Forum: Mindre desktophanterare

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Mindre desktophanterare

Sidor: 1

Till botten

add 20:08 - 4:e April 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Hej, jag undrar bara om ni har några tips på dessa, jag känner till några men jag vet inte hur bra de är då jag inte har någon personlig erfarenhet av dem, jag har bara testat på gnome och KDE innan (Och någonting från när jag körde standard X ifrån open/freeBSD).
Vill ni skriva rekommendationer så vore jag väldigt tacksam :-)
Inga speciella krav, förutom era åsikter och erfarenhet av dem.


Edit: Trådnamnet borde kanske vara "Mindre Fönsterhanterare", men man kan ju inte ändra det i efterhand så det får bli bra såhär.

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 20:09 - 4:e April 2008


Fasting 00:38 - 5:e April 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 121


Skicka PM
Window Maker
Liten, smidig och snabb fönsterhanterare. Kan dock ta lite tid att konfigurera men det går avsevärt mycket snabbare med verktyget wmakerconf än med det som medföljer.
http://www.windowmaker.info/
(Jag kör denna själv och har använt den drygt 1 år)

Fluxbox
Liten fönsterhanterare jag körde ett tag för länge länge sedan. Finns liknande varianter som t.ex. Openbox och Blackbox, vilket jag inte testat. Som jag minns hade inte Fluxbox särkilt mycket stöd men det verkar ha kommit en hel del under de 2 år jag inte använt den.
http://fluxbox.sourceforge.net/

Ion
För den som gillar extra minimalt eller föredrar att endast använda sig av tangentbordet och slippa behöva använda en mus. Dessutom är den mycket enkel att själv ändra i koden för att anpassa den optimalt efter sina egna behov. Skaffar jag en egen laptop är denna fönsterhanterare given.
http://modeemi.fi/~tuomov/ion/

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Senast redigerad 00:40 - 5:e April 2008


ozamosi 00:50 - 5:e April 2008 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Notera att Ion-utvecklaren är galen, Ion har en galnare licens (ok, det är ifrågasättbart), och att ingen distribution kan distribuera den längre.

-------------------------
Ljusblå



add 10:48 - 5:e April 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
Ah tack för ditt långa informativa svar Fasting :-)
Jag tänkte nämligen testa det på min laptop som håller på att förberedas för gnu/linux, och jag ville inte köra de gamla varnliga fönsterhanterarna. Men det var ett fylligt svar, nu får vi se vad jag gör bara.
Ozamosi: Har han skapat en licens som inte tillåter att någon distruberar den? Det verkar ju helt blåst.

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





ozamosi 15:02 - 5:e April 2008 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Han anser att alla som distribuerar en gammal version av hans fönsterhanterare försör för honom. Därför skrev han en klausul i licensen som säger att när 28 dagar gått från det att en ny version släppts, så får de gamla versionerna inte distribueras längre (eller något liknande). Detta har ett antal problem:

  • Det är inte fritt, vilket gör att t ex Debian eller Ubuntu inte kan skeppa det i sina standardföråd, och Fedora inte i några officiella förråd alls, eftersom dessa förråd enbart innehåller fri mjukvara.
  • Det är inte rimligt att som distributör kräva att de som på sin fritid packar en version av Ion ska komma ihåg att i all framtid hålla koll på när nya versioner släpps och genast paketera dessa och/eller ta bort paketet helt. Mänsklig lathet gör att det är mycket sannolikt att när underhållaren tröttnar kommer paketet bara att ligga och ruttna i väntan på att någon annan tar över.
  • Den klausulen fungerar helt enkelt inte i distributioner som har stabila versioner, vilket är praktiskt taget alla distributioner utom Gentoo, eftersom dessa distribuerar samma versioner av samma paket, sånär som på säkerhetsuppdateringar och ibland en del andra viktiga uppdateringar, i ett par år eller så (först ofta ett halvår som senaste version, sedan ytterligare en period för de som inte hunnit/vill uppgradera). Jag tror faktiskt att licensen dessutom säger att det inte är tillåtet att bakåtporta säkerhetsfixar från nya versioner till äldre, vilket knappast underlättar.


-------------------------
Ljusblå



HärJ 17:42 - 5:e April 2008 | Post #6
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Jag kör evilwm. Kanske är den minst grafiska utsmyckade som finns men jag trivs väldigt bra. Väldigt mycket tangentbordSmiley

Kan väl rekommendera ion också... men det var jättelänge sen jag använde det, men då vär det trevligt.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



fritte 17:49 - 5:e April 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 23


Skicka PM
Rekommenderar starkt wmii/dwm.
http://www.suckless.org/wiki/




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Mindre desktophanterare
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen