Forum: planering av projekt?

Forum huvudsida -> Projekt -> planering av projekt?

Sidor: 1

Till botten

Dread 17:30 - 29:e Augusti 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Tillsaken direkt då alltså; Hur gör ni när ni planerar ett större projekt, bestämmer vart ni ska börja, hur ni implementerar dvs funktioner/algoritmer/etc...

Jag själv, har ingen större erfarenhet av planering av större projekt, däremot så skulle jag vilja ha det, finns det litteratur (som ni kan rekommendera att läsa), som bejakar ämnet?

-------------------------
c++



FunkyChicken 08:55 - 30:e Augusti 2007 | Post #2
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det mest logiska angreppssättet och även det som brukar läras ut i diverse grundkurser (min erfarenhet) är att göra en övergripande analys av vad man vill ha för resultat. Därefter bryter man ner det man vill skapa i mindre delar och fortsätter med att undersöka hur delarna i sin tur är uppbyggda av mindre delproblem, osv. Jmf programbyggnaden i OO-kod där man "kapslar in" olika delar av programmet osv.
Därefter gör man algortimer för hur varje del ska fungera. Papper och penna kommer väl till pass. Rita figurer och skriv text. Fortsätt med att skriva om rasket i nån form av pseudokod.
Kanske till och med prov-implementera i nåt simpelt språk innan du går över till vad du nu vill använda.

Blinkenlights utvecklas med ett projekthanteringssytem, något folk använder till lite allt möjligt nuförtiden, inte bara programkod. Tror att blinkencode använder trac fortfarande, Independence kan säkert berätta mer.

Många IDEs har avancerade verktyg för att underlätta jobbet med stora projekt. Undersök!




Independence 20:26 - 30:e Augusti 2007 | Post #3
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Blinkencode använder Subversion och Trac ja, (subversion för att hantera ändringar i källkoden från flera personer samtidigt mm och traf för rapportering av buggar och lite sånt).
Det står lite mer om man klickar på Projekt i huvudmenyn.

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Projekt -> planering av projekt?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen