Forum: näst minsta talet?

Forum huvudsida -> Programmering -> näst minsta talet?

Sidor: 1

Till botten

keakan 10:32 - 19:e Mars 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hej!
´Jag är en nybörjare på Java och skulle behöva lite hjälp med ett program där jag har efterfrågat användaren efter 5 st heltal.
Nu ska jag få fram vilket det näst mnsta talet är. Vad jag har förstått är det en fördel att veta det minsta talet först? och det är ju inga problem. Men nu då? Hur gör jag för att få fram det näst minsta??

har suttit nu i en timme med detta, så tacksam för svar!

min kod för att få fram minsta:

double min = Double.MAX_VALUE;
for (int i = 0; i < f.length; i++) {
if (f[i] < min) {
min = f[i];




Slash 15:19 - 19:e Mars 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 141


Skicka PM
Om du kan hålla reda på det minsta talet (variabeln min) så borde det vara en smal sak att hålla reda på det näst minsta också. T ex. genom att ha en till variabel min2.

-------------------------
Ingen sigantur!



FunkyChicken 10:27 - 20:e Mars 2008 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Du kör helt enkelt din loop en gång till, men den här gången kollar du om talet du hittar är det det minsta (som du redan tagit reda på) och struntar isf i det.




tobbez 16:55 - 20:e Mars 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 364


Skicka PM
Fast det är inte säkert att det blir rätt då - två tal kan vara desamma, och då är det minsta och näst minsta talet desamma.

edit: När man arbetar med en så liten mängd tal kan man lika gärna sortera hela listan, och sedan plocka ut det man vill ha.


Senast redigerad 16:56 - 20:e Mars 2008


FunkyChicken 21:25 - 20:e Mars 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Nja, det är en tolkningsfråga.
Vill man sortera talen med tex låga tal först vill man att lika tal ska hamna bredvid varandra, och förekommer det minsta talet två ggr ska det hamna både först och näst först. Men letar man tex på en prisjämförelsesajt och vill hitta den näst billigaste produkten (makes more sense om man letar efter den näst dyraste kanske), vill man inte få samma resultat två ggr bara för att två butiker sålde samma sak till samma pris.




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> näst minsta talet?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen