Forum: Program för SMS utskick

Forum huvudsida -> Projekt -> Program för SMS utskick

Sidor: 1

Till botten

andre 13:15 - 10:e April 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej!

Jag har länge velat göra ett program där man via ingångar i datorn (styrs av reläer) kan skicka SMS till valda mobilnummer samt olika svars alternativ. Har kommit fram till att jag med mina enkla kunskaper inom C++ inte kan göra detta själv.

Jag är nu intresserad av att få hjälp på den fronten, skicka mig gärna ett mail om ni är intresserade, givetvis betlar jag för jobbet.

Väldigt tacksam för svar!


Senast redigerad 21:07 - 15:e April 2008


Independence 18:12 - 10:e April 2008 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Koppla en telefon till datorn som skickar SMS alltså?
Det är nog enklare att skicka till en sk gateway på Internet som sedan tar hand om transporten till mobilnätet.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 22:01 - 10:e April 2008 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Han menar nog att han vill göra nån liten elektronik som ska säga hej till datorn som sen knallar ut på nätet och skickar sms. Någon slags larmanordning gissar jag.

Jag har lite erfarenhet av att göra gränssnitt mellan com- och parallellport och mer eller mindre hembyggd elektronik. Berätta gärna lite mer, och förklara vad du menar med svarsalternativ?




andre 21:10 - 15:e April 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Han menar nog att han vill göra nån liten elektronik som ska säga hej till datorn som sen knallar ut på nätet och skickar sms. Någon slags larmanordning gissar jag.

Jag har lite erfarenhet av att göra gränssnitt mellan com- och parallellport och mer eller mindre hembyggd elektronik. Berätta gärna lite mer, och förklara vad du menar med svarsalternativ?


Ja det är precis så jag menar.

Meningen men programmet är att den ska övervaka ett antal larm, dvs som registreras via att ett relä drar. När ett larm aktiveras drar ett relä som via datorn ska skicka ett sms till ett "visst" nummer med en "viss" text.

Så i programmet ska man kunna lägga till antal "larm" och sen vilka nummer respektive larm ska meddela och med vilken text som ska skickas.




FunkyChicken 21:30 - 15:e April 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Och hur är det tänkt att sms-skickandet ska gå till?




andre 21:43 - 15:e April 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Och hur är det tänkt att sms-skickandet ska gå till?


Som sagt är inte så insatt i den typen av programmering som behövs, kan bara grunderna.

Men allt ska styras via ett PCIkort i datorn, har hittat detta kort på ELFA:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=3719.htm?_25_043_63

Vet för lite om själva programmeringen, därför jag känner att jag behöver hjälp med detta.

Eller finns det enklare sätt att styra?




FunkyChicken 15:31 - 16:e April 2008 | Post #7
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Programmeringen är nog ganska simpel, det behöver övervakas en hårdvaruport och pratas lite med en server. Inget jättekonstigt. Men det går inte att göra ett "program" som skickar SMS. Din ELFA-länk avslöjar att projektet är tänkt att köras på en PC. Men meddelandet måste ju ut på mobiltelefonnätet! Och det är ju inte så vanligt att ha en egen mobilmast hemma i trädgården, särskilt inte direktkopplad till datorn.
Innan du eller någon annan kan sätta sig och programmera något måste du ha klart för dig vilka delar som ska ingå i projektet. Programmets uppgift blir sedan att knyta ihop ditt PCI-kort i ena änden, med något annat, ännu okänt, i andra änden.
Det går inte att bara skicka sms hur som helst, telefonoperatörerna har lagt ner mycket pengar på att bygga upp näten och är inte jättepigga på att bara ge bort kapaciteten till vem som helst som tycker att de behöver den. Det finns olika lösningar för att skicka sms via dator, då man skickar meddelandet till en internetserver som routar det vidare ut på mobilnätet. Jag föreslår att du kollar upp detta lite närmare och bestämmer dig för vilken tjänst som passar bäst för ditt projekt.


EDIT:
Exempel: http://www.mosms.com/se drar minst 5 kr från mottagaren och behåller 8% av detta (resten får du som använder tjänsten, skickar du till din egen mobil blir alltså nettokostnaden 40 öre/sms).
Googla på "sms gateway" för massor av alternativ.


Senast redigerad 15:43 - 16:e April 2008


EvilToaster 00:38 - 28:e November 2008 | Post #8
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
ursäkta att jag posta så sent efterSmiley

Men jag gjorde faktiskt ett larm för ett år sen som fungerade följande.

1: någon utlöste brytarna
2: mitt FreeBasic program läste av porten som nu hade ändrat spänning och aktiverade larmet
3: med hjälp av mitt alltid inloggade hamsterpaj konto kunde jag med hjälp av moddad html fil och formulär skicka gratis sms till min egna mobil genom en gratis tjänst som dom har/hade på sidan.

så allt mitt program egentligen gjorde var att läsa av en port,öppna en html fil och spela hemska ljud.

rätt roligt för syrran och mamma fick panik när hela huset började pipa och jag var inte hemma å kunde stänga av detSmiley

Byggde till slut en hemsida för att kunna hantera larmet ^^

iaf vad jag vill ha sagt är att du/ni kan bygga larm mer eller mindre gratis genom att modda lite ... visst det är inte det bästa alternativet men det är gratis och roligt ...

Tror ifall ni kan / orkar och har telenor fixa sms där ifrån .....
dock hemsk kod att leta efter rätt formulär att pilla i.

Lycka till




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Projekt -> Program för SMS utskick
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen