Forum: Vilken Liux dist?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Vilken Liux dist?

Sidor: 1 2

Till botten

Python 08:33 - 28:e Oktober 2007 | Post #26
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Ok då blir det nog någon linux dist

-------------------------
-------------------------



madr 00:43 - 6:e Mars 2008 | Post #27
Medlem
Inlägg: 43


Skicka PM
Jag kör själv Gentoo genomgående. Olyckligtvis är det rätt lamt på Gentoo-fronten sedan en längre tid, men det börjar se ljusare ut numera.

Gentoo är precis som Slackware en dist som man växer i. Det som fick mig att välja gentoo är att det finns mycket bra användarhandböcker, och där handböckerna går bet finns alltid kompletterande wikimaterial som är av god kvalitet (med undantag, givetvis).

-------------------------
The tao that you see
Is not the true tao until
you bring fresh toner



Python 18:57 - 6:e Mars 2008 | Post #28
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Så nu har jag laddat ner ubuntu.
Ska installera det så fort jag har köpt en till hårddisk.
Tack för alla svar!Smiley

-------------------------
-------------------------

Senast redigerad 18:57 - 6:e Mars 2008


bjerre 01:05 - 9:e Mars 2008 | Post #29
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
Python:
Den största skillnaden mellan linuxdisterna är nog pakethanteraren. Ubuntu kör med APT och Suse med Yast (tror jag?). Slackware har väll något verktyg som heter pkgtool. Gentoo har Emerge som laddar ner och kompilerar källkod.
Men ett program som kör på en Linuxdist kan köras på vilken annan dist som helst. Alla dister är bara olika sammansättningar av program och konfigurationer.

Du lär dig lika mycket oavsett vilken dist du väljer. Oavsett dist så har du alltid valet att göra alla inställningar via en terminal =)

BSD är inte så svårt att installera och använda. Men jag har en känsla av att hårdvarustödet inte är lika bra som Linux och utbudet av program inte lika stort.




add 12:24 - 9:e Mars 2008 | Post #30
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
    Citat av bjerre:

BSD är inte så svårt att installera och använda. Men jag har en känsla av att hårdvarustödet inte är lika bra som Linux och utbudet av program inte lika stort.

Det kan jag inte riktigt hålla med på, hårdvarustödet är utmärkt.
Och det finns ett väldigt bra utbud på program.
Kan bli lite pill med olika konfigurationer men det är ju okej om man gillar sådant.

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja





FunkyChicken 18:40 - 9:e Mars 2008 | Post #31
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Huh? BSD har ju fantastiskt hårdvarustöd. Det körs ju tom på brödrostar nuförtiden - bara det faktum att all annan hårdvara redan var kompatibel så att brödrost var det enda som fanns kvar att implementera stöd för säger ju något. Dock är nog BSD snäppet knepigare att handskas med än Linux.

För övrigt använder även gentoo APT, då både det och ubuntu bygger på debian. Emerge är bara ett slags skal. Och nog är det skillnad i svårighetsgrad och inlärningskurva, eftersom systemen inte är likadana även om man gör "alla inställningar via en terminal".




Independence 20:03 - 9:e Mars 2008 | Post #32
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Huh? BSD har ju fantastiskt hårdvarustöd. Det körs ju tom på brödrostar nuförtiden - bara det faktum att all annan hårdvara redan var kompatibel så att brödrost var det enda som fanns kvar att implementera stöd för säger ju något. Dock är nog BSD snäppet knepigare att handskas med än Linux.

För övrigt använder även gentoo APT, då både det och ubuntu bygger på debian. Emerge är bara ett slags skal. Och nog är det skillnad i svårighetsgrad och inlärningskurva, eftersom systemen inte är likadana även om man gör "alla inställningar via en terminal".


Har någon kidnappat din dator och börjat skriva skumma poster forum i ditt namn eller har du gått och blivit tokig?Smiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





FunkyChicken 20:49 - 9:e Mars 2008 | Post #33
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
    Citat av Independence:
    Citat av FunkyChicken:
Huh? BSD har ju fantastiskt hårdvarustöd. Det körs ju tom på brödrostar nuförtiden - bara det faktum att all annan hårdvara redan var kompatibel så att brödrost var det enda som fanns kvar att implementera stöd för säger ju något. Dock är nog BSD snäppet knepigare att handskas med än Linux.

För övrigt använder även gentoo APT, då både det och ubuntu bygger på debian. Emerge är bara ett slags skal. Och nog är det skillnad i svårighetsgrad och inlärningskurva, eftersom systemen inte är likadana även om man gör "alla inställningar via en terminal".


Har någon kidnappat din dator och börjat skriva skumma poster forum i ditt namn eller har du gått och blivit tokig?Smiley


Det gick lite väl fort där, ja. Emerge är en framände till portage, inte till APT. (De fungerar dock i princip på samma sätt.) Skillnaden är väl att man med gentoo bygger programmen lokalt, vilket är ännu en sak som gör det betydligt jobbigare att använda än tex ubuntu. Etc.




Independence 21:29 - 9:e Mars 2008 | Post #34
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Jag vet inte hur mycket Gentoo "bygger på debian" heller, heheSmiley
Hur portage och apt fungerar på "i princip samma sätt" förstår jag inte riktigt heller, men visst, de utför ungefär samma jobb.

Hur som helst, Ubuntu är ett bra val imoSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





bjerre 01:24 - 10:e Mars 2008 | Post #35
Medlem
Inlägg: 3


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Huh? BSD har ju fantastiskt hårdvarustöd. Det körs ju tom på brödrostar nuförtiden - bara det faktum att all annan hårdvara redan var kompatibel så att brödrost var det enda som fanns kvar att implementera stöd för säger ju något".


Erkänn att du var full när du sker det där =)




Hetzz 02:37 - 10:e Mars 2008 | Post #36
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av bjerre:
    Citat av FunkyChicken:
Huh? BSD har ju fantastiskt hårdvarustöd. Det körs ju tom på brödrostar nuförtiden - bara det faktum att all annan hårdvara redan var kompatibel så att brödrost var det enda som fanns kvar att implementera stöd för säger ju något".


Erkänn att du var full när du sker det där =)


jag misstänker att jag riskerar att göra bort mig men det han skriver är ju egentligen inga osanningar. Jag skulle själv vilja påstå att brödrost borde vara en av de där sista ställena man försöker kasta in ett operativsystem i.


hmm dags att sova kanske =/

-------------------------





ozamosi 08:19 - 10:e Mars 2008 | Post #37
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Brödrosten skapades ju som en pun - folk har alla tider sagt "NetBSD går att köra på allt utom brödrostar", varpå någon stoppade en dator, vars enda funktion är mp3-spelande, och en brödrost i samma låda.

Och det tog inte många minuter innan Linux var portat.

Linux stödjer betydligt fler absurda datorplatformar än NetBSD. Anledningen till att NetBSD har en så fruktansvärt lång lista med plattformar som stödjs är att alla är samma - de gör motsvarigheten till att räkna Intel och AMD som olika plattformar. Linux har mycket fler användare vilket innbär att det har mycket fler utvecklare (Paretos princip). ,,r det något som inte fungerar är det alltid någon som åtgärdar det. Till det ska man också lägga att Linux har mycket bättre hype, vilket leder till att företag oftare använder Linux än NetBSD - Sony har mig veterligen inte portat NetBSD till Playstation 3 alls, medan Linux är en knapptryckning i menyn för att installera.

-------------------------
Ljusblå



FunkyChicken 08:47 - 10:e Mars 2008 | Post #38
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Det där med brödrosten var ett skämt. Det som faktiskt gjordes var dock ganska coolt, killen skapade nåt slags interface till brödrosten och gjorde en uppsättning skript för att kommunicera med den. Datorn blev alltså en brödrostserver.
Däremot har jag för mig att ozamosi brukade prata om någon som hittat en mystisk serieport på sin tvättmaskin, pluggat in en terminal och gissa vad han hittade? (Inte för att inbäddade system var vad trådskaparen var ute efter.)




Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Vilken Liux dist?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen