Forum huvudsida -> Programmering -> fstream
Sidor: 1
prog_anton | 13:30 - 15:e Oktober 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 9 Skicka PM |
Hejsan. Jag stötte på ett litet problem när jag jobbade med fstream i fortsättningskursen för c++. Felet uppstår på rad 6 då det uppstår kompileringsfel. "ifstream undeclared first use of this function". Jag har följt guiden som det står men det blir ändå fel. Jag använder dev-cpp om det nu möjligen gör någon skillnad i detta fall. Någon som har någon idé? Tack på förhand.
------------------------- "...There is only do" |
Nissebosselasse | 14:02 - 15:e Oktober 2007 | Post #2 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
ifstream (och ofstream) ligger i namnrymden std. Du har kanske haft som vana innan att inleda varje program med using namespace std (vilket lägger allt i den namnrymden)? Det har du inte skrivit här, vilket är bra! Prefixa ifstream med std:: för att ange att du vill använda ifstream-objektet i just den namnrymden. Det vill säga: std::ifstream fil; ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
prog_anton | 14:33 - 15:e Oktober 2007 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 9 Skicka PM |
Jadå! Nu blev det rätt, jag tackar. ------------------------- "...There is only do" |
GregerW | 14:33 - 6:e Juni 2009 | Post #4 | |
Medlem Inlägg: 16 Skicka PM |
Jag får error vid kompilering C:\Dev-Cpp\Mina projekt\hej.cpp In function `int main()': 8 C:\Dev-Cpp\Mina projekt\hej.cpp variable `std::ifstream fil' has initializer but incomplete type 19 C:\Dev-Cpp\Mina projekt\hej.cpp variable `std::ofstream fil2' has initializer but incomplete type C:\Dev-Cpp\Mina projekt\Makefile.win [Build Error] ["../Mina projekt/hej.o"] Error 1 Vad fattas? ------------------------- ----------------------------- MVH std::cout <<"Greger"; |
Nissebosselasse | 14:53 - 6:e Juni 2009 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
De där två klasserna ligger i filen fstream. Inkludera den i början av filen så fixar det sig. Dessutom behöver du inkludera string, för annars vet den inte hur den ska tolka temp-variabeln (rad 9). ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
GregerW | 15:50 - 6:e Juni 2009 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 16 Skicka PM |
#include <fstream> #include <string> Tack så mycket! Det hjälpte. Men då är fortsättnings guiden fel, jag tog källkoden därifrån.. ------------------------- ----------------------------- MVH std::cout <<"Greger"; |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> fstream
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-12-21 16:54
Vecka: 51
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.