Forum: Nybörjare i c++

Forum huvudsida -> Programmering -> Nybörjare i c++

Sidor: 1

Till botten

mike 12:52 - 26:e September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Tja, jag har bara kommit till den här klassiska "Hello world" men jag vill veta varför consolen stängs av direkt så man inte ens hinner läsa vad som står.




nibbo 15:48 - 26:e September 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
http://www.blinkenlights.se/forum/topic7/page1/

Kolla först adelen i FAQSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



mike 16:58 - 26:e September 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 2


Skicka PM
Ok, visste det där med cin.get(); men visste inte hur man gjorde när man använt cin >> "";




stampe 08:58 - 22:a Oktober 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av mike:
Ok, visste det där med cin.get(); men visste inte hur man gjorde när man använt cin >> "";


Hej, antingen skriver du

cin.ignore(255,''\n'');
cin.get();
return 0;


eller så


#include <conio.h> // i Biblioteken


sen


getch();//där du vill ha pause


Lycka till med ditt c++ programerande:D




Senast redigerad 09:29 - 22:a Oktober 2007


Nissebosselasse 09:32 - 22:a Oktober 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
    Citat av stampe:
    Citat av mike:
Ok, visste det där med cin.get(); men visste inte hur man gjorde när man använt cin >> "";


Hej, antingen skriver du

cin.ignore(255,''\n'');
cin.get();
return 0;


eller så


#include <conio.h> // i Biblioteken


sen


getch();//där du vill ha pause


Lycka till med ditt c++ programerande:D



conio ingår inte enligt standarden i vare sig C eller C++, så det är inget bra förslag.

Om du använder ett IDE så kan du alltid sätta en brytpunkt vid sista måsvingen i programmet, och sedan köra igång programmet i avlusningsläge (Debug), för att på så vis slippa cin.get ().

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



stampe 09:45 - 22:a Oktober 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
conio ingår inte enligt standarden i vare sig C eller C++, så det är inget bra förslag.

Om du använder ett IDE så kan du alltid sätta en brytpunkt vid sista måsvingen i programmet, och sedan köra igång programmet i avlusningsläge (Debug), för att på så vis slippa cin.get ().


conio.h är det till och börja med, sen så är det helt beroende på vad man tycker själv, det beror på vd författaren till programet tycker själv, viktigaste är väll att app:en fungerar eller?





Nissebosselasse 10:16 - 22:a Oktober 2007 | Post #7
Medlem
Inlägg: 490


Skicka PM
Naturligtvis. Dock bör han/hon ju vara medveten om att eftersom conio.h (jag tog med filändelsen så du inte påpekar det igen) inte ingår i standarden, så finns det därmed ingen garanti för att den följer med just den kompilatorn som han/hon använder. Och då brukar nästa följdfråga uppstå: "Hur får jag tag på conio.h??".

-------------------------
http://pushingcows.se
Gula Nallen



stampe 11:03 - 23:e Oktober 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av Nissebosselasse:
Naturligtvis. Dock bör han/hon ju vara medveten om att eftersom conio.h (jag tog med filändelsen så du inte påpekar det igen) inte ingår i standarden, så finns det därmed ingen garanti för att den följer med just den kompilatorn som han/hon använder. Och då brukar nästa följdfråga uppstå: "Hur får jag tag på conio.h??".


aha aa ok...

Men jag har inga problem i varken

MS visual studio 2005.
MS visual c++ express.
Dev-C++.

Och det är ju dom vanligaste och lättaste att använda...
Men det beror oxå på vad man själv tycker så klart, men enligt mej så är Dev-C++ lättast, men MS visual studio 2005 kraftfullare m.m..






ozamosi 11:13 - 23:e Oktober 2007 | Post #9
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Var det inte Dev-C++ som hade ett entry i sin FAQ där det i princip stod "AKTA conio.h! Låt bli! Jag har bara lagt dit en ful-conio.h som typ-fungerar, och bara för att få er att sluta gnälla. Men ni bör ändå låta bli det!"

-------------------------
Ljusblå



add 16:20 - 23:e Oktober 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
ozamosi, jo det är dev-C++,
orkar inte gnälla om åsikter om MS Visual C++ så jag skriver bara att jag håller med ozamosiSmiley

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 16:20 - 23:e Oktober 2007


stampe 18:37 - 23:e Oktober 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
Men jag fattar ändå inte vrf det skulle vara så farligt med conio.h?.. och getch();..

Bara includera biblan så har du det ju:S...




ozamosi 18:52 - 23:e Oktober 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ja, bara att göra det - förutsatt att du har det tillgängligt. Vilket 3 personer hjälpts åt med att försöka förklara.

GCC är en av de absolut vanligaste kompilatorerna (efter Visual Studio, sure, men visst måste det vara vanligare än både Borlands och Intels?) och det saknar conio. GCC är i princip det enda vettiga alternativet (läs: det enda alternativet som klarar icke-trivial kod från efter 1970) på icke-windowsplattformar - att det saknar conio är ett Starkt skäl till att ge fan i det. Dev-C++ använder GCC och har som sagt hackat ihop något själva - som de själva ber folk att inte använda!

Och även om du hittar två kompilatorer som faktiskt har conio, så har de olika conio som gör olika saker med samma kod.

-------------------------
Ljusblå



stampe 19:21 - 23:e Oktober 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 30


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Ja, bara att göra det - förutsatt att du har det tillgängligt. Vilket 3 personer hjälpts åt med att försöka förklara.

GCC är en av de absolut vanligaste kompilatorerna (efter Visual Studio, sure, men visst måste det vara vanligare än både Borlands och Intels?) och det saknar conio. GCC är i princip det enda vettiga alternativet (läs: det enda alternativet som klarar icke-trivial kod från efter 1970) på icke-windowsplattformar - att det saknar conio är ett Starkt skäl till att ge fan i det. Dev-C++ använder GCC och har som sagt hackat ihop något själva - som de själva ber folk att inte använda!

Och även om du hittar två kompilatorer som faktiskt har conio, så har de olika conio som gör olika saker med samma kod.


Okej tack för bra förklaring...

Vad tycker ni är bäst då att använda istället?

//Stampe




jockepockee 19:34 - 23:e Oktober 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
"system("pasue");" exempelvis om du använder windows, det finns parametrar som nåt i stil med NULL om man nu inte vill att det skall stå "Tryck på valfri tangent för att fortsätta..." men är inte säker på hur det skall skrivas, har inte möjlighet att testa heller.

-------------------------





Python 20:02 - 23:e Oktober 2007 | Post #15
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
system() skickar väl kommandon till terminal/system o.s.v att utföra kommandot som står inom "", eller har jag fel???


-------------------------
-------------------------

Senast redigerad 20:02 - 23:e Oktober 2007


jockepockee 20:18 - 23:e Oktober 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
system() är en funtion för att kunna använda systemkommandon i dina c++ program, om jag skriver system("pause"); i mitt program så händer det exakt likadant som när jag skriver pause i terminalen, när programmet utför den raden, så om jag skulle skriva system("ls /etc"); så skulle programmet visa alla filer som finns i /etc (funkar bara på unix/linux mm)

-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Nybörjare i c++
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen