Forum: Vilken Liux dist?

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Vilken Liux dist?

Sidor: 1 2

Till botten

Python 17:39 - 8:e Augusti 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Hej jag undrar barra vilken linuxdist amn ska välja.
Har kollat runt lite på internet och sett att det finns väldigt många olika.
Vilken är bäst?

P.S. HAr alldrig använt Linux förr D.S.

-------------------------
-------------------------



derfian 18:57 - 8:e Augusti 2007 | Post #2
Medlem
Inlägg: 149


Skicka PM
Jag skulle säga Ubuntu, för att den är lätt att komma igång med.




Smygis 16:50 - 9:e Augusti 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
/me håller med derfian
Smiley

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



44pixels 10:06 - 10:e Augusti 2007 | Post #4
Medlem
Inlägg: 24


Skicka PM
Go Ubuntu! Bra på alla sätt och vis. Nybörjarvänligt och kräver inte en massa krångel och kompilerande som jag har fått för mig att vissa andra behöver.




Heffaklumpen 15:37 - 10:e Augusti 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Personligen föredrar jag nog openSUSE framför Ubuntu som nybörjardist. Man får lite mer smak av vad linux är. Ubuntu funkar nog det också, men är själv inte jätteförtjust i den.

-------------------------
"Oh, I'm so depressed" -Marvin



Python 18:25 - 10:e Augusti 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Så man lär sig mer i openSUSE, men måste man sitta och krångla med en massa saker innan det fungerar eller är det bara att instalera och köra?

-------------------------
-------------------------



ozamosi 18:41 - 10:e Augusti 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Heffaklumpen:
Personligen föredrar jag nog openSUSE framför Ubuntu som nybörjardist. Man får lite mer smak av vad linux är. Ubuntu funkar nog det också, men är själv inte jätteförtjust i den.

Personligen tycker jag att "mer smak av vad linux är" är bland de sämsta argumenten som finns, eftersom det är helt odefinierat. Ofta används det av slackware-anhängare för att få folk att använda deras dist som inte utvecklats på 20 år, och då betyder det alltså "mer smak av hur linux var förr i tiden, innan det blev vettigt att använda", men den tolkningen är direkt felaktig tillämpat på openSuse (sånär som på att det saknar ett vettigt pakethanteringssystem), så vad menar du?

Försöker du säga att det är krångligare? Att det går sönder lättare? Att paketdatabasen är mindre? Att det är mer terminalpill? Eller något annat?

(sagt av en Ubuntuanvändare som inte rört RPM-distar på så pass många år att openSuse inte ens fanns på den tiden, och som alltså inte vet om frågorna ovanför stämmer)

-------------------------
Ljusblå



Hetzz 15:15 - 11:a Augusti 2007 | Post #8
Medlem
Inlägg: 516


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
    Citat av Heffaklumpen:
Personligen föredrar jag nog openSUSE framför Ubuntu som nybörjardist. Man får lite mer smak av vad linux är. Ubuntu funkar nog det också, men är själv inte jätteförtjust i den.

Personligen tycker jag att "mer smak av vad linux är" är bland de sämsta argumenten som finns, eftersom det är helt odefinierat. Ofta används det av slackware-anhängare för att få folk att använda deras dist som inte utvecklats på 20 år, och då betyder det alltså "mer smak av hur linux var förr i tiden, innan det blev vettigt att använda", men den tolkningen är direkt felaktig tillämpat på openSuse (sånär som på att det saknar ett vettigt pakethanteringssystem), så vad menar du?

Försöker du säga att det är krångligare? Att det går sönder lättare? Att paketdatabasen är mindre? Att det är mer terminalpill? Eller något annat?

(sagt av en Ubuntuanvändare som inte rört RPM-distar på så pass många år att openSuse inte ens fanns på den tiden, och som alltså inte vet om frågorna ovanför stämmer)



<3 *gosa*

-------------------------





Heffaklumpen 18:35 - 12:a Augusti 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
OK, att skriva smak av linux var kanske lite odefinierat. Men wtf, debatera på en mogen nivå.
Det jag menar med mer smak av linux är att du har möjlighet till större kontroll, och att uppdelningen av användare och administratör känns mer som 'klassisk' linux. Samtidigt som att openSUSE funkar ypperligt bra out of the box och jag tycker om hur de har samlat inställningarna på en ett bra sätt.
Ubuntu passade inte riktigt mig, det kändes lite inkomplett och det var lite för mycket som var inställt på konstigt sätt i min smak. Det är många som gillar det, och således finns det många som kan hjälpa till när det krisar sig.

Båda är gratis att ladda ner, så det finns absolut inget som hindrar dig att prova båda och se vilken just DU gillar bäst. Linux is about choice, som man sägerSmiley

Själv använder jag varken Ubuntu eller openSUSE, är sedan länge frälst av Gentoo. Gentoo vill jag dock inte rekomendera för en nybörjare

-------------------------
"Oh, I'm so depressed" -Marvin



Python 08:47 - 14:e Augusti 2007 | Post #10
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Hur är det med utväcklings vektyg är det samma till båda eller?

-------------------------
-------------------------



InDigo176 12:51 - 14:e Augusti 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 72


Skicka PM
De "vanligaste" programmen brukar finnas i de flesta distributioners paketdatabaser, så det är nog inte någon större skillnad bland tillgången på utvecklingsverktyg.

-------------------------
Sebban

Senast redigerad 21:11 - 15:e Augusti 2007


Fasting 17:42 - 15:e Augusti 2007 | Post #12
Medlem
Inlägg: 121


Skicka PM
Har suttit både med SUSE och Ubuntu. Båda är enkla att installera och märkte själv aldrig av några problem med användandet med dem.

Ubuntu har en bra pakethantering vilket gör det väldigt enkelt att installera saker.
SUSE kör med rpm vilket också fungerar bra (iaf för mig) förutom att man måste leta upp dem själv (vad jag minns).

Man kan ju alltid kompilera programmen själv ocksåSmiley

Men jag skulle nog satsa på Ubuntu då de verkar ha bättre stöd för hårdvara. (SUSE vägrar tex att installeras på min stationära pga det).

-------------------------
Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Senast redigerad 17:43 - 15:e Augusti 2007


nibbo 00:54 - 17:e Augusti 2007 | Post #13
Administratör
Inlägg: 446


Skicka PM
Jag har blivit lite av en militant ubuntuistSmiley Provat annat men aldrig fastnat. Dock är jag lite sugen på att dra in gentoo på min laptop, men jag lär väl få gråa hår innan allt är färdigkompileratSmiley

-------------------------
Ja! Det är en ,,KTA pungsvansknapp på min avatar!



CryptoN 23:41 - 24:e Oktober 2007 | Post #14
Medlem
Inlägg: 18


Skicka PM
Jag tycker att du ska använda Slackware. Man lär sig otroligt mycket när man använder den disten. Dessutom är den väldigt stabil

-------------------------
Glad Fisk



ozamosi 23:59 - 24:e Oktober 2007 | Post #15
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Sorry, men jag känner mig tvungen - känn dig fri att ignoreraSmiley

    Citat av CryptoN:
Jag tycker att du ska använda Slackware. Man lär sig otroligt mycket när man använder den disten

-versättning:
Du får lära dig att bygga program själv, att knöla med att få saker att fungera ihop, att uppgradera själv... Och det är ju lärorikt! Du får lära dig att fixa problem, att gräva beroenden... Du får ta till dig kunskap som du inte hade behövt ta till dig annars, och som allt få glömmer bort nuförtiden när allt ska vara flashiga GUI:s. Hantverket, att konstruera sitt eget system själv, är på väg att gå förlorat. Slackware sätter dig åter i en position där du kan lära dig de här kunskaperna ingen vettig människa ska behöva kunna längre. I princip kan du bara lära dig mer om du skriver ditt helt egna operativsystem!
Dessutom är den väldigt stabil

-versättning:
Fruktansvärt stabil. Saker ändras inte bara för att. ,,rligt talat har saker inte ändrats nämnvärt de senaste tio åren. Vilket förklarar varför man "lär sig" så mycket...

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 00:00 - 25:e Oktober 2007


Python 09:16 - 25:e Oktober 2007 | Post #16
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Jag vill ha en som man lär sig mycket i, det är väl Slackware då eller?


-------------------------
-------------------------



Independence 14:11 - 25:e Oktober 2007 | Post #17
Administratör
Inlägg: 1800


Skicka PM
Det beror väl på vad du vill lära dig, kör du Slackware lär du dig mycket om hur man gör med SlackwareSmiley

-------------------------

Vi är riddarna som säger fiskbulle!





Smygis 16:39 - 25:e Oktober 2007 | Post #18
Medlem
Inlägg: 90


Skicka PM
    Citat av Python:
Jag vill ha en som man lär sig mycket i, det är väl Slackware då eller?


LFS, Där lär du dig mycketSmiley
Seriöst. Debian ger mycket utrymme att pilla manuellt och levererar samtidigt ett mycket välfungerande system. Gentoo kräver mer pill men är mycket trevlig att arbeta med. Betydligt trevligare än slackware, enligt mig.

Men det är inget som hindrar dig från att lära dig saker i en lättare dist som tex ubuntu.

-------------------------
Ingen signatur! <- OMG! Jag har inte någon signatur! Ge mig en signatur FFS!



ozamosi 16:50 - 25:e Oktober 2007 | Post #19
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av Smygis:
Debian ger mycket utrymme att pilla manuellt och levererar samtidigt ett mycket välfungerande system.[...]Men det är inget som hindrar dig från att lära dig saker i en lättare dist som tex ubuntu.

Pet peeve of mine (ja, jag har för mångaSmiley ): Exakt vad är mer pillvänligt i Debian än i Ubuntu? De har ju till och med till stora delar exakt samma paket!Smiley (jag tror inte du påstod något annat, men det ser ut som om du gjorde det!) Den största skillnaden är att Ubuntu har mer rosa ludd, förutsägbarare release-schema (men i debian bryr sig å andra sidan ingen om releaser) och ofta något smartare standardkonfigurationer. Ja, och att Ubuntu är brunt, såklart.

-------------------------
Ljusblå



Dread 17:08 - 25:e Oktober 2007 | Post #20
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
Jag kan rekommendera ubuntu faktiskt, fick installerat det på min laptop idagSmiley

-------------------------
c++



Python 12:23 - 27:e Oktober 2007 | Post #21
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
,,r BSD nått att ha då?

-------------------------
-------------------------



jockepockee 12:44 - 27:e Oktober 2007 | Post #22
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
BSD har inte linux-kerneln.

-------------------------





Python 14:20 - 27:e Oktober 2007 | Post #23
Medlem
Inlägg: 157


Skicka PM
Nej, det viste jag. Men är operativsystemet BSD något att använda?

-------------------------
-------------------------



jockepockee 20:17 - 27:e Oktober 2007 | Post #24
Medlem
Inlägg: 192


Skicka PM
inte om du vill köra linux ;X

-------------------------





add 01:12 - 28:e Oktober 2007 | Post #25
Medlem
Inlägg: 81


Skicka PM
BSD är endast något att ha om du skall ha den (datorn med BSD installerat) som server, du kan ha den som desktop med KDE och gnome, med det är inte att rekommendera då det är väldigt pilligt och jobbigt att få att funka, men det går..

-------------------------

Du misslyckas bara för att du ger upp, ge inte upp bara.
Som man brukar säga "Defeat is a state of mind" // NetNinja



Senast redigerad 01:13 - 28:e Oktober 2007


Sidor: 1 2

Forum huvudsida -> Mjukvara -> Vilken Liux dist?
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen