Forum: Kompilatorer.

Forum huvudsida -> Programmering -> Kompilatorer.

Sidor: 1

Till botten

lord_slampa 14:03 - 24:e Augusti 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 46


Skicka PM
hej!
jag har en fråga.

eller några stycken igentligen.

1:
i Dev-cpp\bin fins det massa kompilatorer Right? vilken skall jag använda till C++ och vilket kommando?

2:
fungerar det med DirectX + win32?

kanske duma frågor men jag fick en ide nyss och tänkte se om jag kunde fixa den.

tänkte skriva ett program som startar ett nytt document med det jag vill ha, och sedan ska man kuna trycka på Kör som i MSVS osv, och då behöver jag ju en sådan kompilator.

3:
är alla Headerfiler så som Windos.h d3d9.h iostream osv. är det lagligt att jag kopierar dom och använder dom i mina egna projekt som instalations filer. alltså om jag skapar ett program som behöver dom filerna får jag då bara sno dom från tex dev-cpp och MSVS och lägga i min egen Include fil?

-------------------------
DirectX + Win32 Api For the win!



add 17:38 - 24:e Augusti 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
include filer är ju include filer.. hade MS inte velat att man inte låtit dem vara kvar, tror inte det är något spec med det iaf... (include filerna från dev-cpp får du ta,är nog bäst att låta dem vara som de är)
Och även om det inte var med mening så hade ___jag___ ärligt talat inte brytt mig..
mingw, men du skall väl använda dev-c++ om du kompilerar?..
eller menar du en helt egen kompilator?
alla där är ju c++ kompilatorer eller?
mingw skall det ju vara iaf..
vad menar du med fråga 2?
info?

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





lord_slampa 00:57 - 25:e Augusti 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 46


Skicka PM
fråga 2 : om formuleras lite.

du förstod fråga ett helt komplet. och det jag då menar är fungerar det att göra ett program som hel och hållet inte är Dev-Cpp, MSVS eller liknande utan en helt engen text editor med knappen Build och då skall den kuna Kompilera hela koden som kommer innehålla Win32 + DirectX. allts inte bara C++ utan även APIér.

och nu då när du svarat att jag skall ha mingw, hur fan skriver jag i consolen för att kompilera med den?

-------------------------
DirectX + Win32 Api For the win!



add 11:55 - 26:e Augusti 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
    Citat av lord_slampa:
fråga 2 : om formuleras lite.

du förstod fråga ett helt komplet. och det jag då menar är fungerar det att göra ett program som hel och hållet inte är Dev-Cpp, MSVS eller liknande utan en helt engen text editor med knappen Build och då skall den kuna Kompilera hela koden som kommer innehålla Win32 + DirectX. allts inte bara C++ utan även APIér.

och nu då när du svarat att jag skall ha mingw, hur fan skriver jag i consolen för att kompilera med den?


i och med att det var ett tag sedan jag anväde windows så minns jag inte hellt klart men jag tror att det är som i gnu/linux, bara skriv "g++ fil -o vad_du_vill_döpa_den_till".
och så måste du ju vara i samma mapp som filen finns i dåSmiley man kanske kan göra undan tag genom g++ \projekt\test\test.cpp -o testfil
alltså genom att skriva hela katalog saken.. vilket oftast inte är att rekomendera..
hur man använder den i sitt program så att den funkar som en kompilator vet jag inte däremot..
men det tror jag du kan fråga tex indy eller ozamosi, dvs de mer avancerade eller mer erfarna kodarnaSmiley
(jag har aldrig brytt mig om att åter uppfinna hjulet..)
hoppas jag kunnat hjälpa lite och inte kronglat till det för mycket

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





Sidor: 1

Forum huvudsida -> Programmering -> Kompilatorer.
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen