Forum: Ubuntu eller Windows

Forum huvudsida -> Programmering -> Ubuntu eller Windows

Sidor: 1

Till botten

krysz1 20:21 - 5:e Januari 2008 | Post #1
Medlem
Inlägg: 5


Skicka PM
Vilket tycker ni jag ska programmera i? ubuntu eller windows? Jag har en gammal laptop med Linux och det skulle vara ganska skönt att sköta sånt på den. Varför är den ena bättre och funkar det att programmera så programen funkar i windows om man använder linux?




Smygis 01:47 - 6:e Januari 2008 | Post #2
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
Jag föredrar att programmera på Linux (Ubuntu i synnerhet, ty det är vad jag föredrar). Av två anledningar:

1. Jag tycker windows beter sig konstigt och är jobbigt att arbeta i.
2. Jag tycker att det är lättare för mig att få ta i de verktyg jag behöver för att kunna utföra något.

Och på andra frågan så är svaret ja. (Du måste dock kompilera om programmen (om det är ett språk som man ska kompilera dvs) för windows också).

Använd det där du har verktygen du behöver. Finns verktygen du behöver till linux och du vill använda linux så kör linux.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



Sabbath 15:33 - 22:a Januari 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
Jag har en fråga på samma ämne. Jag kör Ubuntu och har installerat Eclipse för att kunna programmera i Java. Haken är bara den att den vägrar köra programmen och jag har inte riktigt listat ut hur man rör sig i terminalen.

,,r det bara något litet löjligt fel som jag inte tänker på eller någon som vet något?

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



FunkyChicken 16:09 - 22:a Januari 2008 | Post #4
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Vad menar du med "vägrar köra programmen"? Hur försöker du göra? Får du något felmeddelande?

Från terminalen kör du javaprogram med

java programnamn

Du hittar gott om nybörjarguider till hur du navigerar i filsystemet och gör vanliga uppgifter i terminalen om du googlar lite.




Sabbath 16:24 - 22:a Januari 2008 | Post #5
Medlem
Inlägg: 26


Skicka PM
I Eclipse för Windows finns det två fina knappar, en för Build och sen en Run. Det är bara till att trycka på Build för att den ska skapa en class-fil och det är inget problem i Ubuntu, det gör den automatiskt. Men Run knappen är lite svårare, antingen har jag stirrat mig blind på den eller så finns den inte.

Det var då jag försökte köra det i terminalen, det funkar faktiskt om man bortser från felmedelandet: Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: Keyboard at programnamn

Tror att det är att den inte fixar Keyboard programmet, om det är något man måste ändra för att det ska funka i Ubuntu (det funkar iaf i Windows). Vad är det i sådan fall? Ngn som vet?

-------------------------
(double)42/Math.pi==13,37



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Ubuntu eller Windows
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen