant sak är att ozamosi bara börjar babbla med sitt obegripliga språk utan att förklara varför, de flesta som stöter på honom irriteras bara över att han är extra svår att förstå och fattar inte alls vad det ska vara bra för. Det kan förstås också vara så att jag missförstått ozamosi eftersom han inte är så duktig med att berätta varför han krångar till det så mycket.
Hoppas inte diskussionen urartar till en massa personangrepp och elaka kommentarer nu, känns som det finns en liten risk för det då jag näst intill attackerade en speciell person.. Jaja, vi får se hur det går Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





nibbo 15:00 - 1:a Maj 2005 | Post #2
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
ge mig ett datum då alla går över till unicode så skall jag göra det med!

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



Independence 15:18 - 1:a Maj 2005 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vi kan ju starta ett sådant projekt om det inte redan finns, vi kommer säkert bli slashdotade på direkten.. Smiley
Typ en sida där man sätter upp mål för att om 10 år ska alla hemsidor vara UTF-8 encodeade, och om 1 år ska alla IRC nätverk använda UTF-8 osv. Och förklaringar på hur och varför man byter såklart Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 15:47 - 1:a Maj 2005 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
det låter som ett ballt projekt Smiley

-------------------------





HärJ 19:33 - 1:a Maj 2005 | Post #5
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
varför abvända UTF??
jag tycker det är upp till var och en vad man använder. Vill man bli förstod så använder man kanske inte UTF.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 19:34 - 1:a Maj 2005 | Post #6
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jawohl!




LadyFrost 19:58 - 1:a Maj 2005 | Post #7
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Min åsikt är att det inte är så förbaskat svårt att ha olika teckenuppsättningar i olika kanaler - alla vettiga irc-klienter klarar väl det? (ChatZilla gör Smiley ) På så sätt kan man bara konvertera en kanal. Men visst, den stora dumma massan kanske bojkottar hela siten om vi snackar unicode? Människan är som bekant smart, men folk är blåsta.

-------------------------
Frihetskämpe



ozamosi 20:07 - 1:a Maj 2005 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Både X-Chat och irssi har stöd för att kontrollera all inkommande text för att se om det är unicode eller något annat, och sen använda den teckentabellen som är lämpligast. Problemet är mIRC som inte stödjer unicode alls utan plugins, men å andra sidan finns det som sagt plugins Smiley
Och som LF skriver kan man välja teckenuppsätting beroende på kanal i ChatZilla.
Så alla vettiga klienter har inga större problem med att man har olika. Och alla klienter jag nånsin testat utom mIRC har unicode som standard, så det är inte direkt klurigare att få.
Det han inte tänker på är att vi andra kanske pratar med andra, som i sin tur måste konverteras.

Det är precis det jag tänker på. Om ni gör samma sak så blir det till slut fler och fler som går över, det blir en dominoeffekt, och till slut har alla unicode. Klart!
Spela roll om det tar lite tid...

Dessutom har jag hållt ett helt gäng timmeslånga föreläsningar för de som velat lyssna om varför unicode är bättre än något annat. Jag tror inte att indy skulle ha gjort blinkensitev2 unicode-encode:at om han inte varje gång han irc:ade blev påmind om att unicode finns t ex.

Du vill att vi ska bestämma ett datum, men felet är att det kommer alltid bara vara en viss procent som går med i en sånn kampanj. Det finns säkert ISO-zealots som inte vill gå över, det finns "korkade" användare som inte bryr sig/orkar gå över. Det kommer alltid vara en viss del som börjar, skillnaden mellan att göra ett blinkendatum och att göra ett oz-datum är bara antalet.

-------------------------
Ljusblå



Independence 20:33 - 1:a Maj 2005 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vad är fördelen om man bara använder unicode i en kanal? Och hur hade ni tänkt att övertyga alla mIRC användare att ladda ner plugins när det fungerar bra utan?

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 20:37 - 1:a Maj 2005 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
"ni"? Såvitt jag vet är det bara jag Smiley Och jag har inte pratat om att bara ha det i en kanal. Jag är ute efter världsdominans! Smiley

Tja... mIRC-utvecklarna har inte unicode-stöd inbyggt eftersom det inte finns något större tryck på dem att inkludera det, ungefär som inga mp3-spelare har ogg-stöd. Men om det fanns ett tryck på dem att lägga till det så är jag övertygad om att de skulle göra det, precis som FireFox fått MS att skriva ny version av IE med de funktioner det nu saknar.

-------------------------
Ljusblå



LadyFrost 20:38 - 1:a Maj 2005 | Post #11
Medlem
Inlägg: 300


Skicka PM
Fördelen är att man KAN ha iso i nån kanal med fjortisar med mIRC som inte OOOORKAR byta. Man kan välja sina strider.

-------------------------
Frihetskämpe



tobbez 14:43 - 22:a Juni 2005 | Post #12
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
ozamosi har uppenbarligen inte använt irssi (även fast jag sett honom göra det)
irssi har INTE unicode som standard utan ISO8859-1
jag har till och med hört honom klaga över att den inte har riktigt unicode-stöd nån gång tror jag...




ozamosi 17:56 - 22:a Juni 2005 | Post #13
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Har man unicode på datorn (vilket i princip alla utom win9x-användare och förtappade gentooanvändare har) skriver irssi unicode om jag förstått rätt. Däremot så blir det lite strul med mina terminaler, eftersom de inte visar utf-8, fast det är systemstandard. Men det ska vara fixat nu...

-------------------------
Ljusblå



Independence 15:59 - 27:e Juni 2005 | Post #14
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Vilka linuxdistar har unicode som standard sa du? Ubuntu/debian frågar om man vill ha sv_SE, sv_SE.UTF-8 och något mer, men det är väl knappast standard. I gentoo får man ju välja allt själv, så där finns inte direkt någon standard. Resten av linuxdistarna verkar köra utan UTF, och *BSD kör inte heller UTF. Att inget annat använder UTF förutom (numera) min burk gör det hela lite jobbigt när man ska ssh:a, antar att jag får göra sätta upp en aterm med egen locale/encoding när jag ska ssh:a.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





tobbez 21:16 - 27:e Juni 2005 | Post #15
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
det man skulle kunna kalla standard i gentoo är väl det man får om man installerar enligt handboken, och det är inte unicode




Rounin 03:32 - 6:e Oktober 2005 | Post #16
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Ubuntu bruker da UTF-8 som default? Fedora Core bruker også UTF-8 for tiden.

Hei forresten Smiley

Jeg tror nok løsningen på problemet med IRC og Unicode vil komme i det øyeblikket mIRC bytter over til Unicode, eller en eller annen annen IRC-klient plutselig tar over og blir Det Neste Store. Man kan jo selvfølgelig håpe at det skjer snart, men mIRC har jo vært populær lenge, og Khaled har planlagt å legge til Unicode-støtte omtrent siden middelalderen. Smiley


Senast redigerad 03:40 - 6:e Oktober 2005


Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Unicode på IRC
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen