Forum: IE8: webbläsarsniffning 2.0

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> IE8: webbläsarsniffning 2.0

Sidor: 1

Till botten

madr 11:05 - 23:e Januari 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
Kommenteringstråd till blogginlägget IE8: webbläsarsniffning 2.0

-------------------------
The tao that you see
Is not the true tao until
you bring fresh toner



ozamosi 17:00 - 23:e Januari 2008 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Mozilla kommer inte implementera nagot sadant, och jag tvivlar pa att Webkit eller Opera gor det heller. Inte pa mycket, mycket, mycket lange.

Varfor? Jo, de tycker inte att det ar en bra ide att skeppa 3-4 webbmotorer, istallet for 1-2. De tre Riktiga webbmotorerna forsoker konkurrera pa embedded-enheter - iPhone och lite Nokia-nallar har Webkit. Gecko ar fortfarande for stort for att funka bra, men det jobbas pa. Opera Mobile och custom-byggen finns pa miljoner enheter. Om Opera ar 4 ganger storre an Webkit (pga 4 webbmotorer istallet for 1) och i ovrigt i princip samma funktioner - vad kan Opera anvanda som saljargument da?

(jag ignorerar Opera Mini med flit, eftersom webbmotorerna ligger pa Operas servrar och inte enheten, vilket invaliderar argumentet)

Som om inte det ar jobbigt nog resulterar det i en enorm okning av kod att sakerhetstesta och fixa - och eftersom sakerhetspatchar kan ha sonder rendering gor det metataggen/headern helt vardelos. Om det ar du som ar chef pa Mozilla, vad vill du lagga dina anstalldas tid pa - fixa samma bugg i Gecko 1.8, 1.9, 2.0, 2.1... Eller utveckla Gecko 2.2? Med andra ord: det ar sa pass dyrt att implementera, att det inte racker med att 51% vill ha det - det ska till en kvalificerad majoritet.

Slutligen, och det har ar det viktigaste, sa ar en sadan funktion praktiskt taget meningslos i icke-IE-webblasare: de renderar redan vasentligen efter standarder. Skillnaden mellan forra versionen av och nya versionen ar mestadels att fler saker blir mojliga - det ar bara dumt att forsoka gora farre saker mojliga. Sjalvklart har alla webblasare buggar, men det finns inga motsvarigheter till !important-hack och liknande till nagot annat an IE.

Dock maste jag ifragasatta ditt kritiserande av conditional comments - eftersom IE6 renderar IE6-html, IE7 renderar IE7-html, och allt annat renderar riktig html (dar "html" i det har stycket inkluderar javaskript och css), sa behover man bygga olika html for IE6, IE7 och riktiga webblasare. conditional comments ar erkanda av MS som ett fungerande satt att gora det pa - user-agent-sniffning, !important-hack och liknande kan ga sonder (och gar sonder) narsom. Foljaktligen ar det imho det renaste sattet att servera patchar for latsaswebblasare.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 17:00 - 23:e Januari 2008


ozamosi 17:37 - 23:e Januari 2008 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Intressant lank ar ocksa http://intertwingly.net/blog/2008/01/23/Sunsetting-Quirks-Mode - skriv HTML5, och du slipper bry dig.

-------------------------
Ljusblå



madr 00:16 - 6:e Mars 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
(Ursäktar om jag bryter någon regel mot bumbning med detta inlägg)

Ursäkta för sent svar.Smiley

Med tanke på att IETeamet/MS har gått ut med att version targeting inte längre behövs för att få really really standardsmode gäller inget av ovanstående rant. Hur som helst, det jag ville svara på var det här:

"Dock maste jag ifragasatta ditt kritiserande av conditional comments"

Jag menade inte att tala illa om CC - jag drog bara liknelsen i all hast (det är trots allt en rant). Själv älskar jag CC, som enligt mig är det enda framtidssäkra sättet att skriva bakåtkompatibel CSS. Jag använder personligen *aldrig* hacks och filter, och så har jag utvecklat sedan långt innan IE7 släpptes.

acks och filter funkar knappt i och med IE7, eftersom IETeamet prioriterade upp CSS 2.0 och 2.1(nåja..) selektorer. Jag lider verkligen med alla som valde den vägen.

-------------------------
The tao that you see
Is not the true tao until
you bring fresh toner



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Kommentarer -> Bloggar -> IE8: webbläsarsniffning 2.0
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen