Forum: Rekommenderat program??

Forum huvudsida -> Programmering -> Rekommenderat program??

Sidor: 1

Till botten

Ocris 10:34 - 31:a December 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Hej, jag är en sån där nybörjare som knappt vet något alls av värde. Förut gick jag igenom C++ guiden här på sidan, men av bekanta har jag insett att C++ inte är bästa språket att programmera spel i.

Min fråga är vilket program ni erfarnare tipsar att man ska använda för att programmera simpel 2D grafik?

(På en kompis förslag provade jag Gamemaker ett tag, men gillade bättre att sitta o slava med långa koder, än drag-and-drop-principen, går man mattenv så gör man Smiley )

,,r tacksam för svar!

/oscar


Senast redigerad 10:35 - 31:a December 2007


Dread 10:48 - 31:a December 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Det är egentligen inget fel på c++ alls, det är mer än smaksak om vilket språk du gillar mest att koda i. c++ är dock bland de största komersiella språken, dvs de flesta som gör spel använder det för att programmera. De flesta större språken har ett 2dgrafikbibliotek (c++, java, c#, c, python och massor fler).

Ta dig tid att titta på lite olika språks kod, ser du nåt du gillar testa det.

-------------------------
c++



FunkyChicken 13:14 - 31:a December 2007 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Jag rekommenderar nog att du håller dig till C++ om du gillar det. Det är mer givande i längden än att sitta och leka i game maker.
Dock kan det vara onödigt frusterande med C++, det är trots allt ett gammalt och komplicerat språk, så det kan vara värt att se sig om efter alternativ. .NET språken är lite fläskigare men samtidigt enklare att arbeta med, satsa tex på den populära kombinationen C# och grafikbiblioteket SDL om du snabbt vill komma igång med lite större projekt.




Ocris 15:44 - 1:a Januari 2008 | Post #4
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM