Forum: Demokratins ersättare

Forum huvudsida -> Politik -> Demokratins ersättare

Sidor: 1

Till botten

HärJ 21:50 - 16:e September 2007 | Post #1
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Bara genom det trådnamnet känner jag att jag börjar bli obekväm.
Jag satt och tittade på tv och blev så trött på allt snack om demokratin och hur bra den är och hur man ska bevara den. Min synvinkel är snarare så att vi måste släppa demokratin och gå vidare. Det är kanske är det bästa, just nu. Men hur är det imorgon?
Jag tycker det är synd att man har gett upp sökandet efter ett nytt sätt att styra ett land. Man har bara accepterat att det är demokrati som är lösningen på alla problem. På med skygglapparna och kör på.
Skulle det nu vara så att nåt land exprementerar lite med nåt annat styrelsesått så kommer straxt "Storebror" och rättar till så att det blir demokrati. Vi vet ju alla att det är bäst, eller hur?

Med bakgrund av detta så undrar jag om det inte finns nån smart människa här som tycker likadant. Kanske nån som löst mitt problem men kommer bli uppäten av "Storebror" så fort man försöker byta från demokrati.
Detta kan bli spännande.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



ozamosi 22:57 - 16:e September 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag tycker att meritokrati är ett underskattat styrelsesätt - rent intuitivt tycker jag att det verkar bättre att folk som vet vad de pratar om bestämmer, än att folk som inte vet vad de pratar om bestämmer. Det finns hur många "benevolent dictators" som hellst i open source-världen, och det fungerar ju bevisligen.

Problemet som uppstår är dock att folk inte är överens. Någonsin. Och när man virtuellt busenkelt kan ta sina leksaker och gå ifrån sandlådan man sitter och bråkar i, så är det lite knepigare när det gäller länder. Jag kan flytta. Ja, om nu inte någon dumjävel byggt en stor jävla mur ivägen. Eller om det står poliser runt hela mitt hus. Och det kräver dessutom att jag får uppehållstillstånd i nästa land, och bostad, och jobb, och... Ja, det är helt enkelt inte trivialt - speciellt inte jämfört med internetcommunities, där allt man behöver göra är att Inte koppla upp sig. Till det kommer det faktum att det som gör att en benevolent dictator förblir benevolent är att hans användare och medutvecklare kräver det - blir han ond är det som sagt lätt att gå därifrån, eller forka, eller whatever. Så det är inte så att frikodstomtar är snälla för snällhetens skull, utan för att det är genom snällheten de får sin makt, när det utanför frikodstomtarnas sfär är tvärt om.

Det som, tror jag, gör att demokrati verkar vara en dum ide är all jäkla politisk korrekthet som sprider sig överallt, vilket snarare är antidemokrati. Du har inte ett jävla dugg med mina åsikter att göra (ja, du får diskutera och ställa frågor, men du har inte rätt att säga att mina åsikter är fel), och jag har rätt att framföra dem, oavsett vad du tycker om dem. Och tvärt om. Om jag inte får säga att jag tycker att vår invandringspolitik är misslyckad idag (tänk sverigedemokrater, och hur de behandlas), vad säger att jag får säga att det är fel att bränna böcker som hävdar det på bål imorgon (brukar inte mein kampf vara olaglig här och var? Vi har dessutom fåniga barnporrfilter, tyskar och fransmän har googlefilter mot nazistisk propaganda, och det framförs förslag till eu om att förbjuda sökningar efter bombrecept)? Eller att jag får säga att det är fel att låsa in folk som tycker så i koncentrationsläger i övermorgon? ("Godwins lag!" Ja, jag vet, men det är nästa on-topic med tanke på tidigare parenteser)

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 22:58 - 16:e September 2007


Quiverra 07:43 - 6:e Oktober 2008 | Post #3
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
Anledningen till att demokratin inte fungerar är existensen av representativ demokrati vilket avtar varje medborgare den egentliga makten att ändra på samhället. Detta gör det enkelt för en minoritet att få sin vilja igenom på ett eller annat sätt, lagligt eller olagligt, synligt eller osynligt.

Lösningen finns, i alla fall enligt mig, i den direkta demokratin i kombination med Allmän Internet. Detta i samband med att varje medborgare har rätt till en dator av tillräcklig kapacitet för att kunna kolla e-mail, ta till sig information och rösta i alla samhällsfrågor (i princip alltså en väldigt billig dator).

Detta är såklart bara en början på ett alternativt samhälle, men tro mig, jag har många andra tankar kring detta.

Om ni undrar något kring dessa idéer så är det bara att ni hör av er så berättar jag gärna mer.

/Quiverra

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one

Senast redigerad 14:00 - 6:e Oktober 2008


Independence 17:36 - 6:e Oktober 2008 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Att demokratin har många brister äv väl dom flesta överens om, det är långt ifrån perfekt. Men att ersätta det med något annat blir ju lite svårt om man inte har något bättre alternativ. ("It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried.")

Frågan är ju om man vill att alla ska få bestämma om allt (direktdemokrati då), det kräver ju antingen att folk sätter av en väldig massa tid för att förstå olika frågor och massa olika vinklar på dem, eller så har vi en massa tomtar som inte förstår något om vad de beslutar som regerar landet. Man skulle kunna tänka sig ett kunskapstest innan man får rösta, men jag gissar att det blir väldigt svårt att genomföra på något vettigt sätt. Dessutom har ju dem som utformar testet och vad som är "rätt" svar en väldig makt att indirekt påverka saker.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





ozamosi 17:58 - 6:e Oktober 2008 | Post #5
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Ju äldre jag blir, desto mer övertygad blir jag om att direktdemokrati är mycket, mycket sämre än dagens system. Jag skulle hellre se något slags grundläggande duglighetstest (Starship Troopers-style, fast testande intelligens istället för stridsduglighet) för att alls få delta i den demokratiska processen än direktdemokrati.

Om vi hade haft direktdemokrati hade det uppstått lagar som förbjöd The Pirate Bay att länka till offentligt förundersökningsmaterial, som förbjöd pedifil.se att uttala sig positivt om pedofili.

Pöbeln är idioter. Det fina med demokrati är att de extra dugliga, rakryggade medborgare vi valt att representera oss (eller, ja, alltsåEUR) kan lägga ner tid på att titta på frågor från båda sidor, för att på det sättet undvika majoritetens förtryck av minoriteten - direktdemokrati skulle leda till att kvällstidningarnas löpsedlar skulle ta över djupa, grundläggande och jättetråkiga utredningars plats i lagstiftningsarbetet.

-------------------------
Ljusblå



Quiverra 23:10 - 7:e Oktober 2008 | Post #6
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av Independence:

Frågan är ju om man vill att alla ska få bestämma om allt (direktdemokrati då), det kräver ju antingen att folk sätter av en väldig massa tid för att förstå olika frågor och massa olika vinklar på dem, eller så har vi en massa tomtar som inte förstår något om vad de beslutar som regerar landet. Man skulle kunna tänka sig ett kunskapstest innan man får rösta, men jag gissar att det blir väldigt svårt att genomföra på något vettigt sätt. Dessutom har ju dem som utformar testet och vad som är "rätt" svar en väldig makt att indirekt påverka saker.


Självkart så tar det upp en rätt stor tid att sätta sig in i sakfrågor av olika slag, det är av den anledningen som vi har representativ demokrati i dagsläget: Folk har helt enkelt inte tid.

Direkdemokrati fungerar nog bäst om de som röstar inte måste lägga all sin tid på att försörja sig, oroa sig över att skaffa mat, tak över huvudet och det som känns nödvändigt.

