Forum: Funderingar kring projekt

Forum huvudsida -> Projekt -> Funderingar kring projekt

Sidor: 1

Till botten

dodge 20:37 - 22:a April 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej,

tänkte söka efter någon/några som skulle vilja utveckla en rätt avancerad hemsida med många funktioner.

Undrar över lite tips på hur man bäst skriver en "ritning" eller förklaring på vad det är man vill ha gjort.

Tanken är inte att i ett första skede gå live med sidan utan helt för privat bruk och köra en utvärderings/utvecklingsperiod.

Därför vill man ju inte lägga hur mycket pengar som helst på det hela.

Nå vad behöver en beskrivning innehålla och hur beskriver en som inte kan programmering / webutveckling enklast för en som kan.....


Flummigt kanske men hur gör man det på ett bra sätt?

dodge




FunkyChicken 20:40 - 22:a April 2008 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Intressant fråga. -verlåter svaret till någon bättre vetande.




Independence 22:00 - 22:a April 2008 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Rita lite bilder på hur du hade tänkt att det skulle se ut och försök förklara hur funktionerna skall se ut runt det kanske?
Jag har ingen bra koll på detta heller, men jag kan tänka mig att du får en bättre koll på vad det är du faktiskt vill ha och hur du tänkt dig att det skall se ut om du börjar skissa lite mer detaljerat på hur det ska se ut. Det känns som det lätt kan bli "jag vill ha ett community med funktion för PM, artiklar, det-och-det osv" och så vet man inte riktigt själv hur man tänkt att de olika funktionerna ska fungera, och då blir det ju väldigt svårt för en programmerare att implementera det.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Hetzz 09:56 - 23:e April 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
Som indy nämner så är nog lite skisser på hur du vill att sidan ska se ut i grova drag.
Jag tror personligen att det viktigaste är att ha en öppen och kontinuerlig dialog med den/de som gör själva kodandet. Vad har de för erfarenheter? Har de gjort något liknande förut och vet vilka funktioner som oftast skapar problem?

Svårt att förklara bättre, jag har lite bättre förklaring i huvudet men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig(ironiskt nog)

edit: jag tänkte delvis på att en person med lite erfarenhet kan sätta upp en varningens finger om "designern/idékläckarn" kommer upp med en idé som som för den oinsatte verkar lätt och simpelt men som egentligen kräver mycket jobb för kodaren.

-------------------------



Senast redigerad 09:58 - 23:e April 2008


dodge 18:38 - 23:e April 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Det är ju balansen som är den svåra. För att inte kunna speciellt mycket om programmering så är man ju helt ovetande om vad som är svårt och lätt. Samtidigt så kan en för detaljerad beskrivning även göra att programmeraren blir för låst.

Sedan funderar jag på om man ska släppa alla idéer på en gång eller om man ska klämma funktion öfr funktion??

Sista funderingen är balansen mellan att säga för mycket eller för lite. Innan något är klart vill man inte säga för mycket ifall man mot förmodan skulle sitta på något som skulle vara unikt (inte aktuellt i mitt fall) medans för lite information kan göra att det inte blir som man tänkt sig....

Bilder är ju givetvis en bra grej, ska kolla om man kan börja skissa lite i photoshop eller köpa ett ritbord då det är enklare att skissa "på papper"....


Fler tips?


Tusen tack för svaren hittills !!!




CryptoN 01:05 - 25:e April 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Här är en bra tråd:
http://www.phpportalen.net/viewtopic.php?t=94765&highlight=

Där har jag citerat ur en bok hur man ska göra. Mycket bra planeringsplan det där. Jag använder själv den.

Allt gott

-------------------------
Glad Fisk



FunkyChicken 09:14 - 25:e April 2008 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Säg inte för lite! Skräckexempel vore att kläcka ur sig nåt i stil med "ehm, till vänster vill jag ha en meny och bakgrunden ska vara blå... sen ska man kunna lägga upp lite nyheter också" och sedan efter en månad komma på att "nej, men jag hade tänkt att skulle fungera så här..." och programmeraren kanske måste slänga delar av sitt jobb och börja om från början. Så se till att vara överens om detaljerna från början och gör en skriftlig beskrivning av vad du vill ha.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Projekt -> Funderingar kring projekt
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen