Forum: Att börja programmera - Lite tankar, åsikter och massa frågor

Forum huvudsida -> Programmering -> Att börja programmera - Lite tankar, åsikter och massa frågor

Sidor: 1

Till botten

Millard 20:28 - 1:a Mars 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
Hejsan!

Jo jag känner till att det finns fler trådar om detta än konsulter på ericsson, men tiderna förändras, och så gör programmeringsspråken också. Vid några tidigare tillfällen har jag ren amatörmässigt syslat med lite simpel QBasicprogrammering, och även provat på c++ och pascal. Dock är det nu nästan 10 år sedan, och sen dess har det säkert tillkommit en mängd språk, både små och stora. Har nu äntligen lite tid över att börja igen. Här om dagen var jag på bokhandeln och köpte C++ programmering 5:e upplagan. Dock är jag ännu lite osäker om det verkligen är just C++ jag vill börja lära mig. Många utvecklare på olika forum talar sig varma för C sharp (C#) vilket tydligare ska vara likt C++ på många sätt. Dock verkar detta enbart vara till för dem som önskar göra applikationer till windowsplattformen.

Plattformsoberoende?
C++ är vad jag förstått inte plattformsoberoende, men det finns dock möjlighet att porta koden mellan olika plattformar. Min ambition är att jag ska kunna arbreta med koden både under Vista och Linux. Om man läser vad många utvecklare skriver här på forumet är det dessutom relativt enkelt att lära sig C# efter att man lärt sig C++ då stora likheter finns. Dock är jag inte säker på att det är varken C# eller C++ som jag vill börja med då det mig veterligen finns en mängd andra språk som blir mer och mer populära. Vissa språk går vad jag förståt (fel?) även hand i hand. Detta gäller kanske mer när det kommer till utveckling av hemsidor? Java ska tydligen vara väldigt bra och "ligga i tiden". Har hört både bra och dåliga saker angående snabbheten i javaprogram. När jag hör Java, tänker jag personligen på Azuretius (Torrentklienten - stavning?). Den tog enorma systemresurser, och har väll ett rykte om sig att förvisso vara kraftfull, men samtidigt väldigt tung för datorn.

Vad jag vill ha hjälp med?
Vad jag önskar hjälp med är att välja ett språk som är framtidssäkert. Vilken litteratur som är bra att köpa för en nybörjare, och vilket program och kompilator jag ska använda. Då jag mer och mer övergår till Linux är det även en stor fördel om språket är dominerande inom opensource så jag lite längre fram får möjlighet att göra mina egna ändrignar. Jag har ännu inte bestämt mig för att utesluta något språk, men självklart finns det något som väger lite tyngre. Tar emot alla förslag, tips och åsikter.

Mitt "nästan" första projekt
Redan nu har jag planerat för mitt första projekt. Tanken är en simpel "skicka meddelande"-applikation som primärt ska fungera i ett lokalt nätverk. Programmet ska kunna skicka ett meddelande till andra noder i nätverket. Meddelandet ska på något sätt poppa upp på mottagardatorn.

Tack på förhand, och tack för ett bra forum.[/B][B]




ozamosi 22:14 - 1:a Mars 2008 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Det behöver inte vara så värst svårt - det beror på om man vill göra Rätt eller inteSmiley

Ett av problemen med plattformsoberoende programmering är till stor del "fönsterutritningssystemet": i Linux använder man vanligen GTK eller Qt, i Windows använder man win32api eller winforms. Ett program som använder GTK eller Qt går att köra i Windows (förutsatt att koden i övrigt är kompatibel), fast det kommer inte att se ut som ett vanligt program. Motsatsen gäller i allt större utsträckning också - Wine är en relativt komplett implementation av Windows för Linux, och Mono (C#-kompilatorn som jag bluddrar mer om strax) har hyffsat winforms-stöd, men att utgå ifrån att windowsprogram ska gå att köra i Linux är inget jag rekommenderar. Ja, eller så använder man java, och så ser det fel ut överalltSmiley

Språk... C# skapades av Microsoft till deras .Net-satsning. Microsoft .Net är en implementation av CLI (Common Language Infrastructure), vilket är en ECMA-standard. En annan implementation är Mono. Det innebär att du kan köra C#-program i Linux, förutsatt att Mono implementerat allt du använder, vilket brukar vara sant om du inte använder proprietära tredjepartsbibliotek eller de allra nyaste funktionerna. Ja, och som sagt så är jag inte säker på hur bra winforms fungerar.

Ungefär samma sak gäller C++ - Microsofts Visual C++-kompilator stödjer inte exakt samma saker som GCC, vilket är den kompilator man använder i linux, gör. Dock är det mindre ofta ett problem, eftersom C++ helt enkelt inte utvecklas särskilt fort, och det nya som kommer är det ingen som känner till ändå.Smiley

Men ska man göra det enkelt: utvecklar du för Linux så går det nästan alltid att köra under Windows. Vanligen behöver alla Windows-användare installera något (t ex GTK eller Qt, eventuellt språktolkar), men det brukar nästan ofelbart fungera.

Java i tiden? Java är på utdöende. Absurt stora mängder kod är skrivna i java, vilket gör att det inte lär försvinna de närmsta åren, men java har fått stryk av .Net.

För slutanvändarprogram rekommenderar jag inte C++. C++ är för jobbigt och tvingar programmeraren att lägga för mycket tid på onödigheter. Det är bra när man skriver systembibliotek som återanvänds ofta och därmed behöver prestanda, det är inte bra om man vill få något gjort. C# duger utmärkt.

Vad gäller framtidssäkerhet: de flesta språk är ungefär likadana. Lär du dig C# kan du skriva java, lär du dig java kan du skriva C#.

-------------------------
Ljusblå



Python 16:54 - 2:a Mars 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
...Ja, och som sagt så är jag inte säker på hur bra winforms fungerar...

Jag har inte luckats få winforms program att fungera i Mono över huvudtaget så stödet lär nog inte vara så stort.

Men lär dig C# det är min rekomendation.

-------------------------
-------------------------



lottatsai 20:50 - 2:a Mars 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej,
Själv har jag också börjat med programmering för nybörjare av C++, jag anmälde mig till en kurs på NTI. Jag måste säga att det är roligt när man väl kommer igång. Men fullt med läxor får man ju räkna med.

Visst är det bra om man kan lära sig utan att gå i skolan men jag kände mig bara att jag behövde ha någon som finns där när jag behöver svar på mina frågor. Visst kan man fråga på nätet men det är inte alltid man förstår frågan eller förstå svaren heller..

Min rekommendation är oavsett villken bok du har så försök att förstå dig från grun, det kan vara något i det hela. Lite trist men bra att veta grunden eftersom alla programmerings program har i princip nästa samma grund.

ha det gott..






NetNinja 07:06 - 3:e Mars 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 116


Skicka PM
Mitt förslag är igentligen det jag tänker göra. Det jag är intresserad av är spelprogrammering och just nu använder nästan alla företag C++. Plus att skolan jag ska gå på sen lär ut C++. Så jag har börjat lära mig språket och sen om dom helt plötsligt bytar till något annat språk innom dom kommande 5 åren får jag anpassa mig till det då.

Så vad du än tar så kom ihåg att om du väljer fel är det inte som om du skulle fått börja om. Det e som att lära sig danska.

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Att börja programmera - Lite tankar, åsikter och massa frågor
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen