Forum: -vningar i C++

Forum huvudsida -> Programmering -> -vningar i C++

Sidor: 1

Till botten

PythonGalning 15:47 - 6:e Maj 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Hej,

Jag läser just C++ artikeln, mycket bra, men jag saknar verkligen övningar. ,,r det någon som har lust att komma på några övningar som är anpassade för just det "kapitlet". Vill helst ha en övning per kapitel, eller var tredje kapitel.

Tack.




Python 16:06 - 6:e Maj 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
3 - Gör ett program som skriver ut ditt namn.
6 - Gör ett program som läser in tre tal från rangentbordet och skriver ut dem i omvänd ordning.
9 - Fråga efter namn. Om namnet är ditt eget skriver du bara ut typ "Hej jag!". Annars skriver du ut namnet 10 gånger.
12 - Lägg in alla uppgifter fram till denna i olika funktioner och skriv en liten meny där man får välja vilken funktion man vill köra.
17 - Skriv ett tärningsprogram som skriver ut resultatet i olika färger beroende på vad svaret blev.

18 - Läs NetNinjas "C++ Nybörjarguide forts":
http://www.blinkenlights.se/articles/fortsattningskurscplusplus/part1/

-------------------------
-------------------------



PythonGalning 16:25 - 6:e Maj 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
3.

  1. #include <iostream>
  2.  
  3. using namespace std;
  4.  
  5. int main()
  6. {
  7. cout << "PythonGalning";
  8.  
  9. cin.get();
  10. return 0;
  11. }





ozamosi 16:30 - 6:e Maj 2008 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
...varför heter alla i den här tråden som pratar om C++ något med Python? :/

-------------------------
Ljusblå



PythonGalning 16:33 - 6:e Maj 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Bra fråga.




add 23:04 - 6:e Maj 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Men ozamosi, det är inte bara "Python*" som har postat meddelande i denna tråden, sedan du gjorde det.
Förövrigt är de uppgifter Python ganska lagom att börja med.
Man kan göra ett program som konverterar en enhet till en annan eller liknande.
Kan vara bra om man är lat när det gäller matte och fysik senare i skolåren har jag märkt, beroendevis på hur effektivt och avanserat det är då ;-)

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





PythonGalning 16:03 - 7:e Maj 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Fler övningar/uppgifter? Ska helst vara anpassade för Inde's artiklar. Gärna <= 7 kapitel. (Då jag endast läst de artiklarna). Som sagt behöver fler övningarSmiley




ozamosi 17:14 - 7:e Maj 2008 | Post #8
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Läser du bara del 8 så kan du börja bygga fakultetsfunktioner, fibonaccital, och allt sånt skojigt.

-------------------------
Ljusblå



add 17:15 - 7:e Maj 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Du har slutat där man börjar med det roliga!
Ungefär det ozamosi sa..

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





ozamosi 17:21 - 7:e Maj 2008 | Post #10
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Implementera den allmänna lösningsformeln för andragradsekvationer går dock!

...undrar hur många gånger jag implementerat den...

-------------------------
Ljusblå



PythonGalning 18:41 - 7:e Maj 2008 | Post #11
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
Gärna flera övningar, anpassad för en kille som går i grundskolan. Alltså inget avancerade mattematik uppgifter osv.

Har köpt hem C++ programmering 5:e upplagan, Gjorde jag rättval? Funderade mellan den och (jag tror) en grundbok av Jesper Ek i C++ (inte säker).




ozamosi 19:10 - 7:e Maj 2008 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Om man inte köper Jesper Ek, så gör man rätt. Alltid.

Stryk andragradsekvationerna om du vill, men Fibonacci-talen och fakultetsfunktionen är inte jobbig matte - möjligen kan definitionen av dem uttryckas jobbigt många gånger.

Anledningen till att jag föreslår matte är helt enkelt att det du har lärt dig är enklast att använda för att implementera matematiska funktioner, och att det finns många kuliga (där kuliga kan läsas ut som varierande) matteformler.

Men visst, du kan skriva ett program som frågar någon om hans namn, och säger om det är samma som ditt, du kan skriva ett program som frågar någon om hans ålder och säger om den är samma som din, du kan skriva ett program som frågar någon om hans favoritfärg och säger om det är samma som din favoritpizza... Men jag tycker iaf att det snabbt blir enformigtSmiley

Fakultetsfunktionen multiplicerar ett tal med alla tal som är mindre än talet. Så fakulteten av t ex 5 är 1
  • 2 * 3 * 4 * 5. En bonus skulle vara att skriva ut både vad fakulteten av ett tal är, uttryckt med multiplikation (dvs precis som jag skrev nyss) och vad svaret är (dvs 120 i det här exemplet). Med andra ord samma uppgift som shaho får hjälp med i http://www.blinkenlights.se/forum/topic1551/page1/ sånär som på att han använder addition istället för multiplikation - men det är ju bara att byta ut * mot + i den här uppgiften om man tycker bättre om detSmiley

Fibonacci-talen är en talserie, där det första talet i talserien är 1, det andra är 1, och alla andra tal är summan av de två tidigare talen i talserien. Så det blir alltså 1 1 2 3 5 8 13... Det svåra där ligger alltså i att du måste räkna ut alla tidigare tal för att kunna räkna ut nästa tal.

-------------------------
Ljusblå



achnorr 19:14 - 7:e Maj 2008 | Post #13
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
gör ett program som skriver ut varje tal från 0 till 100 och sedan vända och räkna ner till noll igen.

-------------------------
Ohhoo*



FunkyChicken 19:15 - 7:e Maj 2008 | Post #14
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
mmm... matte...




achnorr 19:16 - 7:e Maj 2008 | Post #15
Medlem
Inlägg: 82


Skicka PM
jamen plus och minus är ju knappt matte

-------------------------
Ohhoo*



PythonGalning 19:40 - 7:e Maj 2008 | Post #16
Medlem
Inlägg: 14


Skicka PM
ozamosi; Tack för matte-lektionen, Mycket intressant inlägg lärde mig ett och annat.

achnorr; Jag har börjat lite med din uppgift/övning.




add 07:14 - 8:e Maj 2008 | Post #17
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Men visst, du kan skriva ett program som frågar någon om hans namn, och säger om det är samma som ditt, du kan skriva ett program som frågar någon om hans ålder och säger om den är samma som din, du kan skriva ett program som frågar någon om hans favoritfärg och säger om det är samma som din favoritpizza... Men jag tycker iaf att det snabbt blir enformigtSmiley

Detta kan man ju göra lite roligare genom att använda klasser, ju tidigare man lär sig klasser destå bättre.

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





Sabbath 10:07 - 8:e Maj 2008 | Post #18
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Om du har lärt dig att skriva funktioner så kan du ju ta och testa att skriva en miniräknare som använder en switch sats och ett par funktioner för att få det att funka. Det är alltid bra att gör sånt.

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> -vningar i C++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen