Forum huvudsida -> Programmering -> SDL hjälp
Sidor: 1
achnorr | 19:42 - 29:e Maj 2007 | Post #1 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
meningen är att om man trycker på uppåtpilen så ska start.bmp ersättas med start2.bmp men när man startar programmet så visas bara start2.bmp utan att man har tryckt något ------------------------- Ohhoo* |
ozamosi | 19:56 - 29:e Maj 2007 | Post #2 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
DisplayImage blittar ju först start.bmp, och sedan start2.bmp, oavsett vilka argument man skickar. ------------------------- Ljusblå |
achnorr | 20:13 - 29:e Maj 2007 | Post #3 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
aha så alla bilder man har blittat visas om man skriver ut DisplayImage? ------------------------- Ohhoo* |
ozamosi | 20:29 - 29:e Maj 2007 | Post #4 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Nej. Läs koden till DisplayImage. Funktionen ignorerar alla argument utom destination, och blittar först background, sedan start, och slutligen start2. ------------------------- Ljusblå |
achnorr | 20:39 - 29:e Maj 2007 | Post #5 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
aha:) tack ------------------------- Ohhoo* |
achnorr | 21:19 - 29:e Maj 2007 | Post #6 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
finns det inget man kan skriva för att bara skriva ut en bild istället för alla man har blittat ? eller ändra bittordningen i under programmets gång ? ------------------------- Ohhoo* |
Independence | 21:23 - 29:e Maj 2007 | Post #7 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
,,r inte standardbeteendet att rita en bild åt gången? ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
FunkyChicken | 21:28 - 29:e Maj 2007 | Post #8 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Citat av achnorr: finns det inget man kan skriva för att bara skriva ut en bild istället för alla man har blittat ? varför blitta bilder du INTE vill se? |
achnorr | 21:55 - 29:e Maj 2007 | Post #9 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
men om man har koden ovan och sedan i första if satsen vill man skriva ut bilderna i ordningen background, start. sedan i andra vill man skriva ut bilderna background,start2. då går det väll inte att använda DisplayImage eftersom då visas alla som man har blittat(background, start2, start). och då blir det fel i antigen den ena eller den andra if satsen. så frågan är fortfarande: finns det inget man kan skriva för att bara skriva ut en bild istället för alla man har blittat ? eller ändra bittordningen under programmets gång ? (om jag inte har missuppfattat allt ) ------------------------- Ohhoo* |
ozamosi | 21:58 - 29:e Maj 2007 | Post #10 | |
Administratör Inlägg: 1129 Skicka PM |
Läs din kod. Läs funktionen DisplayImage. ------------------------- Ljusblå |
FunkyChicken | 22:17 - 29:e Maj 2007 | Post #11 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Citat av achnorr: så frågan är fortfarande: finns det inget man kan skriva för att bara skriva ut en bild istället för alla man har blittat ? eller ändra bittordningen under programmets gång ? (om jag inte har missuppfattat allt ) Och svaret är fortfarande: Varför envisas du med att blitta bilder du INTE vill se? Du har nog missuppfattat hur saker fungerar, eller inte brytt dig om att sätta dig in i det överhuvudtaget. SDL_BlitSurface ritar ut en bild på din "skärm" som du sedan "flippar" till grafikminnet så att den syns. Du ska alltså blitta varje bild du vill se, EN gång och sedan flippa skärmminnet. Just nu blittar du ALLA bilder och flippar massor av gånger. Dessutom gör du konstiga funktionsanrop som ozamosi redan påpekat. Koden är dålig - gör om från början så kommer du förstå bättre! |
Independence | 22:19 - 29:e Maj 2007 | Post #12 | |
Administratör Inlägg: 1800 Skicka PM |
Jag är inte helt säker på vad du menar, men det jag tror du vill göra är att rita svart över hela skärmen och sedan rita ut bilderna igen i rätt ordning. Alternativt den mer avancerade lösningen och bara sudda de bitarna som du ritat på innan, men då måste du veta exakt vart det är och spara i variabler osv. ------------------------- Vi är riddarna som säger fiskbulle! |
FunkyChicken | 22:35 - 29:e Maj 2007 | Post #13 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
Det kanske är såhär du vill göra? (Inte testat, bara en knuff i rätt riktning - hoppas jag) |
achnorr | 22:47 - 29:e Maj 2007 | Post #14 | |
Medlem Inlägg: 82 Skicka PM |
DU ,,R MIN GUD tack behövde bara ändra nån rad för att få det att funka ------------------------- Ohhoo* |
FunkyChicken | 22:51 - 29:e Maj 2007 | Post #15 | |
Nyhetsredaktör Inlägg: 800 Skicka PM |
:-) |
lord_slampa | 15:50 - 19:e Juni 2007 | Post #16 | |
Medlem Inlägg: 46 Skicka PM |
haha måste bara säga att fy fan vad SDL är simpelt. men dock en bra träning om du ska gå vidare med D3D, OPG. ------------------------- DirectX + Win32 Api For the win! |
Nissebosselasse | 22:45 - 19:e Juni 2007 | Post #17 | |
Medlem Inlägg: 490 Skicka PM |
Citat av lord_slampa: haha måste bara säga att fy fan vad SDL är simpelt. men dock en bra träning om du ska gå vidare med D3D, OPG. Vad är felet med att ha ett lättarbetat API? Det ser jag snarare som en fördel. ------------------------- http://pushingcows.se Gula Nallen |
lord_slampa | 01:48 - 20:e Juni 2007 | Post #18 | |
Medlem Inlägg: 46 Skicka PM |
jo det var det jag menade. fast med andra ord! om du tog deta som negativ kritik, så var det fel! ------------------------- DirectX + Win32 Api For the win! |
Sidor: 1
Forum huvudsida -> Programmering -> SDL hjälp
Du får inte posta i den här tråden | Till toppen
Datum
2024-05-05 19:01
Vecka: 18
Besökare
Inloggade: 0
Gäster: 605
Medlemmar
Medlemmar: 53576
Forum
Senaste inlägget: HAHA MÄNNISKAN LEVER ÄN (13:45 - 18:e Januari 2019, av Hetzz)
Wiki
Senaste ändringen:
3D (rev: 1, tid: 09:40 - 13:e November 2015)
Chatt
#blinkenlights @ Libera.Chat
Gratis shellkonton för IRC, webbsidor mm.