Lösningen är då simpel matematik: Vill vi ha direkdemokrati på ett smidigt och bra sätt så måste vi ta bort anledningarna till arbete.

Min lösning skulle vara i skapandet av ett samhälle där varje medborgare får mat, husrum, gratis internet och någon sorts medborgarlön vilket eliminerar sökandet efter ett arbete som annars skulle ge de sakerna vilket också resulterar i den sorts "fritid" som ger chansen att sätta sig in i dessa ämnen.

Som ett komplement till detta då det är riktigt som ozamosi säger: Att "pöbeln är idioter", så måste självklart någon sorts "kontrollerande" kraft finnas så att minsta nyck inte röstas igenom. Detta komplement skulle enligt mig vara en sorts "panel" med experter, forskare och "de extra dugliga, rakryggade medborgare vi valt att representera oss". Denna panel, helt under uppsyn av alla medborgarna och nyfikna ögon som kan beskåda varja litet förslag ska föreslå allt som politiker i dagens läge skulle föreslå.

Jag vet inte om jag lyckas förklara min idé så bra, i kort menar jag att folket ska rösta i varje ämne, sätta in sig så mycket de vill, men att det är en panel som presenterar idéerna om lagförslag osv. Denna panel som är under total övervakning kan inte göra fuffels för sig eller lura folket bakom ryggen. Detta kan då enligt mig skapa ett säkrare sätt att få igenom saker som är bäst för alla människorna i samhället.

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



Quiverra 23:43 - 7:e Oktober 2008 | Post #7
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av ozamosi:

"...för att på det sättet undvika majoritetens förtryck av minoriteten."

"Om vi hade haft direktdemokrati hade det uppstått lagar som förbjöd The Pirate Bay att länka till offentligt förundersökningsmaterial, som förbjöd pedifil.se att uttala sig positivt om pedofili."


Det är en intressant fråga om det här med minoritet. Om samhället fick bestämma att en lag som förbjöd The Pirate Bays offentliga länkande till en sida som utalar sig positivt om pedofili skulle införas så skulle det enligt mig inte vara något negativt om det på ett bevisat sätt kunde motverka ökningen av pedofili.

Jag är av den meningen att de minoriteter som skadar andra människor är minoriteter som bör krossas av majoriteter. Behöver vi pedofiler som våldför sig på våra barn? Nej, det gör vi inte och varje minoritet som skadar en annan människa genom sina handlingar måste tas hand om så att ingen skadas.

Jag förespråkar frihet, men då en frihet då personen/personerna på andra sidan av valen kan få välja också.

Inget barn vill bli behandlat illa och att tillåta en minoritet att beröva barnets fria vilja att själv få välja vad man vill göra är enligt mig ingenting en människa med ens en gnutta intelligens och medkänsla går med på.

-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one

Senast redigerad 23:43 - 7:e Oktober 2008


HärJ 09:55 - 8:e Oktober 2008 | Post #8
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
    Citat av Quiverra:
Lösningen är då simpel matematik: Vill vi ha direkdemokrati på ett smidigt och bra sätt så måste vi ta bort anledningarna till arbete.

Min lösning skulle vara i skapandet av ett samhälle där varje medborgare får mat, husrum, gratis internet och någon sorts medborgarlön vilket eliminerar sökandet efter ett arbete som annars skulle ge de sakerna vilket också resulterar i den sorts "fritid" som ger chansen att sätta sig in i dessa ämnen.

så du vill ha ett helt folk som är dagdrivare och går på bidrag?
Hur skulle då samhället fungera? Vem ska sköta alla jobb som måste göras? Dela ut maten som man ska få, hämta sopor, klippa gräs, vårda sjuka osv.
Din ide känns inte så genomtänkt.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



Quiverra 13:52 - 8:e Oktober 2008 | Post #9
Medlem
Inlägg: 11


Skicka PM
    Citat av HärJ:

Din ide känns inte så genomtänkt.


Enda anledningen till att den inte känns så genomtänk är för att jag inte berättat lösningarna.

Lösning 1: Arbete.

Arbete kommer man till i dagens läge genom strävan efter överlevnad, mat, husrum osv. För att få arbete så behöver man relevant utbildning, för att få en relevant utbildning måste man bo på rätt ställe, rätt tid och med rätt betyg. Jag tror inte för en sekund att alla sju miljarder av oss bor på rätt ställe, har rätt tid och rätt betyg för att göra det vi helst vill göra eller är mest lämpade för att göra.

Om vi nu har tagit bort kravet att arbete för att överleva, då byter arbete och fritid plats och man jobbar inte längre med det man måste arbeta med utan man engagerar sig i det man vill arbeta med. Där av så hamnar exakt rätt person på rätt plats, erbjuder därav också en chans att avancera inom det man älskar att hålla på med i en större grad än vad man annars kunde göra.

Kort sakt, all arbete sköts av rätt person.

Genom att revolutionera skolan så kan man också locka fram rätt potential till rätt plats.
Om ni vill veta mer om denna revolution jag pratar om så fråga.

Lösning två: Mat, el, service och vård.

Allt ovan nämt: Mat, el, service och vård är i dagens läge baserat på dagens läge. Alltså på hur samhället ser ut idag. Om man satsar tid, engagemang och pengar i rätt sorts projekt så kan man lösa alla dessa problem för att sedan erbjuda gratis mat, el, service och vård.

En skärningspunkt i mitt vision är att sålänge hela mänskligheten är uppdelad i olika läger, låt oss säga de som vill ha det jag pratar om och de som inte vill ha det, så behövs kommunikation mellan de två lägren. Därav så vore ett "samhällsföretag" vara rätt väg: Ett företag som sköter all kommunikation med andra samhällen, där varje medborgare är delägare, har något att säga till om och får valuta tillbaka.

Jag vet att ett eller två steg är för få för att ändra sin position till en ändring, men ha tålamod med mina resonemang då de endast är på första stadiet av sin utveckling. Ni är de första jag presenterar mina idéer till och jag är verkligen tacksam för era synpunkten.



-------------------------
Aut viam inveniam aut faciam - I will either find a way or make one



HärJ 15:44 - 8:e Oktober 2008 | Post #10
Moderator
Inlägg: 1198


Skicka PM
Tycker fortfarande att du missar en punkt. Många i vårt avlånga land skulle tycka att det är alldeles förträffligt att bara sitta hemma och få sin "lön". Det skulle iofs leda till en hel del intressanta hobby-projekt, men på lång sikt tror jag inte det håller.
Tror du har kommit till en insikt att för att detta ska funka måste alla sträva efter att komma till denna modellen. Det inkluderar de som tycker att det ska löna sig med utbildning och arbete.
Så för att sammanfatta; fin tanke men kommer bli svår, om inte omöjlig, att genomföra.

-------------------------
Tänk om jag vore en skalärprodukt!



FunkyChicken 18:07 - 8:e Oktober 2008 | Post #11
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
För mycket text här. Men HerJ är nog på rätt spår. Många tänker nog fel när de funderar över det "perfekta samhället". De tänker sig att det ska vara byggt på samarbete och annat trevligt. Men drivkraften bakom sämhället är egoism och människors rädsla för varandra. Om alla gick runt och var snälla mot varandra hela tiden skulle vi inte behöva några lagar, poliser, bidrag, kontrakt eller pengar över huvud taget... Människor är onda och dåliga (utöver att vara idioter, som redan konstaterats... misantropin flödar i detta upplysta forum) och har inte alls för avsikt att "hjälpas åt".




ST3K4rN 00:57 - 23:e Mars 2013 | Post #12
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM

Quiverra: Hm låter som du borde kolla in
http://www.thevenusproject.com/



-------------------------





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Politik -> Demokratins ersättare
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen