Forum: Rekommenderat program??

Forum huvudsida -> Programmering -> Rekommenderat program??

Sidor: 1

Till botten

Ocris 10:34 - 31:a December 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej, jag är en sån där nybörjare som knappt vet något alls av värde. Förut gick jag igenom C++ guiden här på sidan, men av bekanta har jag insett att C++ inte är bästa språket att programmera spel i.

Min fråga är vilket program ni erfarnare tipsar att man ska använda för att programmera simpel 2D grafik?

(På en kompis förslag provade jag Gamemaker ett tag, men gillade bättre att sitta o slava med långa koder, än drag-and-drop-principen, går man mattenv så gör man Smiley )

,,r tacksam för svar!

/oscar


Senast redigerad 10:35 - 31:a December 2007


Dread 10:48 - 31:a December 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Det är egentligen inget fel på c++ alls, det är mer än smaksak om vilket språk du gillar mest att koda i. c++ är dock bland de största komersiella språken, dvs de flesta som gör spel använder det för att programmera. De flesta större språken har ett 2dgrafikbibliotek (c++, java, c#, c, python och massor fler).

Ta dig tid att titta på lite olika språks kod, ser du nåt du gillar testa det.

-------------------------
c++



FunkyChicken 13:14 - 31:a December 2007 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jag rekommenderar nog att du håller dig till C++ om du gillar det. Det är mer givande i längden än att sitta och leka i game maker.
Dock kan det vara onödigt frusterande med C++, det är trots allt ett gammalt och komplicerat språk, så det kan vara värt att se sig om efter alternativ. .NET språken är lite fläskigare men samtidigt enklare att arbeta med, satsa tex på den populära kombinationen C# och grafikbiblioteket SDL om du snabbt vill komma igång med lite större projekt.




Ocris 15:44 - 1:a Januari 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Okej, jag har letat runt lite om C# och tycker att det låter aningen bättre än C++. Alltså försökte jag få tag i en kompilator till C# och jag har en till fråga här. Fungerar SharpDevelop lika bra som Visual C#?
Och behöver man skaffa ett grafikbibliotek till C# också, som till C++?
Någon har kanske ett förslag på en speciellt bra guide i C#? Jag har googlat en del, men det finns säkert bättre guider än de jag hittade.
,,r tacksam för all hjälp som kan få mig att komma igång att lära mig programmera.

/oscar




FunkyChicken 16:32 - 1:a Januari 2008 | Post #5
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Visst kan du använda sharpdevelop om du inte vill köra visual studio. Ett färdigt grafikbibliotek underlättar, SDL är populärt som sagt men du kan också arbeta direkt mot DirectX eller OpenGL om du vill, eller hitta något annat du trivs med. Du märker med tiden vad som passar dig och dina projekt bäst.
Börja med att lära dig språket ordentligt. Köp helst en bok eller två. Det kostar pengar men iaf jag tycker att det är mycket trevligare att lära sig från en bok om det är mycket kunskap man ska ta in. Glöm inte att dela med dig av dina projekt på Blinkenlights!Smiley




Ocris 20:51 - 1:a Januari 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Låter bra med böcker, ska börja leta efter det.
Självklart ska jag lägga upp projekten här, när de finns vill säga..
Men de dröjer nog några veckor/månader innan jag har lärt mig språket någorlunda.
Hade bra tills dess o tack för alla tips!

/oscar




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Rekommenderat program??
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen