Forum: Datateknik i Lund

Forum huvudsida -> Övrigt -> Datateknik i Lund

Sidor: 1

Till botten

_0D_0A 17:29 - 10:e Juli 2007 | Post #1
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Jag har precis fått besked om att jag blivit antagen till Civilingenjörsutbildningen i Datateknik på Lunds Tekniska Högskola och är lite nyfiken på om det är någon av er andra här på Blinkenlights.se som också skall börja där, redan går där eller har några erfarenheter om just denna utbildning? Vore väldigt trevligt att veta. Smiley




ozamosi 17:41 - 10:e Juli 2007 | Post #2
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
En hel drös av oss läste datateknik på LiU, och det gick över ganska snabbt - till hösten har vi alla flytt till något annatSmiley

-------------------------
Ljusblå



_0D_0A 17:54 - 10:e Juli 2007 | Post #3
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
En hel drös av oss läste datateknik på LiU, och det gick över ganska snabbt - till hösten har vi alla flytt till något annatSmiley

Jag är speciellt nyfiken på utbildningen i Lund, men kan ju ändå passa på att fråga varför ni flyr utbildningen?




ozamosi 18:05 - 10:e Juli 2007 | Post #4
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
Jag skyller på att det enda som var tråkigare än utbildningen var framtidsutsikterna (sitta på SAAB och bygga krigsmateriel, typ).

-------------------------
Ljusblå



_0D_0A 18:09 - 10:e Juli 2007 | Post #5
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
    Citat av ozamosi:
Jag skyller på att det enda som var tråkigare än utbildningen var framtidsutsikterna (sitta på SAAB och bygga krigsmateriel, typ).

Seriöst? Så illa? ,,r inte meningen med en civilingenjörsutbildning att man skall få en ganska bred utbildning att stå på, så att man kan hålla på med lite olika saker och inte vara helt låst?




Dread 18:23 - 10:e Juli 2007 | Post #6
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
jag ska också dit faktiskt, fast (datateknik) med kinainriktning, tycker det ska bli grymt skoj faktiskt. -verdriver ni inte något?

-------------------------
c++



ozamosi 18:31 - 10:e Juli 2007 | Post #7
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av _0D_0A:
,,r inte meningen med en civilingenjörsutbildning att man skall få en ganska bred utbildning att stå på, så att man kan hålla på med lite olika saker och inte vara helt låst?

JoSmiley

Dels överdriver jag (det fanns ett antal säkerhetsinriktningar också, bl a. *urk*), och dels blir jag alltmer övertygad av att funkychicken hade rätt när han hävdade att företag inte vill ha brett folk. Jag tror de hellre tar billigare folk med kortare utbildning, eftersom de oftast måste lära upp personen i aktuellt språk, kodregler, byggsystem, versionshanteringssystem, och så vidare. Att det påstås finnas många examinerade civilingengörer som aldrig sett ett versionshanteringssystem (vilket inte verkar orimligt, eftersom versionshanteringssystem inte tas upp alls underutbildningen, vad jag försått) stärker ytterligare min teori att en univeritetexamen i datorämnen inte innehåller särskillt mycket som man har nytta av vid ett framtida jobb i IT-branchen.

...men så är jag cyniker också.

Edit: "bredd", för övrigt, måste vara bland det dummaste som finns - man är inte bra på ett jäkla dugg. Min "breda" gymnasieutbildning (natur) var - sett i efterhand - ett helt idiotiskt val, och jag har inte hittat något som talar för att en "bred" civilingengörsexamen i datateknik skulle vara bättre på något sätt.

Edit2: kan inte någon lite mer studiemotiverad än jag komma hit nu och såga mig, innan jag avskräcker alla stackare helt? Lyckas jag döda deras motivation kommer de ju nämligen hoppa av direkt, och då får de garanterat ingen bra utbildning.

-------------------------
Ljusblå

Senast redigerad 18:35 - 10:e Juli 2007


FunkyChicken 19:20 - 10:e Juli 2007 | Post #8
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Tja... till hösten kommer jag att kombinera teknisk fysik (sägs vara landets bredaste civilingenjörsutbildning) med religionsvetenskap och aspirerar därmed på att slå någon form av rekord i bred utbildning :s

Datateknik är väl ganska väldefinierat (men med olika inriktningar) men du får ju fortfarnde en traditionell ingenjörskompetens (tänka själv, problemlösning, yadda yadda) vilket är bra. Visserligen finns det minst lika många idioter inom den akademiska världen som någon annan stans, som lyckas ta sig igenom ett helt program utan att lära sig nåt särskilt, men det går fortfarande hem när man söker jobb.
Men oavsett vad du har för utbildning (eller tänker skaffa dig för utbildning) kan du alltid hamna lite varstans när det väl blir dags. Du vet, det blir aldrig som man tänkt sig...

Lund är för övrigt en schysst stad att plugga i. Inte för att jag provat eller så, men det verkar så. Dock kommer du snart börja hata datorer, och det är ju lite synd kanske.




_0D_0A 21:02 - 10:e Juli 2007 | Post #9
Medlem
Inlägg: 21


Skicka PM
Nästan så att jag ångrar att jag skrev här. Vilka deprimerande svar man fick. Börja hata datorer? Visste knappt att det var möjligt.

@Dread
Ja, men vi lär väl läsa samma i mångt och mycket ändå? Vi lär ju ändå träffas. Det är ju lite skoj ändå, eller nå't... Jag ser också fram emot det och tänker inte låta oz ord knäcka mig helt. Funkys text var inte lika avskräckande ända tills jag läste sista meningen.




FunkyChicken 21:28 - 10:e Juli 2007 | Post #10
Nyhetsredaktör
Inlägg: 800


Skicka PM
Well, ozamosi har nog rätt i sak om vilka kunskaper som är användbara på ett jobb och ej - men så ska man få jobbet också. Och då är det bra att ha ett papper där det står att man kan saker. Och det är bättre att det står att man kan mycket saker än lite saker.
Fast det där med jobb är ändå ganska överskattat. Förmodligen blir jorden uppäten av en muterad get eller liknande innan det är dags att fundera på sånt. Studietiden är mest till för att vi efterblivna stackare ska få några (i vissa fall många) extra år på oss att bli vuxna, och pyssla med sånt vi tycker är kul under tiden. Datateknik i Linköping var visst inte så kul. Dock har iaf jag hört från studievägledare att de första två åren (min utbildning) är ganska trista men att det riktigt roliga börjar sen när man har tuggat sig igenom förkuskaperna och kan sätta igång med riktiga projekt. Så kör hårt!Smiley




Dread 21:44 - 10:e Juli 2007 | Post #11
Medlem
Inlägg: 135


Skicka PM
_0D_0A; helt klart mkt plugg, men jag ville ändå ut å resa i asien/kina/japan, med kina inriktningen så får jag allt på en gångSmiley

-------------------------
c++



ozamosi 22:02 - 10:e Juli 2007 | Post #12
Administratör
Inlägg: 1129


Skicka PM
    Citat av FunkyChicken:
Tja... till hösten kommer jag att kombinera teknisk fysik (sägs vara landets bredaste civilingenjörsutbildning) med religionsvetenskap och aspirerar därmed på att slå någon form av rekord i bred utbildning :s

Wow... Bara lite allmänflum till, och du är snart kogvetare!Smiley

-------------------------
Ljusblå



Heffaklumpen 19:50 - 11:a Juli 2007 | Post #13
Medlem
Inlägg: 12


Skicka PM
Har läst två år på teknisk fysik på Lunds tekniska högskola, även om det blivit ganska lite fysik och ganska mycket datorer. Jag umgås även en hel del med folk som läser datateknik. Jag tycker helt ärligt att lund och studentlivet är helt underbart, och det är jättekul att plugga. Läser typ de flesta datakurserna jag kommer över och jag övningsleder en del i de grundläggande programmeringskurserna. Och som jag förstått det när jag pratar med företagen och de som har hand om företagskontakten så verkar folk från datateknik vara rätt populära bland företagen. Se bara till att höra efter tips på användbara kunskaper, och se till att du kan förvärva dessa. En civilingenjör är inte en person som kan allt från början, det är en person som snabbt kan sätta sig in ett nytt problem och förvärva de kunskaper som behövs för att lösa problemet

-------------------------
"Oh, I'm so depressed" -Marvin



Sidor: 1

Forum huvudsida -> Övrigt -> Datateknik i Lund
Atom feed

Du får inte posta i den här tråden | Till toppen