Forum: Hjälp Text - 02 - 4 - GNU GCC

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp Text - 02 - 4 - GNU GCC

Sidor: 1

Till botten

Fredde 18:13 - 11:a September 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 1


Skicka PM
1. när jag trycker på länken (http://gcc.gnu.org/) så kommer jag in på hemsidan men när jag laddar ner det från en mirror så är det bara massa filer och mappar och när jag drar över det till en map som ja la till på skrivbordet väntar den länge o sedan svarar det inte..
vad gör jag för fel? och var ska jag lägga filerna?


2. hur gör jag här fattar inte?

Skriv ett testprogram
Vi måste ju ha någonting att kompilera och därför skapar vi ett litet testprogram som vi ska använda oss av senare. Börja med att starta en texteditor som du gillar, t.ex. Vim eller Emacs. Skapa en ny fil som heter "main.cpp" och skriv förljande i den:


#include <iostream> int main(){    std::cout << "Kompileringstest.\n" << std::endl;     return 0;}

förstår inte vilket program ja ska använda typ Vim, Emacs. och vart laddar jag ner dom här filerna?


det skulle vara grymt skyst om någon kunde hjälpa mig vill gärna kunna programera.

Tack på förhandSmiley
MVH Fredde




add 22:36 - 11:a September 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
vad använder du för operativ system?
och sedan så laddar man inte ner filerna, man skriver dem själv.
edit : antar att jag miss uppfattade biten med filerna, du kanske menade filer som i "installation av IDE/kompilator"

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 19:14 - 12:a September 2007


FunkyChicken 00:58 - 12:a September 2007 | Post #3
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
1) Antar att du laddat ner en "release". Gör inte det, du behöver nämligen en fungerande kompilator för att kompilera det - ett moment 22! Det bästa sättet om du använder Linux är att installera med hjälp av din pakethanterare, i värsta fall ladda ner "binaries". Kör du windows bör du nog skaffa minGW, finns på http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=2435

2) Du får använda vilket program du vill! Vad som helst du kan skriva text i duger. Om du kör linux har du förmodligen redan emacs eller vim men de är lite knepiga att komma igång med, nano är enklast och funkar bra till en början. Till windows finns winversioner av emacs att ladda ner samt windowsspecifika program såsom notepad2 och Context men vanliga notepad ("anteckningar") duger bra.

När man gör stora projekt brukar man använda ett IDE-program med programmeringsspecifika funktioner, men det är inte nödvändigt i början.

Men som sagt, om du återkommer med vilket operativsystem du har så blir det lättare att svara på frågor!




Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Hjälp Text - 02 - 4 - GNU GCC
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen